Hospodársky denník
USD46,994 Sk
EUR42,955 Sk
CHF27,47 Sk
CZK1,18 Sk
  Streda  24.Mája 2000

Internet mení personálne poradenstvo


Je ťažké pripraviť sa na zmenenú budúcnosť, treba sa pripraviť na budúce zmeny Na jar tohto roka sa v Barcelone uskutočnila medzinárodná konferencia členov najväčšieho svetového združenia spoločností zameraných na Executive Search - AMROP International. Slovensko je v tejto organizácii zastúpené spoločnosťou AMROP JENEWEIN & PARTNERS. Jednou z tém, o ktorých sa na stretnutí 150 „headhunterov“ zo 42 krajín hovorilo najviac, bol vplyv internetu na oblasť personálneho poradenstva. Internet mení všetko – toto veľmi často opakované tvrdenie je možno veľmi prehnané a možno - bez toho, aby sme to tušili – je veľmi blízke realite. Isté je, že internet tvrdo zasahuje do oblastí, ktoré sa ešte pred niekoľkými rokmi považovali za nemenné a nemeniteľné vo svojich formách. Obsadzovanie pracovných miest poradenskými spoločnosťami je jednou z nich. Prvé dvierka do tejto oblasti otvorili spoločnosti, či skôr skupinky experimentátorov, ktorí prišli s myšlienkou „burzy“ pracovných síl a voľných miest na internetových serveroch. Princíp je veľmi jednoduchý a dnes už určite známy i u nás komukoľvek, kto pri hľadaní nových zamestnancov alebo nového ovného miesta použil internet. Stačí vyplniť jednoduchý formulár, v ktorom sú obsiahnuté základné otázky charakterizujúce otvorenú pozíciu alebo potenciálneho kandidáta. Jedným „kliknutím“ sa údaje dostávajú do databázy na serveri, a tým sa okamžite sprístupňujú. Možnosť zapisovať do databáz a prístup k zhromaždeným údajom je zvyčajne bezplatný na strane kandidátov (t. j. možnosť zápisu vlastných životopisných údajov a prezerania ponuky voľných pozícií) a platený zo strany firiem (t. j. možnosť zápisu nových pozícií a prezeranie databázy životopisov). V zásade však používateľ môže vidieť všetko, čo „je k dispozícii“, a vyberať si z danej ponuky. Nič viac, nič menej, preto sa tento typ služby dá charakterizovať slovami „What You See Is What You Get“ („dostaneš presne to, čo vidíš“). Určitý posun od tohto pôvodného princípu museli urobiť spoločnosti, ktorým sa podarilo dosiahnuť úroveň, v ktorej sa v ich databázach nachádzajú údaje rádovo o státisícoch až miliónoch kandidátov a desaťtisícoch pracovných pozícií. Používatelia takýchto serverov, samozrejme, radi využijú možnosti predselekcie podľa rôznych kritérií a iné doplnkové služby, ktoré im pomôžu rýchlo a efektívne vybrať skupinu naozaj vhodných kandidátov. Takéto pridané služby posúvajú servery, ktoré ich majú implementované, smerom k ďalším kategóriám. Tie sa principiálne líšia najmä prístupom k firmám s potrebou obsadenia určitej pracovnej pozície. Jednu kategóriu možno charakterizovať prístupom „What we have is what you get“ („dostaneš to, čo máme“). Uplatňujú ho najčastejšie pôvodne klasické personálne agentúry, pre ktoré základom činnosti vždy bola vlastná personálna databáza. Pre takéto firmy je relatívne jednoduché zakomponovať do svojej činnosti internet ako ďalší komunikačný kanál, inak je potreba zmien vnútri firmy minimálna. Inú kategóriu tvoria servery typu „What you want is what you get“ („dostaneš to, čo chceš“). Pri takejto službe používateľ definuje pracovnú pozíciu a následne dostane vhodných kandidátov - nezávisle od toho, či ide o pozíciu bežnú, na ktorú sa dajú kandidáti nájsť v databázach, alebo či kandidátov treba hľadať na pracovnom trhu ad hoc. Takúto ponuku si môžu dovoliť prezentovať len kvalitné firmy s vyhľadávaním a výberom kandidátov metódou Executive Search ako jadrom ich služieb. Preto ide spravidla len o špeciálne sekcie na serveroch, ktoré slúžia ako firemné prezentácie headhuntingových firiem. Uvedené typy internetových služieb pre obsadzovanie pracovných pozícií sa líšia najmä mierou zaangažovanosti ľudského faktora na strane nositeľa služby - od plne automatického behu servera po poskytovanie vysoko odborných poradenských služieb. A miera zaangažovanosti ľudského faktora (zatiaľ) veľmi koreluje s úrovňou manažmentu, na ktorej sa voľná pozícia nachádza, prípadne špecializáciou pozície. Čím bližšie je pozícia k úrovni topmanažmentu alebo k špecializácii, tým väčší podiel práce personálneho konzultanta je potrebný na jej efektívne obsadenie. Postupným pridávaním rôznych služieb sa e-recruitment začína používať pri čoraz širšom okruhu pozícií (pozri obrázok). Pri pozíciách najvyššieho rangu však ani v najvyspelejších internetových krajinách nie je bežné presúvanie osobnej komunikácie s vybratým konzultantom o pozícii, požiadavkách na kandidáta, prípadne priamo o kandidátoch na servery na internete. Obsadzovanie topmanažérskych pozícií zostáva vecou klasického headhuntingu. Tomu sa odzvoniť nechystá, aj keď jeho záber i nástroje sa vplyvom internetu menia. Za zmienku stojí i to, že použitie internetu v personálnom poradenstve začína mať vplyv nielen na poradenstvo ako také, ale mení i pracovný trh v krajinách, ktoré sa s existenciou internetu stihli zžiť najlepšie. Predovšetkým ide o zrýchlenie obehu pracovných síl pod vplyvom dvoch faktorov: 1. Človek s informáciami o voľných miestach, ktoré by mu vyhovovali, sa necíti byť pevne viazaný na súčasné miesto . Keďže na používateľa internetu „číha“ oveľa viac a oveľa jednoduchšie dostupných informácií o voľných pracovných miestach ako na človeka odkázaného na klasické médiá, s počtom ľudí on-line sa zvyšuje i dynamika pracovného trhu. 2. Oveľa jednoduchšie sa pri použití rôznych databáz projektových úloh na internete žije ľuďom na „voľnej nohe“. Agentúry sprostredkujúce projekty pre takýchto ľudí strácajú na význame, zisky realizátorov projektov sa tým zväčšujú. Postupne sa rozširuje aj okruh činností, ktoré spoločnosti delegujú na externých individuálnych dodávateľov. Namiesto termínu „freelancers“ sa začína používať termín „e-lancers“ a odhady odborníkov hovoria, že v USA bude v roku 2010 každý druhý pracovne aktívny človek pracovať týmto spôsobom (už v súčasnosti je to asi každý šiesty). Toto sú príklady zmien spôsobených internetom. Nejde len o použitie nových foriem komunikácie pri zachovaní starých modelov business procesov, internet naozaj mení všetko. Je ťažké pripraviť sa na zmenenú budúcnosť, lepšie je pripraviť sa na budúce zmeny. Michal Ohrablo
AMROP JENEWEIN & PARTNERS
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.