Hospodársky denník
USD46,994 Sk
EUR42,955 Sk
CHF27,47 Sk
CZK1,18 Sk
  Streda  24.Mája 2000

Dovolenkári sa vracajú do Dubrovníka


Návrat turistov pomôže hotelom, zmení imidž, zlepší infraštruktúru Je málo takých krajín, kde sa darí skĺbiť služby a pohodlie s romantikou. Chorvátsko k takýmto krajinám patrí. Srdečnosť, pohostinnosť, prekrásna príroda, spojenie skalistých hôr s plavbami a fisch piknikmi po modrom Jadrane stále čakajú na tých, ktorí na túto južnú stredomorskú krajinu nezabudli. A ako ukazujú skúsenosti májových týždňov, sny majiteľov penziónov a hotelierov o návrate klientov dostávajú kontúry. CK Aquamarin z Banskej Bystrice, ktorá je na Slovensku touroperátorom pre oblasť Chorvátska, sa vydala pred rozbiehajúcou sa turistickou letnou sezónou spolu so svojimi obchodnými predajcami do Chorvátska. Z Banskej Bystrice naprieč Maďarskom do Zadaru je podľa prepravcu firmy a jedného z majiteľov Jozefa Mesíka, 950 kilometrov, cez Rakúsko o 100 viac, avšak s lepšie vybavenou infraštruktúrou na diaľničných zastávkach. V Maďarsku od januára 2000 zaviedli známky za diaľnice, cez Rakúsko platí diaľničný poplatok, Slovinsko žiada poplatky za tranzit, ako aj za diaľnice. Pre tých, ktorí mienia dovolenku nasmerovať do tejto časti Európy, musia sa pripraviť, že už platia dlho avizované nové pravidlá.
O čo ide? V rámci ekonomických a ekologických opatrení, ktoré Rakúsko avizovalo už pred dvoma rokmi, od 1. apríla 2000 práve táto krajina pridelila slovenským prepravcom prostredníctvom Česmadu päťtisíc povolení na tranzit cez Rakúsko pre tie autobusy značky Karosa, ktoré nemajú euromotory E1 a E2. Prepravcovia si musia vybaviť povolenia prostredníctvom cestovných kancelárií a Česmadu, rozhodujúca je teda objednávka. V SR dnes evidujeme okolo 4000 prepravcov, napríklad len jedna cestovná kancelária žiadala 500 povolení na sezónu! Len na okraj, motor euro do Karosy vychádza viac ako pol milióna korún, nový autobus stojí viac ako 6 mil. Sk, pričom ešte v roku 1991 stála Karosa 500-tisíc Sk. Od januára 2001 sa k Rakúsku pridá v týchto sprísnených opatreniach zrejme Nemecko. Ďalšou komplikáciou je, že bez ohľadu na typ vozidla, potrebuje prepravca povolenie na jazdy. Napríklad na jedno povolenie môže absolvovať aj päť jázd. Sťažená doprava je dôsledkom toho, že nie sme členmi EÚ a v tejto sezóne si to dovolenkári uvedomia a pocítia zrejme tvrdšie ako po iné roky. Nielen prepravca, ale každý dovolenkár by sa mal preto duševne pripraviť na dlhšie čakacie lehoty
na hraniciach a v čase špičky sa čakanie predĺži.
