Hospodársky denník
USD47,686 Sk
EUR42,886 Sk
CHF27,611 Sk
CZK1,178 Sk
  Utorok  23.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Čo potrebuje reforma?


Politika a štátny rozpočet na rok 2001
Prioritou hospodárskej politiky v roku 2001 by mala byť snaha o zostavenie vyrovnaného štátneho rozpočtu na rok 2001. Základnými predpokladmi na dosiahnutie tejto priority sú vymožiteľnosť a dodržiavanie práva pre všetky podnikateľské subjekty, fyzické osoby a tiež štátne orgány, rovnoprávnosť všetkých foriem vlastníctva, udržanie miery inflácie (do 10 % ročne), oživenie rastu HDP (5 % ročne), zníženie miery nezamestnanosti (do konca roku 2002 znížiť priemernú mieru nezamestnanosti na úroveň 12 - 14 %), realizácia privatizácie strategických podnikov, zmena daňovej politiky, zmena sociálnej politiky. - Ako reorganizovať?
V tejto súvislosti by mala vláda SR pripraviť legislatívne zmeny s účinnosťou od januára 2001, ktoré by šetrili výdavky štátneho rozpočtu. Malo by sa to premietnuť do zníženia počtu pracovníkov ústredných orgánov štátnej správy o 20 % od januára roku 2001 a o ďalších 20 % od januára roku 2002. Reorganizácia ústredných orgánov štátnej správy by znamenala zrušenie ministerstva privatizácie a presun jeho základnej agendy pod ministerstvo financií, zrušenie ministerstva dopravy a presun jeho kompetencie do pôsobnosti ministerstva hospodárstva, zlúčenie ministerstva školstva a ministerstva kultúry, zlúčenie ministerstva výstavby a verejných prác s ministerstvom životného prostredia. Aj v rámci úsporných opatrení by malo dôjsť k zníženiu počtu postov podpredsedov vlád. Za osobitne dôležité treba považovať reorganizáciu ministerstva obrany a armádu ako celok - profesionalizovať armádu a znižovať počet vojakov neprofesionálov v smere zavedenia profesionálnej armády najneskôr od roku 2005. Ako v daniach?
Príjmová časť štátneho rozpočtu bude závisieť od odvahy vlády SR, či bude pokračovať v daňovej a sociálnej reforme. Treba zmeniť proporcie priamych a nepriamych daní v prospech daní nepriamych. Za najdôležitejšiu zmenu by bolo potrebné považovať zmenu v daniach z príjmov. V prvom rade treba zdôrazniť, že nedá sa indexovou metódou premietnuť zníženie sadzby dane do zníženia celkových príjmov štátneho rozpočtu. Preto treba pokračovať v znižovaní sadzieb daní tak pre právnické, ako aj fyzické osoby, zrýchliť odpisovanie a minimalizovať počet odpočítateľných položiek. V nepriamych daniach, najmä v DPH, by bolo vhodné, aby všetky právnické a fyzické osoby, ktoré podnikajú, platili túto daň. Samá sadzba dane nie je až natoľko dôležitá. Skôr treba podnikateľskú verejnosť dopredu informovať o jej percentuálnej výške a zámeroch tieto percentá meniť z časového hľadiska dvoch-troch rokov. Pri správnom odhade a načasovaní daňovej reformy možno rátať s vyššími príjmami do štátneho rozpočtu, ako je tomu v súčasnosti. Získajú miliardy?
Doplnkovým zdrojom príjmov štátneho rozpočtu (z hľadiska výšky však veľmi závažným zdrojom) by mala byť privatizácia významných štátnych podnikov a akciových spoločností, a to kombináciou navyšovania základného imania a transparentného predaja určitého balíka akcií. Štátny rozpočet a Fond národného majetku by mali za privatizáciu významných energetických, plynárenských, telekomunikačných a finančných inštitúcií (v tejto oblasti prípadne ušetriť dodatočné zdroje z Národnej banky) získať v nasledujúcich dvoch rokoch minimálne 50 mld. Sk ročne. Sociálna sféra
Veľmi citlivou otázkou je sociálna sféra vrátane zdravotníctva. V týchto oblastiach treba pripraviť (do polovice roku 2000) a realizovať (od januára roku 2001) celkovú reformu. Tá by bola založená na zvýšení adresnosti vyplácania sociálnych dávok a viazanie ich vyplácania na príjem a majetkové pomery rodiny, na sprísnení podmienok na vyplácanie podpory v nezamestnanosti. Bude potrebné zmeniť i nástroje aktívnej politiky zamestnanosti v smere zrušenia súčasného subjektívneho systému schvaľovania príspevkov na tvorbu nových pracovných miest jednotlivými tripartitnými orgánmi Národného úradu práce. V prípade vytvorenia nového pracovného miesta a umiestnenia nezamestnaného na tomto novom pracovnom mieste umožniť zamestnávateľovi odpočítať si fixnú sumu z výšky dane, ktorú má zaplatiť správcovi dane. V celej sociálnej oblasti vrátane zdravotníctva bude potrebné zaviesť osobné účty pre jednotlivých občanov, čím by sa spriehľadnili toky v tejto oblasti. Zdravotníctvo: kedy reforma?
V zdravotníctve zadefinovať zákonom „štandard“ a „nadštandard“ a pripraviť reformu inštitucionálneho pôsobenia jednotlivých zdravotných poisťovní s účinnosťou od januára 2001 (štandardné služby by poskytovala Všeobecná zdravotná poisťovňa a nadštandardné služby ostatné poisťovne). Inštitucionálne zmeny by mali zasiahnuť aj ďalšie verejnoprávne inštitúcie. V Národnom úrade práce ponechať tripartitný systém iba na celorepublikovej úrovni (predstavenstvo a dozorná rada). Vo všetkých verejnoprávnych inštitúciách (Sociálna poisťovňa, Národný úrad práce a Všeobecná zdravotná poisťovňa) zjednotiť kompetencie riadiacich orgánov a pracovnoprávne podmienky pre zamestnancov týchto inštitúcií (rovnaký počet členov vrcholových orgánov a spôsob ich kreovania, rovnaký spôsob odmeňovania členov orgánov, rovnaké mzdové poriadky pre zamestnancov a pod.) Miroslav Knitl
člen Generálnej rady Združenia podnikateľov Slovenska

