Hospodársky denník
USD47,211 Sk
EUR43,026 Sk
CHF27,472 Sk
CZK1,183 Sk
  Štvrtok  25.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Diaľnice ako priorita

Pre rozvoj cestovného ruchu je výstavba diaľnic veľmi prospešná. Uvedomujú si to aj v Maďarsku, ktoré spolu s ČR a Litvou patrí medzi jediné krajiny v strednej Európe, ktorých diaľnice sú dlhšie ako 400 km. Podľa vyhlásenia maďarského ministra hospodárstva Istvána Csillaga zo začiatku marca výstavba diaľnic v Maďarsku bude mať v budúcom roku v štátnych investíciách prioritu. Na diaľničné projekty sa počíta s finančnou pomocou EÚ v hodnote asi 200 mil. EUR. Očakávaný hospodársky rast ponúkne štátu ďalšie finančné prostriedky. V súčasnosti je diaľnicami sprístupnený predovšetkým západ krajiny, chýbajú však spojenia na východ, najmä smerom na Ukrajinu a Rumunsko.

V smere na Rumunsko, ktoré tohto roku v lete má začať s výstavbou diaľnice pri Nadlaku, sa diaľničná výstavba momentálne zastavila pri meste Kiskunfelegyháza. Je pravdepodobné, že časom bude pokračovať smerom na Szeged s cieľom napojiť sa na rumunské hranice.

Diaľničné prepojenie smerom na Slovensko sa trochu zlepšilo začiatkom decembra minulého roka, keď maďarský minister hospodárstva a dopravy István Csillag vo Füzesabonyi odovzdal do prevádzky ďalší, 63,5 kilometra dlhý úsek diaľnice M3 (za 80 mld. HUF), ktorá má spojiť Budapešť s Miškovcom na severe krajiny, v budúcnosti s perspektívou predĺženia do Košíc, kde sa rozširuje medzinárodné letisko.

V novembri 2001 bývalý maďarský premiér Viktor Orbán, ako aj bývalý srbský predseda vlády Zoran Djindjič podpísali v Belehrade dohodu o dostavbe diaľnice Budapešť - Belehrad (ďalšia výzva potiahnuť diaľnicu až po Szeged), ktorá by nesmierne uľahčila priechodnosť dopravných koridorov na juh Európy. Podľa pôvodného plánu dostavba tejto časti diaľnice mala trvať 2 až 3 roky, podľa všetkého však potrvá dlhšie.

Za pôsobenia pravicovej vlády Viktora Orbána výstavba diaľnic stroskotala (spomalila sa) pre rozpory pri výberovom konaní. Terajšia ľavicová vláda obviňuje bývalých mocipánov, že diaľničná výstavba bola vďačným „kšeftom“ a fungovala na báze klientelizmu. Terajšia vláda sa však u motoristov a turistov neveľmi vyznamenala, keď začiatkom tohto roka zvýšila poplatky za používanie maďarských diaľnic. Od 15. januára za týždennú diaľničnú nálepku pre osobné auto a malé úžitkové vozidlo (platí 10 dní) zaplatia motoristi 1900 forintov (nárast o 400 HUF). Mesačná nálepka bude stáť 3200 oproti pôvodným 2600 forintom a ročná nálepka zdražie až o 5000 forintov na 29 000 HUF. Dobrou správou je, že platnosť nálepiek bola rozšírená aj na úseky diaľnic M7 smerom na Balaton a na nový úsek diaľnice M3, smerujúcej na východ krajiny. Za kilometer štátnej diaľnice sa platí 4 - 5 forintov, kým kilometer súkromnej diaľnice M5 (od Budapešti smerom na Szeged), kde sa platí v hotovosti pri 2 kontrolných stanovištiach, vyjde na 28 forintov.

Počasie

Bude prevládať zväčšia priaznivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. V ranných hodinách sú však miestami zhoršené podmienky na rozptyl znečisťujúcich látok v ovzduší, čo môže podmieniť najmä v priemyselných oblastiach častejší výskyt zdravotných ťažkostí pri ochoreniach dýchacieho systému, preto sú vhodné preventívne opatrenia u osôb trpiacich prieduškovou astmou, chronickým zápalom priedušiek, chronickou nádchou, ale aj u ľudí so zvýšenou náchylnosťou k ochoreniam dýchacích ciest. Cez deň budú prevládať príjemné teplotno-vlhkostné podmienky bez podstatnejšej záťaže organizmu. Výraznejšie pozitívne je pôsobenie počasia na pacientov s reumatickými ochoreniami.Zajtra od západu zvyšovanie záťaže srdcovo-cievneho, dýchacieho, prípadne zažívacieho ústrojenstva. Zintenzívniť sa môžu reumatické bolesti, znižuje sa výkonnosť a koncentrácia.(zč)

Dnes bude jasno až polojasno, popoludní na severe miestami zväčšená oblačnosť. Najvyššia denná teplota 22 až 26 stupňov. Slabý premenlivý, na juhozápade juhovýchodný vietor 3 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 metrov okolo 13 stupňov.V piatok prevažne oblačno a miestami prehánky alebo búrky. V sobotu len malá oblačnosť. Najnižšia nočná teplota 14 až 10, v horských dolinách okolo 8, najvyššia denná 21 až 25, v sobotu na juhu okolo 27 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.02 a zapadne o 20.36 hod.

Amsterdamprehánky16
Atényjasno27
Belehradslnečno25
Berlínprehánky18
Bratislavaslnečno26
Bruselprehánky18
Budapešťslnečno25
Bukurešťjasno26
Frankfurtoblačno20
Helsinkiprehánky16
Istanbulslnečno26
Kodaňprehánky16
Kyjevslnečno24
Lisabonpolojasno25
Londýnoblačno17
Madridjasno26
Milánoslnečno27
Moskvajasno20
Oslooblačno16
Parížprehánky18
Prahapolojasno25
Rímpolooblačno26
Sofiapolooblačno22
Štokholmdážď16
Varšavaoblačno24
Viedeňslnečno24
Záhrebjasno25
Ženevaslnečno22

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 23. 5. 2000: Bratislava 100,22, Sliač 98,03, Košice 98,92, Poprad 93,48. .

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.