|
|||||||||||||||||
Streda 3.Mája 2000 |
Garančný fond opäť narýchlo?Nové povinnosti pre zamestnávateľov od 1. mája tohto roka Niektoré ustanovenia zákona č. 292/1999 Z. z., ktorý novelizoval zákon o zamestnanosti, nadobudli účinnosť dňom 1. mája 2000. Jednou z noviniek tohto zákona je zavedenie inštitútu garančný fond, ktorý má slúžiť na uspokojovanie nárokov zamestnancov z pracovného pomeru vo forme peňažnej náhrady, ak zamestnávateľ nemôže uspokojiť tieto nároky, alebo sa stal platobne neschopným. Zamestnávateľom sa v tejto súvislosti zavádzajú nové povinnosti. V prvom rade je to povinnosť mesačne odvádzať príslušnému okresnému úradu práce príspevky do tohto fondu, a to vo výške 0,25 % z vymeriavacieho základu. Termín splatnosti a vymeriavací základ sú zhodné s termínom a so základom na odvádzanie príspevkov na poistenie v nezamestnanosti. Aj keď ide o ďalší odvod z miezd zamestnancov, nezvyšuje daňové či odvodové zaťaženie zamestnávateľov, pretože o túto hodnotu sa zníži percento platenia predmetných príspevkov na poistenie v nezamestnanosti (z 3 % na 2,75 %, resp. pri zamestnávaní občanov so ZPS z 1 % na 0,9 %). Zamestnávateľ, u ktorého podiel zamestnaných občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou (ZPS) a občanov so ZPS s ťažším zdravotným postihnutím na celkovom priemernom počte zamestnancov vo fyzických osobách je vyšší ako 25 %, bude odvádzať mesačne príspevok do garančného fondu vo výške 0,1 %. Ďalšou povinnosťou je prihlásenie sa na okresnom úrade práce ako odvádzateľ príspevku do garančného fondu, najneskoršie v deň splatnosti príspevku. Prihlásenie sa treba vykonať písomne na predpísanom tlačive. Ako je to s distribúciou týchto tlačív nevedno, pretože napríklad 18. apríla však na Okresom úrade práce Bratislava V ešte tlačivo k dispozícii nemali. Odporučili žiadateľom prísť koncom mesiaca. Ako sa zdá, zákon bol opäť šitý horúcou ihlou bez potrebnej prípravy na jeho realizáciu. Hoci nezvyšuje daňové alebo odvodové zaťaženie a ide v podstate iba o adresné prerozdelenie odvádzaných prostriedkov, zvyšuje administratívnu náročnosť pre podnikateľov. A to nie je dobré. Ak má štát problémy s prerozdelením peňazí, mal si to urobiť vo vlastnej réžii. Príspevky do tohto fondu budú ďalším príjmom Národného úradu práce. Je to v súlade s Dohovorom Medzinárodnej organizácie práce o ochrane nárokov pracovníkov pri platobnej neschopnosti ich zamestnávateľa č. 173 z roku 1992. Prečo nemohol zákon riešiť tento problém tak, že príspevky na poistenie v nezamestnanosti by platili zamestnávatelia tak ako doteraz (veď celková výška odvodu sa nemení) a v rámci Národného úradu práce by sa prostriedky prerozdelili. Načo musia plniť duplicitnú oznamovaciu povinnosť, je tiež nepochopiteľné, keď už platia príspevky na poistenie v nezamestnanosti. Prečo zasa tieto subjekty musia meniť počítačové programy, myslieť na ďalšie povinnosti a pri ich nedodržaní byť finančne postihovaní? Kedy sa u nás začnú zákony schvaľovať pre ľudí a nie pre úrady? Uvedená povinnosť sa nebude týkať zamestnávateľov, ktorí sú rozpočtovou alebo príspevkovou organizáciou. Dagmar Piršelová |
|
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |