Hospodársky denník
USD47,686 Sk
EUR42,886 Sk
CHF27,611 Sk
CZK1,178 Sk
  Utorok  23.Mája 2000

Čo potrebuje reforma?


Politika a štátny rozpočet na rok 2001
Prioritou hospodárskej politiky v roku 2001 by mala byť snaha o zostavenie vyrovnaného štátneho rozpočtu na rok 2001. Základnými predpokladmi na dosiahnutie tejto priority sú vymožiteľnosť a dodržiavanie práva pre všetky podnikateľské subjekty, fyzické osoby a tiež štátne orgány, rovnoprávnosť všetkých foriem vlastníctva, udržanie miery inflácie (do 10 % ročne), oživenie rastu HDP (5 % ročne), zníženie miery nezamestnanosti (do konca roku 2002 znížiť priemernú mieru nezamestnanosti na úroveň 12 - 14 %), realizácia privatizácie strategických podnikov, zmena daňovej politiky, zmena sociálnej politiky. - Ako reorganizovať?
V tejto súvislosti by mala vláda SR pripraviť legislatívne zmeny s účinnosťou od januára 2001, ktoré by šetrili výdavky štátneho rozpočtu. Malo by sa to premietnuť do zníženia počtu pracovníkov ústredných orgánov štátnej správy o 20 % od januára roku 2001 a o ďalších 20 % od januára roku 2002. Reorganizácia ústredných orgánov štátnej správy by znamenala zrušenie ministerstva privatizácie a presun jeho základnej agendy pod ministerstvo financií, zrušenie ministerstva dopravy a presun jeho kompetencie do pôsobnosti ministerstva hospodárstva, zlúčenie ministerstva školstva a ministerstva kultúry, zlúčenie ministerstva výstavby a verejných prác s ministerstvom životného prostredia. Aj v rámci úsporných opatrení by malo dôjsť k zníženiu počtu postov podpredsedov vlád. Za osobitne dôležité treba považovať reorganizáciu ministerstva obrany a armádu ako celok - profesionalizovať armádu a znižovať počet vojakov neprofesionálov v smere zavedenia profesionálnej armády najneskôr od roku 2005. Ako v daniach?
Príjmová časť štátneho rozpočtu bude závisieť od odvahy vlády SR, či bude pokračovať v daňovej a sociálnej reforme. Treba zmeniť proporcie priamych a nepriamych daní v prospech daní nepriamych. Za najdôležitejšiu zmenu by bolo potrebné považovať zmenu v daniach z príjmov. V prvom rade treba zdôrazniť, že nedá sa indexovou metódou premietnuť zníženie sadzby dane do zníženia celkových príjmov štátneho rozpočtu. Preto treba pokračovať v znižovaní sadzieb daní tak pre právnické, ako aj fyzické osoby, zrýchliť odpisovanie a minimalizovať počet odpočítateľných položiek. V nepriamych daniach, najmä v DPH, by bolo vhodné, aby všetky právnické a fyzické osoby, ktoré podnikajú, platili túto daň. Samá sadzba dane nie je až natoľko dôležitá. Skôr treba podnikateľskú verejnosť dopredu informovať o jej percentuálnej výške a zámeroch tieto percentá meniť z časového hľadiska dvoch-troch rokov. Pri správnom odhade a načasovaní daňovej reformy možno rátať s vyššími príjmami do štátneho rozpočtu, ako je tomu v súčasnosti. Získajú miliardy?
Doplnkovým zdrojom príjmov štátneho rozpočtu (z hľadiska výšky však veľmi závažným zdrojom) by mala byť privatizácia významných štátnych podnikov a akciových spoločností, a to kombináciou navyšovania základného imania a transparentného predaja určitého balíka akcií. Štátny rozpočet a Fond národného majetku by mali za privatizáciu významných energetických, plynárenských, telekomunikačných a finančných inštitúcií (v tejto oblasti prípadne ušetriť dodatočné zdroje z Národnej banky) získať v nasledujúcich dvoch rokoch minimálne 50 mld. Sk ročne. Sociálna sféra
Veľmi citlivou otázkou je sociálna sféra vrátane zdravotníctva. V týchto oblastiach treba pripraviť (do polovice roku 2000) a realizovať (od januára roku 2001) celkovú reformu. Tá by bola založená na zvýšení adresnosti vyplácania sociálnych dávok a viazanie ich vyplácania na príjem a majetkové pomery rodiny, na sprísnení podmienok na vyplácanie podpory v nezamestnanosti. Bude potrebné zmeniť i nástroje aktívnej politiky zamestnanosti v smere zrušenia súčasného subjektívneho systému schvaľovania príspevkov na tvorbu nových pracovných miest jednotlivými tripartitnými orgánmi Národného úradu práce. V prípade vytvorenia nového pracovného miesta a umiestnenia nezamestnaného na tomto novom pracovnom mieste umožniť zamestnávateľovi odpočítať si fixnú sumu z výšky dane, ktorú má zaplatiť správcovi dane. V celej sociálnej oblasti vrátane zdravotníctva bude potrebné zaviesť osobné účty pre jednotlivých občanov, čím by sa spriehľadnili toky v tejto oblasti. Zdravotníctvo: kedy reforma?
V zdravotníctve zadefinovať zákonom „štandard“ a „nadštandard“ a pripraviť reformu inštitucionálneho pôsobenia jednotlivých zdravotných poisťovní s účinnosťou od januára 2001 (štandardné služby by poskytovala Všeobecná zdravotná poisťovňa a nadštandardné služby ostatné poisťovne). Inštitucionálne zmeny by mali zasiahnuť aj ďalšie verejnoprávne inštitúcie. V Národnom úrade práce ponechať tripartitný systém iba na celorepublikovej úrovni (predstavenstvo a dozorná rada). Vo všetkých verejnoprávnych inštitúciách (Sociálna poisťovňa, Národný úrad práce a Všeobecná zdravotná poisťovňa) zjednotiť kompetencie riadiacich orgánov a pracovnoprávne podmienky pre zamestnancov týchto inštitúcií (rovnaký počet členov vrcholových orgánov a spôsob ich kreovania, rovnaký spôsob odmeňovania členov orgánov, rovnaké mzdové poriadky pre zamestnancov a pod.) Miroslav Knitl
člen Generálnej rady Združenia podnikateľov Slovenska
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.