Hospodársky denník
USD47,628 Sk
EUR42,965 Sk
CHF27,564 Sk
CZK1,183 Sk
  Piatok  26.Mája 2000

Tehla zvoní kvalitou


Neuveriteľný je štát, ktorý nechráni svojich občanov
Obchodná spoločnosť Tova Myjava sa zaoberá maloobchodným i veľkoobchodným predajom sanitárnej keramiky, vodoinštalačného, plynárenského a kúrenárskeho materiálu. Napriek zlej situácii v stavebníctve kúpili v decembri 1998 starý objekt Myjavskej tehelne a oživili v ňom výrobu tehliarskych produktov. Riaditeľ Ing. Ján Tomiš tvrdí, že tradícia výroby tehál v tomto regióne siaha viac ako päťdesiat rokov späť, keď si pamätníci spomínajú, že vtedy bola postavená na mieste starej výroby nová pec na uhlie, ktorú neskôr plynofikovali. Kvalitná surovina, nachádzajúca sa v regióne a fortieľ ľudí vytvárali predpoklady dobrých a hlavne kvalitných finálnych tehliarskych výrobkov. Po nevyhnutných rekonštrukčných prácach, nákupe a inštalácii modernejšej technológie, talianskeho lisu Bongioani a foriem na výrobu tehál, začali s tridsiatimi pracovníkmi prevádzku. Postupne počas minulého roka prešla tehelňa na výrobu deviatich druhov výrobkov a do konca roka vykázali, hoci malý, ale predsa len zisk. „Pravdepodobne budeme existovať ako sezónny závod
s možnosťou práce na osem mesiacov, inak by sme nemali šancu prežiť. Začali sme spolupracovať s Pezinskými tehelňami, pričom my sa orientujeme na výrobu malých sortimentov tehliarskych výrobkov, im prenechávame výrobu väčších. Na trhu sa predáva aj veľa nekvalitných výrobkov. Myjava bola odjakživa známa dobrou kvalitou tehál. Práve na túto tradíciu chceme naviazať. Vyrábame tehlu, ktorá zvoní ...,“ konštatuje riaditeľ. Za krátke obdobie minulého roka sa teda tehelni podarilo nebyť v strate vďaka dobrému manažmentu v oblasti výroby a odbytu, ale hlavne presadením sa v oblasti kvality a veľmi prijateľných cien. Z hlavných ekonomických ukazovateľov Tova Myjava za rok 1999 vyberáme: tržby za predaj tovaru a vlastnej výroby predstavovali vyše 68 mil. Sk, z toho vlastná výroba tehál 23 mil. Sk., prevádzkový hospodársky výsledok 3,548 mil. Sk, hospodársky výsledok pred zdanením takmer pol milióna korún. „Keďže zaznamenávame celkový pokles stavebnej produkcie na Slovensku a navyše trh nie je dostatočne chránený importom zahraničných výrobkov, situácia v stavebníctve je veľmi zlá. Každá krajina si chráni vlastných výrobcov, my však nie.
Len v roku 1998 sme na Slovensko doviezli 50 % tehliarskych výrobkov z ponuky na slovenskom trhu. Začali sme s prieskumom trhu na Morave. V tomto smere si v priebehu jedného-dvoch mesiacov zabezpečíme potrebnú certifikáciu. Zákazníkom vychádzame v ústrety rôznymi akciovými ponukami. Pri väčšom odbere sa vieme so zákazníkom, či už súkromným stavebníkom alebo s firmami, dohodnúť na cene so zľavou až do 30 %, pričom mu zabezpečíme dodávku ďalších potrebných stavebných segmentov - keramických prekladov a pod.“ Na Slovensku existuje veľká konkurencia - Pezinské tehelne zaznamenali v porovnaní s rokom 1998 pokles predaja o 9,6 mil. Sk, Wienerberger Slovenské tehelne Zlaté Moravce, dcérska spoločnosť najväčšieho svetového výrobcu tehliarskych výrobkov vykázala tržby za minulý rok v objeme 620,6 mil. Sk, čo je medziročný pokles o 13,7%. Napriek tomu riaditeľ Myjavskej tehelne verí, že sa mu podarí na slovenskom trhu presadiť a svoju pozíciu stabilizovať, aby zachoval nielen tehliarske tradície Myjavy, ale aby zabezpečil stále pracovné príležitosti pre tridsiatku zamestnancov v regióne. Zora Petrášová
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.