Hospodársky denník
USD48,106 Sk
EUR42,966 Sk
CHF27,691 Sk
CZK1,175 Sk
  Pondelok  22.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Diaľnice ako priorita

Pre rozvoj cestovného ruchu je výstavba diaľnic veľmi prospešná. Uvedomujú si to aj v Maďarsku, ktoré spolu s ČR a Litvou patrí medzi jediné krajiny v strednej Európe, ktorých diaľnice sú dlhšie ako 400 km. Podľa vyhlásenia maďarského ministra hospodárstva Istvána Csillaga zo začiatku marca výstavba diaľnic v Maďarsku bude mať v budúcom roku v štátnych investíciách prioritu. Na diaľničné projekty sa počíta s finančnou pomocou EÚ v hodnote asi 200 mil. EUR. Očakávaný hospodársky rast ponúkne štátu ďalšie finančné prostriedky. V súčasnosti je diaľnicami sprístupnený predovšetkým západ krajiny, chýbajú však spojenia na východ, najmä smerom na Ukrajinu a Rumunsko.

V smere na Rumunsko, ktoré tohto roku v lete má začať s výstavbou diaľnice pri Nadlaku, sa diaľničná výstavba momentálne zastavila pri meste Kiskunfelegyháza. Je pravdepodobné, že časom bude pokračovať smerom na Szeged s cieľom napojiť sa na rumunské hranice.

Diaľničné prepojenie smerom na Slovensko sa trochu zlepšilo začiatkom decembra minulého roka, keď maďarský minister hospodárstva a dopravy István Csillag vo Füzesabonyi odovzdal do prevádzky ďalší, 63,5 kilometra dlhý úsek diaľnice M3 (za 80 mld. HUF), ktorá má spojiť Budapešť s Miškovcom na severe krajiny, v budúcnosti s perspektívou predĺženia do Košíc, kde sa rozširuje medzinárodné letisko.

V novembri 2001 bývalý maďarský premiér Viktor Orbán, ako aj bývalý srbský predseda vlády Zoran Djindjič podpísali v Belehrade dohodu o dostavbe diaľnice Budapešť - Belehrad (ďalšia výzva potiahnuť diaľnicu až po Szeged), ktorá by nesmierne uľahčila priechodnosť dopravných koridorov na juh Európy. Podľa pôvodného plánu dostavba tejto časti diaľnice mala trvať 2 až 3 roky, podľa všetkého však potrvá dlhšie.

Za pôsobenia pravicovej vlády Viktora Orbána výstavba diaľnic stroskotala (spomalila sa) pre rozpory pri výberovom konaní. Terajšia ľavicová vláda obviňuje bývalých mocipánov, že diaľničná výstavba bola vďačným „kšeftom“ a fungovala na báze klientelizmu. Terajšia vláda sa však u motoristov a turistov neveľmi vyznamenala, keď začiatkom tohto roka zvýšila poplatky za používanie maďarských diaľnic. Od 15. januára za týždennú diaľničnú nálepku pre osobné auto a malé úžitkové vozidlo (platí 10 dní) zaplatia motoristi 1900 forintov (nárast o 400 HUF). Mesačná nálepka bude stáť 3200 oproti pôvodným 2600 forintom a ročná nálepka zdražie až o 5000 forintov na 29 000 HUF. Dobrou správou je, že platnosť nálepiek bola rozšírená aj na úseky diaľnic M7 smerom na Balaton a na nový úsek diaľnice M3, smerujúcej na východ krajiny. Za kilometer štátnej diaľnice sa platí 4 - 5 forintov, kým kilometer súkromnej diaľnice M5 (od Budapešti smerom na Szeged), kde sa platí v hotovosti pri 2 kontrolných stanovištiach, vyjde na 28 forintov.

Počasie

V predpoludňajších hodinách predpokladáme zväčša pozitívny vplyv počasia na pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Zosilnené sú reumatické bolesti, je sklon k depresívnym stavom a k zhoršeniu ekzematóznych kožných ochorení. Popoludní slabé zvýšenie všeobecne nepriaznivých vplyvov počasia. Mierne sa môžu zhoršiť ťažkosti pri ochoreniach srdcovo-cievneho, pohybového a dýchacieho systému. Zvýšená je náchylnosť k poruchám trávenia a kolikám (obličkové, žlčníkové). Častejšie sa môže vyskytovať nervozita, podráždenosť, únava, bolesti hlavy, kĺbov a jaziev. Mierne sa môže znížiť výkonnosť a schopnosť sústredenia sa. Aj keď riziko úrazov a nehôd je len mierne zvýšené, potrebná je opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave.Zajtra popoludní ústup ťažkostí, očakávame ešte pretrvávanie reumatických bolestí, náchylnosť k depresívnym stavom a k bolestiam hlavy pri ochoreniach krčnej chrbtice.(zč)

Dnes bude cez deň veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasný dážď, ojedinele aj búrky. Najvyššia denná teplota 13 až 18 stupňov, na juhu stredného a na východnom Slovensku miestami okolo 20 stupňov. Slabý juhovýchodný až južný, na juhozápade neskôr severozápadný vietor 4 až 8 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 metrov okolo 6 stupňov.V utorok bude polooblačno až oblačno a miestami, najmä na severe a východe prehánky, v stredu bude jasno až polojasno. Najnižšia nočná teplota 9 až 5 stupňov, v dolinách a kotlinách miestami 5 až 1 stupeň, najvyššia denná teplota v utorok vystúpi na 15 až 20 stupňov, v stredu na 20 až 25 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5,05 a zapadne o 20,33 hod.

Amsterdamdážď13
Aténypolooblačno21
Belehradpolooblačno26
Berlíndážď16
Bratislavadážď13
Bruseldážď12
Budapešťdážď15
Bukurešťpolooblačno25
Frankfurtdážď13
Helsinkijasno13
Istanbulpolooblačno25
Kodaňdážď15
Kyjevdážď15
Lisabonjasno19
Londýndážď17
Madriddážď22
Milánojasno25
Moskvadážď17
Oslooblačno17
Parížpolooblačno18
Prahadážď11
Rímoblačno26
Sofiadážď18
Štokholmdážď18
Varšavadážď17
Viedeňdážď14
Záhrebdážď13
Ženevajasno19

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 18. 5. 2000: Bratislava 99,10, Sliač 97,16, Košice 98,15, Poprad 92,60, za 19. 5. 2000: Bratislava 99,28, Sliač 97,02, Košice 97,90, Poprad 92,60, za 20. 5. 2000: Bratislava 99,35, Sliač 97,19, Košice 98,07, Poprad 92,69. .

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.