![]() |
|
||||||||||||||||
Utorok 30.Mája 2000 |
|
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prečo sú rožky také drahé?Nadštandardné požiadavky neštandardného trhu Čerstvosť je jedným z hlavných atribútov pekárenstva, konštatuje Ing. Ján Lendvay, riaditeľ firmy Topec, Topoľčianskych pekární a cukrární. Obchodníci a novovznikajúce obchodné reťazce si diktujú podmienky, čo nie je zdravý jav. Súčasnú situáciu charakterizujem ako nadštandardné požiadavky na neštandardné tlaky trhu. Môžu sa aplikovať vo vyspelých krajinách, ale na Slovensku sme ešte nedospeli na takú úroveň. Prečo nám diktujú znížiť cenu o 20-30 %, pričom ceny pekárskych výrobkov stoja už dva roky na rovnakej úrovni? Ako to zariadiť v čase, keď stúpajú ceny energie, pohonných hmôt? Prečo nám dávajú za rožky 60-dňové lehoty splatnosti, keď ide o produkt, ktorý je ráno v predajni obratom skonzumovaný a peniaze zaň zinkasované sú v pokladnici. Brzdí sa tým kolobeh financií. Vymoženosť práva je v podstate nulová a činnosť súdov je nekoncepčná a zdĺhavá, takže veritelia sú v úlohe trpiteľov. Aký priestor nám potom ostáva na rozvoj podnikov? Prečo musíme odvádzať vopred DPH, je to diktát štátu a je diskutabilné, prečo sú vôbec daňovo zaťažené základné druhy potravín? pýta sa riaditeľ, ktorý už desať rokov rieši problémy podniku so 150 zamestnancami. V regióne Topoľčian už v päťdesiatych rokoch vznikol závod, ktorý nadviazal na tradíciu remeselných malopekární. V súvislosti s narastajúcimi požiadavkami na množstvo, kvalitu, rozširovanie sortimentu, čerstvosť a pokrytie potrieb zásobovania pekárskymi a cukrárskymi výrobkami, menila sa aj výrobno-technická a technologická úroveň výrobných kapacít. Výsledkom procesu privatizácie v roku 1992 vznikli Topoľčianske pekárne a cukrárne, pričom akcionárov je v súčasnosti viac ako tisíc investičných spoločností a fyzických osôb. Spoločnosť prevádzkuje dve malopekárne s murovanými parnými pecami v obciach Ruskovce a v Nitrianskej Blatnici, jednu veľkú priemyselnú a jednu cukrársku výrobňu v Solčanoch. Osemnásť až dvadsať plne naložených ávií denne zásobuje, okrem Topoľčianskeho okresu, vybranými výrobkami región Banskej Bystrice, ale i Partizánskeho a Bánoviec. V šiestich vlastných maloobchodných jednotkách, v rámci celého okresu, môžu konkrétne mapovať a reagovať na požiadavky Topec vyrába tradičným spôsobom sortiment 15 druhov pšenično-ražných svetlých, tmavých i cereálnych chlebov rôznorodých gramáží, ale aj špeciálne druhy produktov, ktoré sú nakrájané a distribuované v balenej forme. Ročná produkcia predstavuje 1 - 1,5 milióna kusov, pričom najväčší záujem je o grahamové, celozrnné chleby a chlieb Podhoran. V rámci skupiny výrobkov bežného pečiva sú rôzne druhy štandardných výrobkov hladkých a posypaných tvarov, zapletených a jednoduchých foriem s rôznou gramážou, ktoré sú obohatené aj o výrobky z grahamovej múky-dalamánky, pagáče, osúchy, rožky, žemle, pleteničky, veky, bagety, žemle, uzle. Rožok štandard je pritom najvyhľadávanejším, ročná výroba predstavuje 18-20 miliónov kusov. Kategória výrobkov jemného pečiva obsahuje produkty s vyšším obsahom tuku a cukru. Ponuka tejto skupiny výrobkov je rôznorodá i široká, pretože ide o produkty, pri ktorých sú uplatňované viaceré variácie tvarových riešení, ako aj náplní, dodávajúcich výrobkom charakteristickú chuť v sladkej či slanej forme. Ponúkané sú v nebalenej i balenej forme, s použitím schválených potravinárskych baliacich materiálov s príslušným označením daného výrobku - preguľovaný závin, makovka, bábovka, croissant, vianočka, koláč, knedľa, praclík. Solčianska cukrárska výrobňa produkuje široký sortiment zákuskov v celej skladbe výrobkov tejto kategórie. Použitie tradičných surovín, zdobiacich techník, ako aj rôznorodosť tvarových riešení a poťahovacích materiálov vytvára možnosť veľkého výberu pre spotrebiteľov na zabezpečenie spoločenských a rodinných podujatí. Rôzne variácie čajového pečiva a výrobky z listového cesta predstavujú kolekciu v balenej forme s predĺženou dobou spotreby. Kategória tort, ako majstrovského výrobku, ponúka širokú paletu tvarových riešení s rôznymi korpusmi s výzdobou vhodnou pre danú spoločenskú udalosť. O vysokej kvalite tejto kategórie svedčia aj ocenenia odbornej komisie na výstavách Gastro-Coba, kde získali dvakrát prvé miesto v rámci celoslovenského hodnotenia. Ročný obrat sa pohybuje na úrovni 100 mil. Sk, medziročný nárast je 2,5 - 5 %. Tento rok je podľa vyjadrenia riaditeľa ťažký, zatiaľ sa pohybuje na úrovni jedného percenta. Podpísalo sa pod to nielen zvýšenie cien vstupov, ale i znížená kúpyschopnosť obyvateľstva a reklamné aktivity, ktorými sa snažia získať zákazníkov. Len dosah zvýšených cien pohonných hmôt predstavuje v pekárňach rast nákladov o 2,5 - 3 %. Suma sumarum, zvýšené náklady zhltnú rast výnosov, čím sa stráca efekt rozvojových impulzov ... Úvery vo výške 4 - 5 mil. Sk sa darí plniť v dohodnutých termínoch, bolo by potrebné viac investovať, ale: Banková sféra sa správa s odstupom, zdĺhavo naťahuje poskytnutie úveru a hoci vo verbálnej polohe počujeme kompetentných deklarovať, že úrokové sadzby klesajú, nič nekúpim, kým úver nie je poskytnutý obratom, kým banky nebudú flexibilné a nedokážu operatívne financovať naše potreby. Preto v Topecu investujú opatrne a v obmedzenej miere, len na úrovni základnej reprodukcie, teda asi 2 - 3 mil. Sk ročne. Financie sa snažia získať aj cez Štátny podporný fond, majú všetko vybavené, ale kým sa dostanú potrebné doklady a súhlasy na správne miesto, uplynie aj trištvrte roka. A čo nám prinesie budúcnosť? Neodvážim sa odhadnúť. Ako sa zbilancuje úroda, ako sa vyvinú vzťahy s obchodnými partnermi, bude na výplaty, to sú otázky, ktoré riešim nielen ja, ale všetci zamestnávatelia. Ľudia chcú robotu a za ňu chcú byť aj odmenení. Nám, priamo zodpovedným za výrobu i odbyt, nepomôže politikárčenie. Po dvoch rokoch sa to všetko už ťažko počúva a ešte ťažšie verí. Zhoršujúca sa sociálna situácia tvorí napätie, ktoré pociťujeme čoraz výraznejšie. Zora Petrášová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |