Hospodársky denník
USD47,211 Sk
EUR43,026 Sk
CHF27,472 Sk
CZK1,183 Sk
  Štvrtok  25.Mája 2000

V rukách spotrebiteľa


Nejde to zo dňa na deň
Pri hodnotení cestovného ruchu, ako dôležitého činiteľa v transformačnom procese, by sme nemali nevziať do úvahy schopnosť odvetvia vytvárať nové pracovné príležitosti pre ľudí z útlmových odvetví. Podľa informácií ministerstva hospodárstva na Slovensku v oblasti cestovného ruchu v roku 1999 podnikalo 16 980 podnikateľov. Takmer 89 % podnikateľských subjektov sú fyzické osoby. Drvivá väčšina podnikateľov patrí do kategórie fyzických osôb bez zamestnanca (31,8 %), pričom do deväť osôb zamestnáva 62,2 % podnikateľov. Len 6 % podnikov zamestnáva viac ako 20 osôb. Nízka početnosť zamestnancov sa prejavuje v prípade reštaurácií, hostincov, barov, cestovných kancelárií a cestovných dopravcov a, samozrejme, malých ubytovacích zariadení. Štatistika nepodchycuje podnikateľov poskytujúcich doplnkové služby, a to napríklad umeleckých remeselníkov, vlekárov, sprievodcov, horských vodcov, tlmočníkov a celú škálu ďalších povolaní (obchodníkov, kaderníkov, atď.), ktorí poskytujú služby a vyrábajú či ponúkajú tovary aj pre turistov. Pritom nie je také zaujímavé, koľko ľudí pracuje v cestovnom ruchu a pre cestovný ruch dnes, dôležité je, koľko by mohlo pracovať v tomto priemysle zajtra. Výhodou, ktorá predurčuje cestovný ruch pre reštrukturalizáciu hospodárstva je, že s nízkymi investičnými nárokmi môže poskytnúť obživu a zamestnanie pre fyzické osoby a spoločnosti s malým počtom zamestnancov. Ide tu len o to, aby podnikatelia mali „komu“
svoje služby poskytnúť. Iba 0,1 -percentný nárast počtu podnikateľov v porovnaní s rokom 1998 charakterizuje „ťažké časy“ v turizme ako aj fakt, že chýba spotrebiteľ - turista. Podľa údajov hraničnej štatistiky v minulom roku prekročilo naše hranice 30,8 mil. osôb (o 6 % menej ako v roku 1998), ubytovacie zariadenia navštívilo 2,8 milióna návštevníkov (5,2-percentný nárast oproti roku 1998) a stále to ešte nie je dosť. Kapacita ubytovacích zariadení je využitá niečo nad 30 % a infraštruktúra v regióne je nevyvážená. Táto nevyváženosť je vážnym limitujúcim faktorom, pretože ak chýbajú taliansky hovoriaci sprievodcovia, nemôžeme uspokojiť dopyt talianskych turistov. Na takto zdanlivo malichernom nedostatku sme stratili možnosť využiť čas, keď dopyt Talianov bol vysoký. Je to len jedna z ukážok chýb minulosti a zdá sa, že v nich pokračujeme ďalej. Vyťaženosť ubytovacích zariadení v priebehu rokov klesla, čo len naznačuje finančné ťažkosti hotelierov s udržiavaním štandardu a kvality služieb. Otázkou je, kde znova začať. Ako vytvoriť a revitalizovať podmienky na podnikanie? Cestou zahraničného kapitálu? Vieme, kam ho smerovať? Zvýšiť návštevnosť zo zahraničia? Ak dnes začneme v tejto oblasti investovať, tak zmenu v trendoch dosiahneme tak najskôr za tri roky. Je tu však domáci hosť,
ktorý dnes v priemere tvorí 65-percentný podiel na celkovom počte ubytovaných v ubytovacích zariadeniach na Slovensku. Ak cestou nepriamych dotácií podporíme kúpyschopnosť obyvateľstva a podporíme jeho potrebu po oddychu - domácej dovolenke, získa nielen občan, ale aj podnikateľ v cestovnom ruchu a rovnako štát z nového typu zdravotnej prevencie. Konečne by sa zlepšila aj kvalita služieb, pretože ekonomickú výhodu by mal len ten podnikateľ, ktorý si dokáže vybojovať priazeň svojho zákazníka. Rudolfa Vallová
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.