Hospodársky denník
USD45,771 Sk
EUR41,535 Sk
CHF26,456 Sk
CZK1,146 Sk
  Utorok  2.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ďalší súboj titanov?


Odolá Boeing Airbusu A3XX?
Európske konzorcium Airbus Industrie ohrozuje vedúcu pozíciu amerického Boeingu v oblasti obrích dopravných lietadiel. Európa stavia na výrobu vlastných veľkokapacitných obrích lietadiel označovaných aj ako „superjumbo“. Doteraz najväčšie osobné dopravné lietadlo, Boeing 747-400 (známe „Jumbo“) dostáva tvrdého konkurenta v podobe nového obra, Airbusu A3XX. Konkurenčný boj medzi dvoma najväčšími svetovými výrobcami lietadiel - americkou spoločnosťou Boeing a európskym konzorciom Airbus Industrie - sa dostáva do nového štádia. Európske konzorcium totiž avizuje na rok 2003 prvý komerčný let svojho nového tromfu, veľkokapacitného obra A3XX označovaného aj ako „superjumbo“. Ide o prvé veľkokapacitné lietadlo s dvoma palubami po celom trupe lietadla. Vďaka svojim impozantným rozmerom by sa mal počet cestujúcich, ktorý bude schopný prepraviť až na vzdialenosť asi 16 000 km, pohybovať na úrovni 560-600, pričom sa nevylučujú aj modifikácie s ešte väčším počtom cestujúcich podľa požiadaviek jednotlivých leteckých spoločností, ktoré si nový Airbus objednajú. Opatrný Boeing
Kým o výrobe obrieho A3XX muž padlo definitívne rozhodnutie a jeho výrobca okolo neho rozpútal silnú marketingovú kampaň, Boeing na výzvu svojho európskeho konkurenta zatiaľ reaguje opatrne. Dokonca rozširuje názory (pozri oficiálna www stránka Boeing), že veľkokapacitné dvojpalubové lietadlá typu A3XX, schopné prepravovať rádove 500 až 1000 cestujúcich, nebudú mať komerčný úspech. Boeingu v súboji s Airbusom Industrie zatiaľ nahráva do karát niekoľko faktorov. Po prvé, nový Airbus A3XX musí ešte absolvovať dlhé a náročné letové skúšky, kým dostane certifikát na prvý komerčný let. Po druhé, už spomínané „,Jumbo“ (najväčší z modelov 747), ktorý bol doteraz najväčším osobným lietadlom, ešte i dnes, keď v Boeingu oslavujú 30 rokov jeho prevádzky, stále dobre slúži. Navyše, podľa predstaviteľov vedenia i je Boeing schopný v krátkom čase modifikovať model 747 tak, aby kapacitne, komfortom i doletom konkuroval novému A3XX. Výsledkom je pokrok
Do akej miery bude taktika Boeingu v otázke nového veľkokapacitného lietadla európskeho konkurenta úspešná ukáže už najbližšia budúcnosť. Jedno je však isté už dnes. Avizovaný „súboj titanov“ - dvoch najväčších svetových výrobcov lietadiel prináša konkurenciu, ktorá zaručuje ustavičný progres vo vývoji nových a stále zlepšovanie a zdokonaľovanie existujúcich modelov lietadiel. Podobne ako v iných sférach ľudskej činnosti aj v tomto prípade nakoniec tvrdá konkurencia prináša výhody nám, cestujúcim, v podobe bezpečnejšej a lacnejšej leteckej doprave. (mm)

Počasie

Všeobecne neočakávame záťažový vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Nie je podstatnejšia fyzická ani psychická záťaž, prevláda iba mierne podráždenie vplyvom počasia, čo pôsobí skôr pozitívne na telesnú a duševnú výkonnosť a koncentráciu. Hlboký spánok počas oddychových fáz pomáha lepšej regenerácii síl organizmu. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami však nemajú preceňovať svoje sily. Je sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi reagujúci na počasie môžu trpieť miernym pocitom závratu a bolesťami hlavy migrenózneho pôvodu.Zajtra nepredpokladáme podstatnejšiu zmenu v pôsobení počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

Dnes bude od severovýchodu postupne jasno až polooblačno a len ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 20 až 25 stupňov, na severe okolo 18 stupňov. Severný až severovýchodný vietor 3 až 6, na východe cez deň 7 až 12 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 metrov bude napoludnie okolo 9 stupňov. V stredu a vo štvrtok bude jasno až polojasno, len pri čiastočnom zväčšení oblačnosti sa vyskytnú ojedinele prehánky . Najnižšia nočná teplota klesne na 10 až 5 stupňov, v údoliach a kotlinách na 3 stupne, najvyššia denná teplota vystúpi na 18 až 23 stupňov, na Orave a na Spiši bude v stredu miestami kolo 16 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5,31 a zapadne o 20,07 hod.

Amsterdamoblačno16
Aténybúrky25
Belehradbúrky27
Berlínbúrky26
Bratislavapolojasno25
Bruseloblačno16
Budapešťpolooblačno26
Bukurešťpolooblačno25
Frankfurtpolooblačno24
Helsinkipolojasno9
Istanbulbúrky20
Kodaňprehánky20
Kyjevpolooblačno15
Lisabonpolooblačno18
Londýnpolojasno19
Madridoblačno19
Milánobúrky24
Oslooblačno20
Parížpolooblačno21
Prahapolooblačno23
Rímpolooblačno23
Sofiabúrky20
Štokholmpolojasno13
Varšavapolojasno18
Viedeňpolooblačno25
Záhrebbúrky24
Ženevapolojasno23

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 27. 4. 2000: Bratislava 99,91, Sliač 98,06, Košice 99,05, Poprad 93,66, za 28. 4. 2000: Bratislava 99,78, Sliač 98,06, Košice 99,13, Poprad 93,76, za 29. 4. 2000: Bratislava 100,00, Sliač 98,20, Košice 99,22, Poprad 93,92, za 30. 4. 2000: Bratislava 100,24, Sliač 98,28, Košice 99,27, Poprad 93,94. .

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.