Hospodársky denník
USD47,211 Sk
EUR43,026 Sk
CHF27,472 Sk
CZK1,183 Sk
  Štvrtok  25.Mája 2000

Idú vlastnou cestou


Orientácia na zákazníka predovšetkým
V prezentačnej miestnosti akciovej spoločnosti AB Kozmetika v Bratislave - Rači je obývacia stena s dvoma vitrínami. V jednej sú vyložené vlastné výrobky, v druhej prekvapí návštevníka konkurenčná kozmetika. - Máme ich stále na očiach, aby sme vedeli porovnávať. Aby sme si každý deň pripomínali, kam sa dopracovala konkurencia. Aby sme nezaspali, vysvetľuje komerčný riaditeľ firmy Mgr. Marián Šinkovič. O tom, že tento tradičný slovenský výrobca širokého sortimentu kozmetických výrobkov založených v podstatnej časti na prírodnej báze nespí, ale naopak sústavne pracuje na tom, aby čo najlepšie uspokojil svojich zákazníkov, sa ďalej rozhovoril generálny riaditeľ Ing. Milan Strieženec. Za prednosti
spoločnosti, ktorú riadi, považuje predovšetkým výrobky so 40-ročnou tradíciou a skúsených zamestnancov vo výrobe, schopných prijímať súčasné zmeny požadované obchodom. Ďalšou devízou firmy sú podľa neho špičkové technologické zariadenia od renomovaných švajčiarskych a švédskych spoločností, aké používa aj zahraničná konkurencia. „V poslednom období sme investovali značné prostriedky do technologického vybavenia. Zariadenia majú dostatočnú kapacitu, aby sme mohli vyrábať vo veľkých sériách a veľmi produktívne.“ Veľké množstvá súvisia aj s tým, že AB Kozmetika sa usiluje svojimi výrobkami - prostriedkami na ošetrenie pleti, pre ústnu hygienu, telovou a vlasovou kozmetikou, pri ktorých dávajú osobitný dôraz na kozmetické rady určené deťom a dospievajúcim - osloviť čo najširšie vrstvy obyvateľstva. Heslom firmy je:
vysoká kvalita za primeranú cenu. Nemožno nespomenúť, že kvalita tu bola vždy, veď ešte za predchádzajúceho režimu pracovala táto fabrika aj pre nadnárodné spoločnosti ako Nivea či Schwarzkopf, a to vlastne až dovtedy, kým sa tieto značky neetablovali na našom trhu ako jej konkurenti. M. Strieženec však vidí prednosť aj v tom, že sú slovenskou firmou: „Na informácie od našich spotrebiteľov dokážeme reagovať pružnejšie ako konkurencia. Je to tým, že máme k sebe bližšie, kým oni majú výrobu sústredenú v centrách pre celú Európu a musia zhromaždiť a vyhodnotiť často veľmi špecifické a odlišné požiadavky z jednotlivých krajín.“ Neznamená to však, že svoje výrobky predávajú len na Slovensku. AB Kozmetika má obchodné zastúpenie v Česku a jej produkty možno nájsť aj na pultoch predajní pobaltských krajín a Juhoslávie. To, že spoločnosť sa výrazne orientuje na svojho zákazníka, potvrdzujú opatrenia, ktoré vo firme uskutočnili v súvislosti s procesom certifikácie podľa noriem ISO 9000.
Začali s ním v minulom roku a postupujú podľa harmonogramu. „Ľudia v oddeleniach pozitívne prijímajú zmeny s tým súvisiace, teda nové smernice, ktoré sa okamžite aplikujú v praxi,“ tvrdí generálny riaditeľ. „Chápu totiž, že fungovanie systému podľa ISO, v ktorom je možné veľmi rýchlo vyhodnotiť isté veci z kvalitatívnej i kvantitatívnej stránky, bude globálnym prínosom pre celú našu spoločnosť.“ V rámci tohto procesu došlo aj k zmene organizačnej štruktúry, väčšiu vážnosť dostali oddelenia, ktoré sa dostávajú do kontaktu so spotrebiteľom, teda marketing, obchod a logistika. Toto posilnenie je logické, ak uvážime, že je to
práve trh,
kde sa situácia značne zmenila. Ide predovšetkým o vstup zahraničných obchodných reťazcov, pritom obchodná filozofia každej jednej siete je odlišná. „Slovenský výrobca sa musí orientovať aj na ne, nebol by dobrý obchodník, ak by si myslel, že aj bez nich prežije,“ hovorí M. Šinkovič. „Musíme hľadať cesty k takým dohodám, čo budú výhodné pre jednu i druhú stranu.“ Podľa komerčného riaditeľa sa nesmierne zvýšila agresivita výrobcov, nehovoriac o dovozcoch kozmetiky, prostredie je veľmi konkurenčné a každý vlastne čaká na chybu toho druhého. „Pevné pravidlá obchodovania v súčasnosti neexistujú,“ domnieva sa obchodný riaditeľ, „každý si hľadá svoju cestu.“ Cesta
AB Kozmetiky spočíva v už spomínanej cenovo prístupnej kvalite. Tá sa okrem iného prejavuje napríklad aj v tom, čo si dosiaľ málo zákazníčok všíma: Nie je zaujímavá len cena za téglik krému, ale aj to, koľko krému v tégliku je. Možno je tá cesta aj v presne cielenej marketingovej podpore vybratých výrobkov, nie v intenzívnej televíznej reklamnej kampani, aká sa nevyhnutne prejaví aj v cene výrobku. Je v pokračujúcej grafickej zmene obalov, na ktorej sa pracuje už dva roky a v sti sa už dokončuje. Cieľom je, aby výrobky boli konkurencieschopné nielen svojimi úžitkovými vlastnosťami, ale aj vizážou. Je aj v sústavnej inovácii, vo vývoji takých nových výrobkov, čo dokážu vyplniť tie zriedkavé medzery (či skôr štrbiny), ktoré ešte na trhu s kozmetickými výrobkami sú. A je aj v orientácii na výrobky s vyššou pridanou hodnotou, čo by malo prispieť k splneniu odvážneho tohtoročného plánu, ktorý predbežne vytýčili ako zvýšenie odbytu o štvrtinu, teda na štvrť miliardy Sk. Bez zvyšovania počtu pracovníkov, ktorých počet je v poslednom období ustálený. Zuzana Krútka
Graf:
Vývoj tržieb a pridanej hodnoty v tis. Sk
1997 1998 1999
Tržby spolu 227 102 210 431 213 294
Tržby za vlastné výrobky 200 198 183 556 201 793
Pridaná hodnota 56 560 52 638 67 845
Zdroj: AB Kozmetika
Graf: Hd
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.