Hospodársky denník
USD46,377 Sk
EUR41,695 Sk
CHF26,842 Sk
CZK1,148 Sk
  Štvrtok  4.Mája 2000

Adieu 2436 železničiarom


Komentuje Jozef Kunik
Železničná, najmä nákladná doprava na Slovensku sa stále nevie spamätať z radikálneho poklesu objemu prepravy po roku 1989. Preprava klesala, náklady naopak rástli, na mzdy sa muselo každý mesiac požičiavať, a tak nečudo, že v súčasnosti Železnice Slovenskej republiky zápasia s neuveriteľnou zadlženosťou vo výške približne 40 mld. Sk. Napríklad len v roku 1999 železničiari hospodárili so stratou 5,2 mld. Sk. Ekonomika v prvých troch mesiacoch tohto roka konečne naznačila viaceré pozitívne prvky. Čo je veľmi dôležité, objem prepravy tovarov sa zvýšil takmer o 18 %, pričom najvyššie tržby sa dosiahli z medzinárodnej prepravy. Napriek tomu si vedenie ŽSR a nielen ono, ale napríklad aj Európska investičná banka uvedomili, že stavy pracovníkov ŽSR treba podstatne zredukovať. Dokonca spomínaná banka tým podmienila poskytovanie úverov na modernizáciu našich železníc a odporučila znížiť súčasný stav pracovníkov v ŽSR zo 47-tisíc na 35-tisíc. Zníženie počtu pracovníkov o 12-tisíc, to je už riadna sociálna bomba, ktorá dá všetkým poriadne zabrať. Vedenie ŽSR však nepristupuje k tejto úlohe mechanicky, iba rozpísaním zníženia stavu percentuálne - odhadom - na každé pracovisko, ale v spolupráci s firmou Transfer Slovensko na odborných a odskúšaných základoch monitoruje doslova každé pracovisko, každé pracovné miesto a hľadá rezervy. V tomto roku uvažujú s uvoľnením až 2436 pracovníkov, keď v minulom roku už odišlo 2200 železničiarov. So znižovaním stavov sa začne už koncom mája, keď z generálneho riaditeľstva, na ktorom pracuje v súčasnosti 400 pracovníkov, v tomto roku odíde 70 pracovníkov. Zodpovednými za to, ktorý pracovník bude musieť odísť, budú riaditelia odborov a ďalší vedúci riadiaci pracovníci. Špeciálne pracovné tímy z externej firmy Transfer Slovensko preto normujú každé jedno pracovné miesto, pracovnú náplň každého úradníka, technika alebo robotníka. Po šiestich mesiacoch analýz a počítačového spracovania i vyhodnotenia celej akcie sa vedenie ŽSR rozhodne, koľko pracovníkov bude musieť zo svojich miest odísť. Aj keď bude celý proces transformácie ŽSR a v tom aj znižovania počtu pracovníkov o spomínaných 12-tisíc veľmi krutý, je jediným východiskom, aby sa Železnice SR mohli vyhnúť totálnemu kolapsu, ktorý by ich očakával - nepochybne - už v budúcom roku.
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.