Hospodársky denník
USD48,106 Sk
EUR42,966 Sk
CHF27,691 Sk
CZK1,175 Sk
  Pondelok  22.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

V predpoludňajších hodinách predpokladáme zväčša pozitívny vplyv počasia na pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Zosilnené sú reumatické bolesti, je sklon k depresívnym stavom a k zhoršeniu ekzematóznych kožných ochorení. Popoludní slabé zvýšenie všeobecne nepriaznivých vplyvov počasia. Mierne sa môžu zhoršiť ťažkosti pri ochoreniach srdcovo-cievneho, pohybového a dýchacieho systému. Zvýšená je náchylnosť k poruchám trávenia a kolikám (obličkové, žlčníkové). Častejšie sa môže vyskytovať nervozita, podráždenosť, únava, bolesti hlavy, kĺbov a jaziev. Mierne sa môže znížiť výkonnosť a schopnosť sústredenia sa. Aj keď riziko úrazov a nehôd je len mierne zvýšené, potrebná je opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave.Zajtra popoludní ústup ťažkostí, očakávame ešte pretrvávanie reumatických bolestí, náchylnosť k depresívnym stavom a k bolestiam hlavy pri ochoreniach krčnej chrbtice.(zč)

Dnes bude cez deň veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasný dážď, ojedinele aj búrky. Najvyššia denná teplota 13 až 18 stupňov, na juhu stredného a na východnom Slovensku miestami okolo 20 stupňov. Slabý juhovýchodný až južný, na juhozápade neskôr severozápadný vietor 4 až 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 metrov okolo 6 stupňov.V utorok bude polooblačno až oblačno a miestami, najmä na severe a východe prehánky, v stredu bude jasno až polojasno. Najnižšia nočná teplota 9 až 5 stupňov, v dolinách a kotlinách miestami 5 až 1 stupeň, najvyššia denná teplota v utorok vystúpi na 15 až 20 stupňov, v stredu na 20 až 25 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5,05 a zapadne o 20,33 hod.

Amsterdamdážď13
Aténypolooblačno21
Belehradpolooblačno26
Berlíndážď16
Bratislavadážď13
Bruseldážď12
Budapešťdážď15
Bukurešťpolooblačno25
Frankfurtdážď13
Helsinkijasno13
Istanbulpolooblačno25
Kodaňdážď15
Kyjevdážď15
Lisabonjasno19
Londýndážď17
Madriddážď22
Milánojasno25
Moskvadážď17
Oslooblačno17
Parížpolooblačno18
Prahadážď11
Rímoblačno26
Sofiadážď18
Štokholmdážď18
Varšavadážď17
Viedeňdážď14
Záhrebdážď13
Ženevajasno19

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 18. 5. 2000: Bratislava 99,10, Sliač 97,16, Košice 98,15, Poprad 92,60, za 19. 5. 2000: Bratislava 99,28, Sliač 97,02, Košice 97,90, Poprad 92,60, za 20. 5. 2000: Bratislava 99,35, Sliač 97,19, Košice 98,07, Poprad 92,69. .

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.