Hrozba písmen Príliš malé písmenká na nových monitoroch hlavného strediska pre kontrolu letov v Británii majú za následok, že pracovníci sa pri ich čítaní dopúšťajú chýb. Na problém poukázal týždenník Computer Weekly, ktorý získal dôverné dokumenty o obavách letových dispečerov a ich nadriadených. Dispečer z kontrolného strediska Swanwick, omylom navigoval lietadlo s cieľovým letiskom v škótskom Glasgowe do waleského Cardiffu. Dispečer nesprávne prečítal text na obrazovke - lokačný kód pre Glasgow je EGPF, Cardiff je označený písmenami EGFF. K problémom dochádza aj pri čítaní údajov o výške letu, pričom rozdiely môžu predstavovať stovky metrov: istý pracovník riadenia letov nesprávne prečítal údaje o letovej výške lietadla - reálnych 36 000 stôp považoval za 30 000. Podľa redaktora počítačového časopisu Karla Scheidera dispečeri majú problémy pri rozlišovaní jednotlivých grafických znakov, osobitne číslic nula, šesť, osem a deväť. Úrad pre civilné letectvo (CAA) aj Národná služba pre leteckú dopravu (NATS) tvrdia, že bezpečnosť leteckej dopravy nie je ohrozená s tým, že len malý počet kontrolórov má problémy s čítaním textov na monitoroch. Správa samotných dispečerov však uvádza, že dispečeri chyby zaradili do kategórie týkajúce sa bezpečnosti. Iain Fidlay z odborového zväzu Prospect, ktorý združuje kontrolórov leteckej dopravy, podporil stanovisko úradov a zdôraznil, že problém sa netýka hlavných kontrolných obrazoviek. Ako uviedol, existujú dva druhy obrazoviek, plánovacia obrazovka, kde sú problémy s veľkosťou a typom písma - tá sa však nepoužíva pri riadení lietadiel a radarová obrazovka, ktorá má všetky potrebné informácie a je dobre čitateľná. Podľa denníka Time skupina dispečerov mala také obavy z prípadných žalôb o odškodné v prípade nehody spôsobenej nevyhovujúcimi displejmi, že im poskytli právne poradenstvo. (TASR)
|
PočasieVšeobecne neočakávame záťažový vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Nie je podstatnejšia fyzická ani psychická záťaž, prevláda iba mierne podráždenie vplyvom počasia, čo pôsobí skôr pozitívne na telesnú a duševnú výkonnosť a koncentráciu. Hlboký spánok počas oddychových fáz pomáha lepšej regenerácii síl organizmu. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami však nemajú preceňovať svoje sily. Je sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi reagujúci na počasie môžu trpieť miernym pocitom závratu a bolesťami hlavy migrenózneho pôvodu.Zajtra nepredpokladáme podstatnejšiu zmenu v pôsobení počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)Dnes bude od severovýchodu postupne jasno až polooblačno a len ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 20 až 25 stupňov, na severe okolo 18 stupňov. Severný až severovýchodný vietor 3 až 6, na východe cez deň 7 až 12 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 metrov bude napoludnie okolo 9 stupňov. V stredu a vo štvrtok bude jasno až polojasno, len pri čiastočnom zväčšení oblačnosti sa vyskytnú ojedinele prehánky . Najnižšia nočná teplota klesne na 10 až 5 stupňov, v údoliach a kotlinách na 3 stupne, najvyššia denná teplota vystúpi na 18 až 23 stupňov, na Orave a na Spiši bude v stredu miestami kolo 16 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5,31 a zapadne o 20,07 hod.Amsterdam | oblačno | 16 |
Atény | búrky | 25 |
Belehrad | búrky | 27 |
Berlín | búrky | 26 |
Bratislava | polojasno | 25 |
Brusel | oblačno | 16 |
Budapešť | polooblačno | 26 |
Bukurešť | polooblačno | 25 |
Frankfurt | polooblačno | 24 |
Helsinki | polojasno | 9 |
Istanbul | búrky | 20 |
Kodaň | prehánky | 20 |
Kyjev | polooblačno | 15 |
Lisabon | polooblačno | 18 |
Londýn | polojasno | 19 |
Madrid | oblačno | 19 |
Miláno | búrky | 24 |
Oslo | oblačno | 20 |
Paríž | polooblačno | 21 |
Praha | polooblačno | 23 |
Rím | polooblačno | 23 |
Sofia | búrky | 20 |
Štokholm | polojasno | 13 |
Varšava | polojasno | 18 |
Viedeň | polooblačno | 25 |
Záhreb | búrky | 24 |
Ženeva | polojasno | 23 |
Odber plynuNa dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.TlakÚdaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 27. 4. 2000: Bratislava 99,91, Sliač 98,06, Košice 99,05, Poprad 93,66, za 28. 4. 2000: Bratislava 99,78, Sliač 98,06, Košice 99,13, Poprad 93,76, za 29. 4. 2000: Bratislava 100,00, Sliač 98,20, Košice 99,22, Poprad 93,92, za 30. 4. 2000: Bratislava 100,24, Sliač 98,28, Košice 99,27, Poprad 93,94. .
|
|
|