Amsterdamoblačno16
Aténybúrky24
Belehradoblačno26
Berlínpolooblačno20
Bratislavaoblačno19
Bruseloblačno16
Budapešťoblačno23
Bukurešťbúrky21
Frankfurtpolooblačno21
Helsinkioblačno16
Istanbulbúrky24
Kodaňpolooblačno16
Kyjevdážď15
Lisabonpolooblačno23
Londýndážď15
Madridpolooblačno22
Milánopolooblačno25
Moskvaoblačno19
Oslopolooblačno19
Parížoblačno17
Prahapolooblačno17
Rímpolooblačno25
Sofiaprehánky19
Štokholmprehánky17
Varšavaoblačno15
Viedeňpolooblačno20
Záhreboblačno21
Ženevapolooblačno22

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 21. 5. 2000: Bratislava 99,45, Sliač 97,42, Košice 98,29, Poprad 92,84. .

počasie

Na severovýchode územia Slovenska bude pretrvávať väčšia záťaž srdcovo-cievneho, dýchacieho aj pohybového systému spolu so sklonom k únave, nervozite, podráždenosti a k zníženiu výkonnosti a koncentrácie. Na ostatnom území prevláda zväčša pozitívny vplyv počasia na pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Zvyšovanie tonusu u vegetatívne labilných osôb s nízkym tlakom krvi. Zároveň je náchylnosť k depresívnym stavom a k zhoršeniu priebehu ekzematóznych kožných ochorení.Zajtra od juhozápadu Slovenska predpokladáme zosilňovanie všeobecne priaznivého vplyvu počasia s pozitívnymi účinkami na telesnú a duševnú výkonnosť a koncentráciu.(zč)

Dnes bude veľká oblačnosť. Cez deň miestami, najmä na západnom Slovensku a juhu stredného Slovenska, postupne oblačno až polooblačno. Miestami prehánky alebo dážď, najmä na severe a východe územia. Najvyššia denná teplota 12 až 16, v južnej polovici okolo 18 stupňov. Severozápadný až severný vietor 4 až 8 m/s, v nárazoch miestami prechodne okolo 13 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 4 stupňov.V stredu bude polooblačno až oblačno a ojedinele prehánky. Vo štvrtok jasno až polojasno. Najnižšia nočná teplota 9 až 5, v horských dolinách miestami okolo 3, najvyššia denná v stredu 19 až 23, na severe okolo 17, vo štvrtok 21 až 25, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 19 stupňov .Slnko vyjde zajtra o 5.04 a zapadne o 20.34 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.