Hospodársky denník
USD46,377 Sk
EUR41,695 Sk
CHF26,842 Sk
CZK1,148 Sk
  Štvrtok  4.Mája 2000

Peking pod tlakom Bruselu


Nové kolo rokovaní EÚ o vstupe Číny do WTO
Telekomunikácie a poisťovníctvo sú Achillovou pätou rokovaní Európskej únie s Čínou o jej vstupe do Svetovej obchodnej organizácie. Uprostred mája odcestuje do Pekingu Pascal Lamy, komisár EÚ pre obchod, aby pokračoval v prerušených rozhovoroch. Čína už uzavrela podobné rokovania s 30 členskými krajinami WTO vrátane USA. Rozhovory vedie v tejto chvíli so siedmimi partnermi, z nich je EÚ prirodzene najdôležitejší. Ak sa Peking dohodne teraz s Bruselom, zvyšná procedúra bude už mať spád a Čína by sa mohla po 14 rokoch rokovaní ocitnúť vo WTO už koncom toto roka. Posledné kolo rozhovorov Číny s EÚ prerušili v marci, keď Lamy nepresadil rozsiahle obchodné koncesie, prekračujúce rámec dohovoru Číny so Spojenými štátmi z novembra minulého roka. Únia si nárokuje možnosť vlastniť nadpolovičnú väčšinu biznisu v čínskych telekomunikáciách a žiada tiež, aby Peking otvoril svoj trh životného poistenia. Tiež chce, aby Čína znížila ešte viac dovozné clá na automobily i ďalšie tarify. V rokovaniach s USA stanovili, že z terajších ciel na autá 80 - 100 % zostane do roku 2005 len 25-percentná bariéra. Pascal Lamy tvrdí, že odíde do Číny s podporou všetkých 15 krajín únie a Európskeho parlamentu. Ochotu Pekingu obnoviť rozhovory považuje za signál, že pustí nejaké perie. Aj Brusel je vraj pripravený „demonštrovať pružnosť počas rokovaní“. Pokiaľ ide o kľúčovú otázku dovozu automobilov do Číny, dôležitou udalosťou sa stala oslava prvého výročia otvorenia spoločného závodu General Motors a šanghajskej automobilky SAIC v Šanghaji. Spoločný supermoderný závod s názvom Buick Sin Š´ Ť´ (Nové storočie), s podielmi 50:50 navštevuje denne tisíc návštevníkov a všetci sú nadšení – aj čínsky prezident Ťiang Ce-min. Predaj luxusného sedana buick prekonal vlani všetky očakávania. Firma vyrobila od apríla do decembra 23-tisíc sedanov v cene 38- až 42-tisíc USD a očakávalo sa, že taký drahý automobil nájde v Číne len do 15-tisíc záujemcov. Za 9 mesiacov však predali 19 300 kusov. Automobilka mala zisk 900 mil. jüanov (109 mil. USD), čo podľa Financial Times uviedlo do úžasu aj amerických manažérov. Ako to súvisí so vstupom Číny do WTO? Svetové automobilky sa dnes napospol orientujú na výrobu či montáž vozidiel priamo v Číne. Peking to podporuje radikálnejším znížením dovozných ciel na súčiastky ako na hotové automobily. S USA je dohoda, že po vstupe do WTO použije Čína od roku 2005 len 10-percentné clo na dovoz komponentov. A to aj na montáž tých najdrahších značiek, s ktorými po GM prichádza aj Toyota a VW. Jaroslav Brabec
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.