Hospodársky denník
USD46,994 Sk
EUR42,955 Sk
CHF27,47 Sk
CZK1,18 Sk
  Streda  24.Mája 2000

Cestovný ruch potrebuje nápady


V poslednej časti dvadsiateho storočia sa cestovný ruch stal jedným z najpozoruhodnejších spoločenských a ekonomických javov, a to z hľadiska sociologického, no predovšetkým ekonomického. Ľudia majú viac času pre seba a jednou z aktivít využívania voľného času je cestovanie. V rámci cestovného ruchu sa krátkodobo premiestňujú stámilióny ľudí medzi krajinami a svetadielmi za poznaním, dovolenkami alebo i z iných - obchodných, politických, športových aj ďalších dôvodov. Podľa štúdie World Travel & Tourism Council (WTTC) z minulého roka sa odhaduje, že celkový dopyt vyvolaný cestovným ruchom (vrátane investícií do infraštruktúry a vládnych údajov) dosiahol v roku 1999 celosvetovo takmer 4,5 bilióna USD, hrubý národný produkt vytvorený priemyslom cestovného ruchu asi 1,3 bilióna USD. Podľa toho istého zdroja, dopyt vyvolaný cestovným ruchom, zabezpečuje viac ako 192 miliónov pracovných miest. Celosvetovo sa odhaduje, že každé deviate pracovné miesto je generovane cestovným ruchom. Začíname v CK
Odborníci zdôrazňujú, že cestovné kancelárie si predovšetkým musia uvedomiť, ako by samé mohli prispievať k rozvoju cestovného ruchu. Pretože účastník cestovného ruchu nevyhľadáva iba služby, ale aj zážitky. Klienti teda kupujú také produkty, ktoré môžu optimálne uspokojiť ich aktuálne potreby a želania. Hosť svoju dovolenku prežíva ako komplexný zážitok. Pri svojom rozhodovaní o dovolenke zvyčajne vyberá určitú formu podľa svojich predstáv a záľub - odpočinkovú, vzdelávaciu alebo kultúrnu dovolenku či rôzne kombinácie. Až potom sa začína zaujímať o ubytovanie, miesto, stravovanie a dodatočné služby, a tiež o dopravné spojenie. Účastník cestovného ruchu z konca dvadsiateho storočia je dokonale informovaný, a je preto vhodné predpokladať, že je aj vyberavý a náročný. Želá si reťazec služieb, ktorý možno čo najjednoduchšie a najrýchlejšie objednať, a ktorý je komfortne a komplexne organizovaný. Rozhodujúcim faktorom produktivity a konkurencieschopnosti sa v súčasnosti stáva využívanie elektronických informačných a rezervačných systémov, a ich vhodné využitie a uplatnenie v ponuke pri stále sa meniacich a rozvíjajúcich podmienkach uplatnenia sa na trhu. Kvalita a rozmanitosť
Zo sociologických prieskumov je známe, že súčasný zákazník vo svojej kariére, vo svojom voľnom čase, spotrebe, a teda aj pri výbere dovolenky, dáva prednosť tým ponukám, ktoré mu poskytnú najviac možností a priestoru na uspokojenie jeho záujmov. V cestovnom ruchu to platí dvojnásobne. Hosť dnešnej doby sa orientuje zvyčajne na ponuku a možnosti celého turistického regiónu. Vysoko hodnotný trh voľného času má dnes už jedno spoločné - inscenovanú kvalitu a rozmanitosť zážitkov, od kultúrno-poznávacieho zájazdu až po dobrodružný výlet do hôr. Turistické destinácie nemusia, pravda, ponúkať všetko, ale musia ponúknuť presne to, čo si hosť želá, a to takým spôsobom, akým si to predstavuje a očakáva. Konkurenčný boj
Rozvoj leteckej dopravy, celosvetový prebytok hotelových, relaxačných kapacít, nové destinácie usilujúce sa o väčšiu účasť na trhu, celosvetovo prepojená sieť informačných a rezervačných systémov - to všetko zostruje medzinárodný konkurenčný boj na trhu cestovného ruchu. Objavujú sa stále nové destinácie, ktoré predajcovia ponúkajú za cenovo výhodných podmienok. Využívajú aj ďalšie podporné formy predaja. Slovenský klient a následne aj cestovné kancelárie, majú v tejto sezóne však hlavu „v smútku“. Obe partnerské strany trápi nedostatok peňazí. A tak, hoci v dovolenkových diároch sa to len tak prehýba ponukami oddychu, dobrodružstva i napätia, cestovné kancelárie márne čakajú na očakávaný útok zákazníkov. Predsa len by sme, spolu s odborníkmi na dušu i telo radili: Nevyhýbajte sa dovolenke. Relax a nové zážitky všetci potrebujeme ako soľ. dodatok - Cestovný ruch potrebuje.... Začnite už teraz, stanovením cieľa vašej dovolenky. Potom už iba presne informujte o svojej predstave zvolenú cestovnú kanceláriu. Je dobré vedieť, či sa predstava dovolenky spája s plnou plážou veselých športujúcich ľudí s ruchom večerného mesta, alebo chcete byť ďaleko od ľudí. To všetko vám cestovné kancelárie môžu ponúknuť - dokonca aj v rôznych cenách. Vy by ste si mali zapamätať iba odporúčanie skúseného psychológa. Že totiž nie je dôležité, kde svoje telo zregenerujeme, ale v každom prípade ho zregenerovať musíme.

A keď umne zvolíte vášho poradcu - cestovnú kanceláriu, ktorá nesľubuje, ale plní - potom spoločnými silami dokážete vybrať pobyt nielen príťažlivý a vzrušujúci, ale aj úmerný neutešenej ekonomickej situácii. Eleonóra Bujačková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.