Hospodársky denník
USD47,211 Sk
EUR43,026 Sk
CHF27,472 Sk
CZK1,183 Sk
  Štvrtok  25.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Bude prevládať zväčšia priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. V ranných hodinách sú však miestami zhoršené podmienky na rozptyl znečisťujúcich látok v ovzduší, čo môže podmieniť najmä v priemyselných oblastiach častejší výskyt zdravotných ťažkostí pri ochoreniach dýchacieho systému, preto sú vhodné preventívne opatrenia u osôb trpiacich prieduškovou astmou, chronickým zápalom priedušiek, chronickou nádchou, ale aj u ľudí so zvýšenou náchylnosťou k ochoreniam dýchacích ciest. Cez deň budú prevládať príjemné teplotno-vlhkostné podmienky bez podstatnejšej záťaže organizmu. Výraznejšie pozitívne je pôsobenie počasia na pacientov s reumatickými ochoreniami.Zajtra od západu zvyšovanie záťaže srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho ústrojenstva. Zintenzívniť sa môžu reumatické bolesti, znižuje sa výkonnosť a koncentrácia.(zč)

Dnes bude jasno až polojasno, popoludní na severe miestami zväčšená oblačnosť. Najvyššia denná teplota 22 až 26 stupňov. Slabý premenlivý, na juhozápade juhovýchodný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 metrov okolo 13 stupňov.V piatok prevažne oblačno a miestami prehánky alebo búrky. V sobotu len malá oblačnosť. Najnižšia nočná teplota 14 až 10, v horských dolinách okolo 8, najvyššia denná 21 až 25, v sobotu na juhu okolo 27 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.02 a zapadne o 20.36 hod.

Amsterdamprehánky16
Atényjasno27
Belehradslnečno25
Berlínprehánky18
Bratislavaslnečno26
Bruselprehánky18
Budapešťslnečno25
Bukurešťjasno26
Frankfurtoblačno20
Helsinkiprehánky16
Istanbulslnečno26
Kodaňprehánky16
Kyjevslnečno24
Lisabonpolojasno25
Londýnoblačno17
Madridjasno26
Milánoslnečno27
Moskvajasno20
Oslooblačno16
Parížprehánky18
Prahapolojasno25
Rímpolooblačno26
Sofiapolooblačno22
Štokholmdážď16
Varšavaoblačno24
Viedeňslnečno24
Záhrebjasno25
Ženevaslnečno22

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 23. 5. 2000: Bratislava 100,22, Sliač 98,03, Košice 98,92, Poprad 93,48. .

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.