Hospodársky denník
USD47,105 Sk
EUR42,006 Sk
CHF27,204 Sk
CZK1,153 Sk
  Piatok  5.Mája 2000

Pamätajú aj na krajné prípady


Novinka Českej poisťovne – Slovensko pri zabezpečení nehnuteľností Česká poisťovňa - Slovensko prichádza v týchto dňoch na trh s novým produktom: poistením rodinných domov a nehnuteľností. Jeho tvorcovia stavili na jednoduchosť pri výpočte poistnej sumy, operatívnosť pri uzatváraní zmluvy a výhodnosť a zrozumiteľnosť poistky pre klienta. Bližšie sme sa o tejto novinke zhovárali s vedúcim likvidátorom Českej poisťovne - Slovensko Ing. Jánom Ťapuškom. Produkt obsahuje súbor udalostí, voči ktorým je klient automaticky po uzatvorení zmluvy poistený. Ide o živelné nebezpečenstvá, ako napríklad požiar, výbuch, blesk, pád lietadla, ďalej zosuvy pôdy, pády predmetov, až po vodovodné škody, tzn. poruchy rozvodných a prívodných potrubí. K tomu všetkému sme priradili aj poistenie proti nárazu dopravným prostriedkom. Ide o poistné nebezpečenstvá, proti ktorým si klient poistenie nevyberá, ale predávame ich ako kompletný súbor. Každý má však na poistenie iné požiadavky, iné konkrétne podmienky. Pamätali ste na to? Áno, k tomuto základnému súboru rizík, proti ktorým je klient poistený, sa možno pomocou tzv. doložiek pripoistiť. Doložkami sa pripoisťujú ďalšie veci, ktoré patria ku stavbe. Patrí sem napríklad pripoistenie proti poškodeniu vybavenia budovy. O čo konkrétne v tomto prípade ide? Niektoré zariadenia sú pevne na nehnuteľnosti nainštalované, ale nemajú charakter nehnuteľnosti, nie sú stavbou alebo priamo jej súčasťou. Ide napríklad o slnečný kolektor na streche, zabudovaný anténny systém a podobne. U nás je možné poistiť aj tieto zariadenia. Takýchto doložiek, ktoré reagujú na konkrétne situácie, ponúkate celkom sedem. Úplnou novinkou spomedzi nich je možnosť pripoistenia stavebného materiálu, ktorý je pripravený na vybudovanie novostavby, či opravu alebo údržbu domu. Možno ho poistiť nielen proti živlu, ale aj proti krádeži. Poistiť nehnuteľnosť proti krádeži, to je však paradoxné. Ide to dokopy? Stavebný materiál je jediná vec, ktorá sa dá v súvislosti s nehnuteľnosťami poistiť proti krádeži. V iných prípadoch takéto možnosti nie sú. Ani vtedy, keby bol zo stavby nejaký prvok odcudzený, napríklad, že by na chate niekto rozobral strechu a podobne. Proti takémuto nebezpečenstvu náš produkt nie je určený. Zaujímavá je možnosť pripoistenia umeleckých a historických diel, ktoré sú súčasťou stavby. Ako to treba chápať? Nehnuteľnosť môže byť, povedal by som esteticky dotiahnutá umeleckým dielom, napríklad vo forme zabudovanej mozaiky vo vstupnej hale. V tomto prípade je to umelecké dielo, ktoré má len estetický účel. Preto ho možno pripoistiť. Súčasťou stavby môže byť aj funkčný prvok, napríklad umelecky spracovaný nosný stĺp, ktorý spĺňa dve funkcie - estetickú aj nosnú. V takom prípade je poistený už v základnom poistení. Čo znamená ďalšia položka - strata nájomného pri neobývateľnosti alebo pri nepoužívateľnosti stavby? Náš klient môže nehnuteľnosť prenajímať, pochopiteľne na základe zmluvy. Ak nastane poistná udalosť, po ktorej bude stavba nepoužiteľná, neobývateľná, touto doložkou si môže poistiť finančnú stratu na nájomnom, ktorá mu z tohto dôvodu vznikne. Treba však počítať s tým, že v rámci tejto doložky existujú určité obmedzenia poistnej sumy a časového obdobia, na ktoré sa poistenie vzťahuje. Ako by