Hospodársky denník
USD45,755 Sk
EUR42,966 Sk
CHF27,351 Sk
CZK1,183 Sk
  Streda  31.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Predpokladáme, že na väčšine územia sa mierne zintenzívnia zdravotné problémy pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Meteosenzitívne osoby môžu reagovať na prevládajúci typ počasia mierne zvýšeným sklonom k zhoršeniu zdravotného stavu pri niektorých ochoreniach srdcovo-cievneho, dýchacieho prípadne zažívacieho systému, ako aj nervozitou, podráždenosťou a nižšou toleranciou telesnej a duševnej námahy a schopnosťou sústredenia.Zajtra očakávame prevládanie pomerne priaznivých vplyvov počasia bez podstatnejšej záťaže organizmu. Pozitívny bude vplyv počasia najmä na výkonnosť, koncentráciu a reumatické ochorenia. Predpokladáme ústup aj ostatných zdravotných ťažkostí.(zč)

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasný dážď alebo prehánky, na severe aj trvalejšie zrážky. V priebehu dňa na juhozápade a juhu stredného Slovenska polooblačno až oblačno a len ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 15 až 20, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 12 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 4 stupne. Slabý premenlivý, cez deň na západnom a strednom Slovensku severozápadný až severný vietor 4 až 8 m/s.Vo štvrtok ešte spočiatku na východe oblačno a ojedinele prehánky. Najnižšia nočná teplota 10 až 5, v horských dolinách okolo 3 stupňov. Najvyššia denná teplota 18 až 23, v piatok 22 až 26 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.58 a zapadne o 20.42 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 29. 5. 2000: Bratislava 99,78, Sliač 97,45, Košice 98,40, Poprad 93,04. .

Počasie

Predpokladáme, že na väčšine územia sa mierne zintenzívnia zdravotné problémy pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Meteosenzitívne osoby môžu reagovať na prevládajúci typ počasia mierne zvýšeným sklonom k zhoršeniu zdravotného stavu pri niektorých ochoreniach srdcovo-cievneho, dýchacieho prípadne zažívacieho systému, ako aj nervozitou, podráždenosťou a nižšou toleranciou telesnej a duševnej námahy a schopnosťou sústredenia.Zajtra očakávame prevládanie pomerne priaznivých vplyvov počasia bez podstatnejšej záťaže organizmu. Pozitívny bude vplyv počasia najmä na výkonnosť, koncentráciu a reumatické ochorenia. Predpokladáme ústup aj ostatných zdravotných ťažkostí.(zč)

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasný dážď alebo prehánky, na severe aj trvalejšie zrážky. V priebehu dňa na juhozápade a juhu stredného Slovenska polooblačno až oblačno a len ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 15 až 20, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 12 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 4 stupne. Slabý premenlivý, cez deň na západnom a strednom Slovensku severozápadný až severný vietor 4 až 8 m/s.Vo štvrtok ešte spočiatku na východe oblačno a ojedinele prehánky. Najnižšia nočná teplota 10 až 5, v horských dolinách okolo 3 stupňov. Najvyššia denná teplota 18 až 23, v piatok 22 až 26 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.58 a zapadne o 20.42 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 29. 5. 2000: Bratislava 99,78, Sliač 97,45, Košice 98,40, Poprad 93,04. .

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.