|
|||||||||||||||||
Utorok 23.Mája 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Podnikanie v hudbe nie je jednoduchéKeď sme sa stretli, takmer som ho nespoznal. Známe sú mi melódie jeho pesničiek, v pamäti ostali aj dlhé neposlušné vlasy... Zmena imidžu mu prospela. Akoby sa zrazu stal serióznejší, ale zároveň mladší. taký naoko jednoduchý, dospelý chalan, no už otec pomaly dospievajúcej dcéry. Neobyčajne prívetivý, neskutočne slušný, až sa mi zdá, akoby bol z inej brandže... Tak na mňa zapôsobil, keď sme sa pred niekoľkými dňami rozprávali známy slovenský spevák, obľúbený - Pavol Habera. Dá sa dnes vôbec z hudby slušne vyžiť? - Veľmi ťažko. Situácia je taká, že veľa mladých ľudí, ktorí by si možno aj cédečko kúpili, radšej využíva možnosť ich napaľovania. To je obrovský problém, s ktorým zápasíme nielen u nás, ale aj v okolitých štátoch, či dokonca v Nemecku a pod. V Poľsku dokonca umelci museli naspievať jednu pesničku a takouto formou im vysvetlili, že keď si ich nebudú kupovať, tak o dva roky už nemusí byť nijaká muzika. Lebo ak umelec nepredá určitý počet kusov platní, tak vydavateľstvám, ktoré do toho vložili svoje peniaze, sa to nevráti, a potom už nebudú mať záujem nič vydávať. Budú brať len zahraničné tituly, ktoré sa budú iba ako-tak predávať, lebo sa tiež budú napaľovať. Pokojne sa môže stať, že za tejto situácie v priebehu dvoch až piatich rokov môže odísť kompletná slovenská scéna a nebudeme mať túto časť kultúry. U nás je to veľmi ťažké vysvetľovať, lebo je tu zlá ekonomická situácia. Ľudia si povedia čo máme robiť, keď na to nemáme peniaze, ako ináč to máme počúvať? Je to taký začarovaný kruh, na ktorý môžu všetci doplatiť. Techniku na napaľovanie cédečiek bežne dostať - Autorské práva sú veci duševné, sú na to zákony, kopírovať sa nesmie. V Amerike možno ani nikoho nenapadne skopírovať cédečko. Tam sa im to neoplatí. Čo poviete na ceny hudobných nosičov? - Samozrejme, že sú veľmi vysoké. Tu nastal kapitalizmus, ale nastal ešte v nesprávnej krajine, ktorá na to nemá podmienky. Je tu veľmi silný vplyv zvonka. Sú tu veľké zahraničné firmy, ktoré kúpili umelcov a ich manažmenty na nich zvonku tlačia, aby ceny domácich interpretov priblížili čo možno najviac tým svetovým. To sa aj deje, a tak to potom vyzerá. Jeden váš kolega - tiež známy hudobník a spevák - povedal, že ak chce slušne vyžiť, tak na to hudba nestačí, ale musí robiť aj niečo iné. Ako je to s vami? - Mal som to šťastie, že moje platne sa dobre predávali (ako sme zistili, aj predávajú), takže som si mohol nakúpiť veci do štúdia a založiť si ho a robiť aj pre niekoho iného, teda produkovať. Aj to sú príjmy, ktoré pomôžu. Keď sa dobre predáva cédečko, tak si vás objednávajú rozličné firmy na spievanie. A to sú potom hlavné zdroje príjmov spevákov. Čo robíte teraz? - S kapelou Team sme vydali nový album, v poradí už siedmy, pričom ja ich mám dovedna trinásť či štrnásť. Teraz robíme všetko v záujme toho, aby sa to ľudia dozvedeli, aby sme ho spopularizovali a presvedčili ich, že je to dobrá muzika, že sa za to oplatí dať peniaze a nekúpili si falzifikát. Koncertujete? - V septembri ideme na koncertnú šnúru. Samozrejme, že to už nebude také veľké ako kedysi, keď sa každý mesiac hralo aj dvadsať koncertov. Budú to väčšie koncerty a na Slovensku ich bude desať a asi osem v Česku. Čo vám hovorí slovo droga a požiadavka niektorých ľudí legalizovať tzv. mäkké? - Je to veľmi vážna otázka. Niekedy sa to v nemocnici podáva ako liek a pomáha to. Ale, samozrejme, ak by boli ľahšie drogy povolené, tak hrozí nebezpečenstvo, že k tým veľmi nebezpečným by bol už len krôčik. V každom prípade k drogám mám absolútne negatívny vzťah a v živote by som nikomu neodporučil, aby si nejakú vzal. V tomto duchu vychovávam s manželkou aj svoje dieťa. Mám rád život, a preto si chcem z neho čo najviac pamätať. Je férové pracovať s čistou hlavou a nedať sa ničím ovplyvňovať. Vladimír Turanský
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |