Hospodársky denník
USD46,377 Sk
EUR41,695 Sk
CHF26,842 Sk
CZK1,148 Sk
  Štvrtok  4.Mája 2000

Protokol o daňovej kontrole


Otázky faxujte na číslo 07/64381 0413, píšte na adresu redakcie, mailujte do schránky: nazory@hd-dennik.sk Podľa zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov je výkon daňovej kontroly súčasťou správy daní. Daňovú kontrolu vykonáva správca dane za účelom zistenia alebo preverenia základu dane daňového subjektu alebo iných skutočností, ktoré sú rozhodujúce na správne určenie dane alebo vznik daňovej povinnosti. O výsledku kontrolných zistení vyhotovuje zamestnanec správcu dane, ktorý daňovú kontrolu vykonáva, protokol o daňovej kontrole. V § 15 zákona č. 511/1992 Zb. sú ustanovené jeho náležitosti: názov a sídlo správcu dane, číslo konania, pod ktorým je daňová kontrola evidovaná u správcu dane, meno, priezvisko, trvalý pobyt kontrolovaného subjektu, daňové identifikačné číslo (ak kontrolovaný subjekt je fyzickou osobou); obchodné meno a sídlo kontrolovaného subjektu, identifikačné číslo organizácie, daňové identifikačné číslo (ak je kontrolovaný subjekt právnickou osobou), predmet daňovej kontroly a kontrolované obdobie - napr. daň z príjmov fyzických osôb, cestná daň za zdaňovacie obdobie rokov 1998, 1999, meno zamestnanca správcu dane, ktorý vykonal daňovú kontrolu, miesto a čas vykonávania daňovej kontroly. Kontrola môže byť vykonaná priamo u daňového subjektu alebo aj na inom mieste, kde to účel kontroly vyžaduje. Niekedy sa kontrola vykonáva po predložení dokladov aj priamo u správcu dane. Daňová kontrola

môže byť vykonaná v priebehu niekoľkých dní, ale aj v dlhšom časovom obdobie, príp. aj s prerušením. Čas vykonávania daňovej kontroly ovplyvňujú viaceré faktory, napr. rozsah kontrolovaných dokladov, spolupráca daňového subjektu pri výkone daňovej kontroly, rozsah a závažnosť kontrolných zistení, nevyhnutnosť overovania skutočností v spolupráci s inými správcami dane atď., zamestnanec správcu dane musí uviesť v protokole o daňovej kontrole všetky doklady, ktoré boli skontrolované. Je to dôležité napríklad v súvislosti s doplneným § 39 zákona č. 511/1992 Zb. zákonom č. 367/1999 Z. z. (zákon nadobudol účinnosť 29. 12. 1999), ktorý ustanovuje, že znížiť základ dane na základe dodatočného daňového priznania alebo hlásenia možno len v prípade uplatnenia skutočností, ktoré neboli predmetom daňovej kontroly alebo opakovanej daňovej kontroly. Ak v protokole správca dane neuvedie doklady,

ktoré boli skontrolované, bude problematické preukazovanie skutočností v súvislosti s podaním dodatočného daňového priznania, ktorým bude subjekt priznávať nižšiu daňovú povinnosť ako uviedol v riadnom priznaní. preukázané kontrolné zistenia, t. j. uvedenie konkrétnych porušení ustanovení zákonov, ktoré boli kontrolou zistené, napríklad zákona o daniach z príjmov, zákona o správe daní a poplatkov, zákona o účtovníctve a pod.; dátum vypracovania protokolu o daňovej kontrole, dátum prerokovania protokolu o daňovej kontrole. Protokol doručí správca dane kontrolovanému daňovému subjektu spolu s výzvou na jeho prerokovanie. Ak sa kontrolovaný subjekt bez uvedenia dôvodov nezúčastní na prerokovaní protokolu v deň určený vo výzve, považuje sa za deň prerokovania protokolu deň, ktorý je určený vo výzve na jeho prerokovanie. vlastnoručný podpis zamestnanca správcu dane, ktorý vykonal daňovú kontrolu. vlastnoručný podpis kontrolovaného daňového subjektu alebo ním povereného zástupcu. Najneskôr v deň prerokovania protokolu je kontrolovaný subjekt oprávnený vyjadriť sa

ku skutočnostiam zisteným pri kontrole, k spôsobu ich zistenia, prípadne navrhnúť, aby boli v protokole uvedené jeho vyjadrenia. Po prerokovaní kontrolovaný daňový subjekt protokol podpíše. Ak ho odmietne podpísať, zamestnanec správcu dane to v protokole poznamená. Deň prerokovania protokolu je dňom jeho doručenia. Ak kontrolovaný subjekt odmietne protokol podpísať alebo prevziať, za deň doručenia protokolu sa považuje deň určený vo výzve na prerokovanie protokolu. Prílohou k protokolu je zápisnica o začatí daňovej kontroly, ktorú musí zamestnanec správcu dane spísať v deň začatia výkonu daňovej kontroly. V zápisnici tiež uvedie, okrem dátumu začatia daňovej kontroly, napr. aj mená osôb, ktoré boli prítomné pri začatí daňovej kontroly, za správcu dane a za kontrolovaný daňový subjekt, meno osoby, ktorá bude za kontrolovaný subjekt spolupracovať pri výkone kontroly (podávať informácie, predkladať doklady), termín na predloženie dokladov, ak boli doklady odovzdané v deň začatia kontroly, v zápisnici sa uvedie, ktoré doklady boli kontrolnou skupinou prevzaté, prípadne ďalšie skutočnosti. Zápisnicu
po oboznámení sa s jej obsahom podpisujú všetky zúčastnené osoby. Správca dane môže opraviť alebo doplniť protokol najneskôr v deň jeho doručenia kontrolovanému daňovému subjektu. Jedno jeho vyhotovenie dostane kontrolovaný. Ak správca dane vykoná daňovú kontrolu u daňového dlžníka na požiadanie súdu v súvislosti s konkurzným a vyrovnávacím konaním, doručuje sa protokol aj súdu. Daňová kontrola je skončená dňom doručenia protokolu. Doručenie protokolu je zároveň úkonom smerujúcim na vyrubenie dane, t. j. týmto dňom je začaté vyrubovacie konanie. Zákon č. 511/1992 Zb. ako procesný zákon v rozsahu svojej pôsobnosti upravuje postup pri výkone správy daní a jeho ustanovenia sú záväzné rovnako pre správcu dane, ako aj pre daňové subjekty a tretie osoby zúčastnené na daňovom konaní. Keďže sú náležitosti protokolu určené v zákone, správca dane má povinnosť ich v protokole uvádzať. Povinné náležitosti protokolu o daňovej kontrole boli do zákona o správe daní a poplatkov ustanovené zákonom č. 219/1999 Z. z., ktorým sa menil a dopĺňal zákon o správe daní a poplatkov, s účinnosťou od 1. 9. 1999. Ing. Veronika Ličková

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.