Tohtoročná sezóna na Jadrane začala skôr o dva týždne. Turisti a klienti zo západnej Európy, hlavne Nemci, Rakúšania, Francúzi, ale i Japonci, ktorých sme stretli v skupinkách v Dubrovníku, vracajú sa na obľúbené pláže a letoviská. Stále však absentujú turisti z Veľkej Británie. Podľa Josipa Huljeva, generálneho riaditeľa zariadení Riviery Šibenik, Družstevného hotelového zariadenia, kde patria štyri hotely, už v týchto dňoch mali 360 hostí, prevažne z Nemecka a Slovinska. Pred vojnou boli kapacity vyťažené na vyše 70 %, v posledných rokoch ani nie na polovicu. Do roku 1990 na Šibenickej riviére poskytli 280- až 330-tisíc nocí, vlani to bolo 114-tisíc a v tomto roku 2000 už 180- tisíc. Ante Mrgudić, generálny manažér Hotelového turistického zväzu, d. d. , uviedol, že v troch hoteloch v Orebići na polostrove Pelješac je hosťom k dispozícii 980 postelí. Slovenskí turisti už päť rokov majú tu otvorené dvere a nevidí dôvod prečo v spolupráci nepokračovať. Ako zdôraznil riaditeľke banskobystrickej CK Aquamarin, Eve Samborskej, jedna tretina kapacít je pre nich vždy do budúcnosti rezervovaná. „Všetci sa chceme priblížiť Európe a jedným z prioritných krokov je privatizácia. Nemáme presné pravidlá, ako by mala prebiehať, musí dôjsť k zmene zákona. V Chorvátsku patrí veľa hotelov jednej spoločnosti, prípadne organizácii, ktorá vlastní tri až päť hotelov. Oveľa ľahšie sa predáva jeden hotel s jedným vlastníkom. Napríklad aj Jadran Ploće vlastní viacero objektov. Treba nájsť model, z ktorého sa budeme môcť odraziť,“ tvrdí Ante Mrgudić. Pri výbere hotelov budú rozhodujúce práve výsledky tejto sezóny, ktoré nasmerujú solventných záujemcov. Prevádzka hotela nie je lacná záležitosť. Tak napríklad komfortný hotel Orsan v Orebići si ročne vyžiada náklady za 3 mil. DEM a keď má byť v pluse,
potrebuje 4,5 mil. DEM. V súčasnosti je v tomto regióne k dispozícii klientom 30 hotelov a 16-tisíc postelí. K najväčším problémom, okrem dopravy, patrí druhotná platobná neschopnosť, nesplácanie úverov, hoci úroková sadzba v peňažných ústavoch je stále nižšia ako v SR – 14 až 16 %. Problémy, s ktorými zápasili hotelieri, mali zároveň aj tamojšie cestovné kancelárie. Keď neboli hostia, nemali ani oni dovolenkárov. Od vojny v 90. rokoch investovali do modernizácie aj v Orebići okolo 5 mil. DEM. Renovácia nie je len nevyhnutnosťou, ale i imidžovou záležitosťou. Síce zaťažuje, avšak bez nej, bez istej dávky komfortu, hostia neprídu. Bolo naozaj nezvyčajné vidieť po posledných rokoch v uličkách Splitu či Dubrovníka také množstvo turistov ako teraz. Dubrovníku právom patrí označenie perla Jadranu, história dýcha z každého kúta. V južnej časti Dalmácie sa priemer slnečných hodín
pohybuje cez 2600 hodín a na známom ostrove Hvar je to o 100 hodín viac. Ostrov Hvar je známy tiež ako levanduľový ostrov, táto prenikavá vôňa sa šíri najmä koncom mája a začiatkom júna. Pôvodným domovom tejto modrofialovej „krásky“ s nezameniteľnou vôňou je Turecko a ďalšie arabské krajiny, odkiaľ sa už v 15. storočí dostala do Talianska a Francúzska. Kvet vydáva sladko korenenú vôňu, ktorá dokáže „naplniť“ komody, skrine a po stáročia sa využíva ako prírodná medicína pri liečbe vysokého krvného tlaku, horúčke, oslabenej imunite, nespavosti. Hvar, na ktorý sme sa dostali z Drveniku trajektom za 20 minút, má jednu veľkú nevýhodu, úzke cesty, ktoré si vyžadujú mimoriadne zdatných šoférov. Od 1. júna 2000 sprístupnia na ostrove trojkilometrový tunel, ktorý odľahčí cestu medzi Starim Gradom a mestom Hvar. Pred sezónou je problém dostať sa z ostrova trajektom do Splitu, pretože premáva 1- až 2-krát denne. Situácia je lepšia v sezóne, keď trajekt premáva päťkrát za deň, avšak záujemcovia by sa mali dostaviť do prístavu skôr, aby mali zabezpečený vstup na trajekt. CK Aquamarin podniká v tejto sfére už šiesty rok a za toto obdobie prepravila do južnej časti Európy vyše 20- tisíc klientov i v súčasnosti garantuje cenu zájazdov
a nebude ju meniť. K najvyhľadávanejším strediskám patrí Klek, ponúkajúci rodinný typ 10 dňových dovoleniek v apartmánoch či v hoteli Klek, ešte v júni za akciovú cenu. Tí, ktorí majú radi kamenné mestečká, môžu od 9. do 18. júna 10 dní pobudnúť vo Vodiciach, ale i v hoteli Niko v Solarise pri Šibeniku či na ostrove Ugljan v bungalovoch Zelena Punta alebo sa rozhodnúť pre 12 dňový autokarový zájazd o týždeň neskôr. O necelé tri týždne sú k dispozícii už aj 12-dňové zájazdy do Gradacu či známeho Orebiča. Eva Berčíková
Hvar, máj 2000
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.