Hospodársky denník
USD45,634 Sk
EUR41,589 Sk
CHF26,626 Sk
CZK1,145 Sk
  Streda  3.Mája 2000

Beztrestne kradnúť dovolené?


Komentuje Ľudmila Koníková
Medicínsku i laickú verejnosť zaujala správa ČTK, podľa ktorej zdravotné poisťovne ČR rozposlali svojim klientom výpisy zo zdravotnej dokumentácie, týkajúce sa ich liečby. Niektorí z nich boli veľmi prekvapení množstvom liekov, ktoré mali údajne užívať. U nás sme síce takéto hromadné prekvapenia nezaznamenali, ale množia sa protesty po odborných, no často nepríjemných vyšetreniach. Patria medzi ne napríklad špeciálne vyšetrenia žalúdka či celého zažívacieho traktu. Existujú prípravky, ktoré by takúto diagnostiku mohli zmierniť, no podľa sťažností niektorých pacientov sa o tom, čo všetko mali dostať, dozvedia až z prepúšťacej správy a pri ambulantných vyšetreniach vôbec nie. Kto má túto činnosť kontrolovať? A má pacient v našom systéme nejakú šancu situáciu ovplyvniť?! Mnohé zo špecializovaných vyšetrení vôbec nie sú lacné, a keď sa občania dozvedia o ďalších cestách, ktorými v rezorte zdravotníctva môžu unikať peniaze, často získavajú pocit, že sú takéto beztrestné postupy u nás dovolené. Podľa prezidenta Združenia zdravotných poisťovní Vladimíra Balogha pacient aj sám môže požiadať zdravotnú poisťovňu o výpis z dokumentácie či zoznam naordinovaných liekov. Ak ho množstvo či spektrum prekvapí, môže sa obrátiť na revízneho lekára, ktorý prípad prešetrí. Aj vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni už dlhodobo uskutočňujú tzv. laickú kontrolu vykázanej zdravotnej starostlivosti v spolupráci s poistencami. Pacient môže požiadať o poslanie chronologického prehľadu (najviac za obdobie jedného roka) o takejto starostlivosti, a tiež o poslanie dotazníka. Po kontrole pravdivosti údajov poistenec vráti vyplnený dotazník na pobočku. Obe strany tak získajú spätnú väzbu a údaje o činnosti lekára alebo zdravotníckeho zariadenia a v prípade nezrovnalostí urobí poisťovňa revíziu. Stalo sa, že výkony hovorili o komplexnom vyšetrení pacienta napriek tomu, že bol u lekára len po recept na lieky. Niektorí poistenci vyjadrili prekvapenie nad finančnou náročnosťou výkonu zdravotnej starostlivosti, ktorú im poskytli, a nad výškou sumy, ktorú čerpali zo zdravotného poistenia. Jednou z prvých analýz tejto poisťovne bola fyzická kontrola stomatologicky ošetrených pacientov. Pozvaných bolo 815 poistencov, prišlo 622, podľa náhodného kľúča poisťovňa vybrala 228 stomatológov. Fyzickú kontrolu revízni lekári porovnávali so zápismi a s nárokmi preplatiť tieto úkony (nespokojnosť bola v 66 prípadoch). Argumentácie, že plomba môže vypadnúť o niekoľko týždňov a musí sa urobiť opäť, neobstáli. Kvalitná zubná výplň by mala totiž vydržať desať rokov. Ak je nekvalitná, môže vypadnúť, ale to je už problém zubného lekára. Ten musí dať pacientovi záruku pol roka, v tomto časovom období ho musí s tým istým zubom ošetriť zadarmo. Napriek mnohým problémom zdravotníctva má pacient v oblasti kontroly šancu. Rezervy však máme v právnom vedomí občanov, ich neistote pred úradmi, ale aj skeptickom postoji k podávaniu sťažností, ktorý má u nás dlhoročné korene.
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.