Hospodársky denník
USD46,994 Sk
EUR42,955 Sk
CHF27,47 Sk
CZK1,18 Sk
  Streda  24.Mája 2000

Ako sa stať dobrým rečníkom


Kto seba vníma ako skvelého profesionála, toho tak vidia i ostatní 1. Každú prezentáciu si vopred starostlivo pripravte (obsah, formu, pomôcky, časový rozvrh). 2. Pri príprave myslite na vašich poslucháčov (prečo idete prezentovať, komu, kedy, ako a čo bude obsahom prezentácie). 3. Vašu prezentáciu prispôsobte odpovediam na tieto otázky:

Čo chcete, aby poslucháči vedeli?
Čo chcete, aby poslucháči urobili?
Ako chcete, aby sa poslucháči cítili?
4. Vopred si skontrolujte prezentačné materiály, techniku (usporiadanie, funkčnosť) a miestnosť (usadenie poslucháčov, vhodné osvetlenie, prístup pre oneskorencov, odstránenie zvukových bariér a ďalších rušivých vplyvov). 5. Pred poslucháčov predstúpte psychicky a fyzicky dobre naladený a v dobrej psychickej i fyzickej kondícii (po prebdenej noci sa horšie prezentuje). 6. Prvý dojem máte možnosť urobiť iba raz – do miestnosti vstúpte vhodne upravený, s nadšením a úsmevom na tvári. 7. Prvé slová a úvodné vety sa naučte naspamäť – pomôže vám to odbúrať prvotné momenty neistoty a viac sa sústredíte na poslucháčov. 8. Začnite s pútačom pozornosti (použite príklad, prekvapujúcu štatistiku, citát, vhodný humor alebo otázku). 9. Uveďte hlavné myšlienky, priebeh a prínos vašej prezentácie pre poslucháčov. 10. Vysvetľujte z pohľadu poslucháča (vhodná argumentácia a terminológia vám pomôžu nielen zaujať, ale aj presvedčiť vašich poslucháčov). 11. Priebežne sumarizujte hlavné myšlienky.
12. Hovorte prirodzene, jasne, zrozumiteľne a pútavo (zreteľne artikulujte, nehovorte príliš rýchlo, ani pomaly, neafektujte). 13. Striedajte kratšie a dlhšie vety (maximálne do 13 slov). 14. Ubezpečte sa, že vás všetci počujú a počúvajú (napríklad vhodne položenou otázkou). 15. Na otázky odpovedajte tak, aby ste neodbehli od hlavnej témy. 16. Udržiavajte kontakt so svojimi poslucháčmi (očný aj slovný – nezamerajte sa iba na jedného poslucháča počas celej prezentácie). 17. Myslite na svoj neverbálny prejav (stojte rovno a pevne, gestikulujte prirodzene a primerane). 18. Udržujte kontrolu nad svojimi pocitmi, ak ste vystavený kritike. 19. Na zdôraznenie myšlienky a vzbudenie pozornosti používajte vhodné pomôcky vhodným spôsobom (obmedzte každú názornú pomôcku na päť až šesť bodov). 20. Prezentáciu skončite zhrnutím hlavných myšlienok, poďakovaním sa a pôsobivou výzvou. 21. K tréme pristupujte realisticky – nesnažte sa sami sebe predstierať, že ju nemáte. Aj tí najskúsenejší rečníci priznávajú, že sa im trasú kolená predtým, ako vstúpia na pódium. Malé nervové vzrušenie vás však môže skôr povzbudiť a dať vašej prezentácii určitú iskru. 22. Pristupujte k vašim poslucháčom pozitívne, rovnako ako k sebe samému a k tomu, čo idete hovoriť. Pozerajte sa na seba ako na skvelého profesionála a vaši poslucháči vás tak budú tiež vidieť. Marie Júdová
Timan, s. r. o.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.