mal postupovať klient, ktorý si v Českej poisťovni – Slovensko chce dať poistiť nehnuteľnosť? Hovoríte, že produkt je veľmi jednoduchý. To znamená predovšetkým pružné uzavretie zmluvy. Ide o to, aby sa neuzatvárala po niekoľkonásobnej návšteve klienta u nás, po viacerých ponukách a konzultáciách. To by bolo veľmi zložité a časovo náročné. Preto sme poistenie nehnuteľností v Českej poisťovni - Slovensko postavili na takých princípoch, aby sa zmluva dala uzavrieť už pri prvej návšteve klienta u nás. Aké doklady na to záujemca potrebuje?
Podmienkou je, aby bol vlastníkom nehnuteľnosti. Čiže potrebuje mať doklad o vlastníctve nehnuteľnosti. Pri uzatváraní poistnej zmluvy stačí, ak ho iba predloží. Nevyžadujeme jeho založenie do zmluvy, pretože počas poistného obdobia, ktoré predpokladáme na niekoľko rokov, môžu nastať na nehnuteľnosti zmeny. Môže byť zhodnotená, meniť majiteľa a podobne. Je nevyhnutná obhliadka poisťovaného objektu pred tým, ako sa uzavrie zmluva? Do poistnej sumy 5 miliónov korún nie je podmienkou uzavretia zmluvy. Nad túto hranicu je nevyhnutná. Ak bola nehnuteľnosť v minulosti viacnásobne postihnutá povodňou, obhliadka je takisto nevyhnutná, bez ohľadu na poistnú sumu. Neobávate sa toho, že niekto svoju nehnuteľnosť poistnou sumou nadhodnotí, čím by v prípade poistnej udalosti mohol na úkor Českej poisťovne – Slovensko zarobiť? Poistenie nehnuteľnosti je dojednané napríklad na 5 miliónov korún. Je to horná hranica plnenia z jednej poistnej udalosti. Pri likvidácii škôd likvidátor na mieste zistí škodu a poisťovňa ju preplatí v skutočnej výške. Čiže ak si klient pri uzatváraní zmluvy poistí nehnuteľnosť na vyššiu poistnú sumu ako zodpovedá jej skutočnej hodnote, vlastne sa nič nestane, iba sa dobre poistí do budúcnosti. Veď inflácia má vplyv na skutočnú hodnotu domu. Tak sa nemôže stať, aby bol v budúcnosti pri poistení udalosti tzv. podpoistený. Ako sa teda určuje primeraná cena nehnuteľnosti a z nej vyplývajúca správna poistná suma? Aby bol tento produkt čo najjednoduchší, vychádzame zo zastavanej plochy. Určuje sa zmeraním stavby na úrovni terénu po vonkajšom obvode. Štatisticky je vyhodnotená pre každý typ stavby cena za meter štvorcový zastavanej plochy. Či už ide o jednoduchý dom bez podpivničenia, s pivnicou, jedno- alebo viacpodlažný dom, garáž, chatu a podobne. Naši obchodníci majú k dispozícii tabuľky, pomocou ktorých rýchlo určia približnú hodnotu nehnuteľností a môžu klientom poradiť pri určení poistnej sumy. Ide nám o to, aby bola primeraná a správna, aby pokrývala aj prípadnú „totálnu“ škodu na nehnuteľnosti. To znamená, že ak by klient prišiel o nehnuteľnosť a potreboval by ju znovu vybudovať, aby mal na to dostatok finančných prostriedkov. Čiže našim cieľom nie je pokrývať len drobné škody, ale poistiť aj proti takémuto krajnému prípadu. Každého isto zaujíma, dokedy je poistná udalosť splatná?
Po jej registrácii dostane klient poučenie, aké doklady od neho potrebujeme. Od momentu, keď nám ich všetky poskytne, plynie v zmysle Občianskeho zákonníka pätnásťdňová lehota, v ktorej sme povinní uhradiť vzniknuté škody. Záleží teda od klienta, ako rýchlo nám dodá potrebné doklady. Bližšie informácie o uzatváraní poistných zmlúv získate na adrese: agentúra Bratislava, P.O.BOX 214
810 00 Bratislava
tel.: 07/ 58276 111 alebo 58 276 127
Peter Višváder


Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.