Hospodársky denník
USD47,105 Sk
EUR42,006 Sk
CHF27,204 Sk
CZK1,153 Sk
  Piatok  5.Mája 2000

Elektronické bankovníctvo


Neutíchajúcemu rozmachu a rozvoju nových technológií sa v súčasnosti nevyhne žiadny sektor moderného hospodárstva. Výnimkou nie je ani finančný sektor, kde sa technologický pokrok prejavil vo forme nových služieb a produktov takzvaného elektronického bankovníctva, ponúkaných bankami klientom. Hlavným cieľom tejto pomerne novej formy komunikácie medzi bankou a zákazníkom je zvýšenie efektívnosti, zníženie nákladov a zlepšenie konkurencieschopnosti dotyčného subjektu na trhu. Pre väčšinu klientely predstavuje najväčšiu výhodu elektronického bankovníctva nepretržitý celodenný prístup k účtu a možnosť domáceho aj zahraničného platobného styku z akéhokoľvek miesta vybaveného patričnou technológiou. Na základe požiadaviek na elektronické bankovníctvo rozlišujeme nasledujúce skupiny klientov: -Malí zákazníci, predovšetkým súkromné osoby, vyžívajúce bankové služby pre svoje úspory. -Podnikateľské subjekty, pre ktoré sú hlavnými motivačnými faktormi zefektívnenie finančných transakcií a aktuálne finančné čísla v internom informačnom systéme. Elektronické obchodovanie vzniká zavádzaním elektronického platobného systému, predovšetkým na internete. Motivácia nie je priamo závislá od banky, ale od elektronického obchodovania. Elektronické bankovníctvo sa rozdeľuje podľa typu a možností ponúkaných produktov, prípadne služieb do mnohých kategórií a skupín. Homebanking
je jednou z najvyužívanejších telebankingových služieb, ktorá okrem tradičných výhod pre zákazníka odbremeňuje aj zamestnancov banky. Tí totiž prenesú časť svojej pracovnej náplne na klienta, čím ušetria čas na inú činnosť. Táto forma elektronického bankovníctva je výhodná najmä pre firmy, vykonávajúce niekoľko platobných stykov denne. Potrebnou technológiou je počítač vybavený modemom, prostredníctvom ktorého sa môže klient spojiť s bankou. Zákazník má k dispozícii dva typy operácií: pasívne, informujúce o zostatku na účte a obratoch za určité časové obdobie a aktívne, ktoré umožňuje domáci aj zahraničný platobný styk. Internet banking poskytuje klientom prístup k bankovému účtu prostredníctvom internetových prehliadačov ako Internet Explorer alebo Netscape Navigator. Po objednaní tejto služby dostane klient od banky osobné identifikačné číslo, sprístupňujúce dané operácie s jeho kontom cez internetovú stránku dotyčnej banky. Mailbanking poskytuje klientom promptné informácie o operáciách na účte v elektronickej podobe prostredníctvom e-mailu. Telefónbanking
je medzi bankovými produktmi bezkonkurenčný z hľadiska jednoduchosti prístupu k službám. Telefónbanking je určený pre fyzické osoby, ktorým umožňuje operatívne sa skontaktovať so svojou bankou v priebehu celých 24 hodín. Namiesto počítača sa na spojenie klienta s bankou používa telefón. Zavolaním na verejné telefónne číslo je možné sa spojiť s hlasovým informačným systémom banky, ktorý sám navádza klienta. V prípade posielania príkazov na úhradu je nevyhnutné si zakúpiť elektronický osobný kľúč. Využívanie služby je bezplatné, klient hradí len telefónne poplatky za čas telefonovania s automatickou ústredňou banky. GSM banking
si vynútila explózia nárastu počtu používateľov mobilných telefónov. Klient potrebuje mať podpísanú dohodu s bankou, ktorá mu poskytne telefonický kontakt na seba, mobilný telefón so sprístupnenou službou SMS. Komunikácia prebieha na základe SMS správ, čiže odošle do banky požiadavku a ona sa mu okamžite vráti vo forme SMS správy. Mobilbanking
umožňuje posielať príkazy do banky, získavať informácie o aktuálnom zostatku na účte, o posledných obratových položkách, kurzový lístok a pod. Je založený na využívaní vreckového počítača Palm Pilot. TV Banking
televízny prijímač ako najperspektívnejším a najzaujímavejším distribučným kanálom finančníctva v najbližších rokoch. Televíznych prijímačov s internetovými aplikáciami, o poskytovaní produktov a služieb prostredníctvom televízneho kanálu. Televízny prijímač má však oproti počítaču len málo výhod a nemôže ho nahradiť, preto je budúcnosť TV bankingu otázna. Elektronické obchodovanie
Technológie pre elektronické obchodovanie zahŕňajú systémy platieb cez internet: Platobné karty umožňujú prenášať informácie o platobných kartách cez internet. Využíva štandard SET definujúci protokol pre komunikáciu medzi zákazníkom (kupujúcim), obchodníkom (predávajúcim) a bankou, ktorého hlavné výhody sú utajenie informácií o karte, a to aj pred obchodníkom. Identifikácia zákazníka pomocou bezpečnostného kľúča zabraňujúceho zneužitiu platobnej karty. Digitálne peniaze
Predstavujú ekvivalent bežných peňazí a je ich možné premieňať za tovar. Môžu byť tiež anonymné, keď následne nie je možné zistiť osobu, ktorá ich použila na platbu. Mikroplatby sú špeciálnym typom digitálnych peňazí určených pre veľmi malé sumy. Sú určené predovšetkým pre poskytovateľov informácií na internete, ktorým umožní efektívnejšie speňažiť svoje služby. Samoobslužná zóna je klientom prístupná dvadsaťštyri hodín denne. Zahŕňa informačné a transakčné terminály, bezpečnostné schránky, zmenárenské automaty, ako aj bankomaty na výber hotovosti prostredníctvom magnetických platobných kariet. Základom práce s takýmito zariadeniami je platobná karta k účtu, ktorej použitie je viazané na osobné identifikačné číslo (PIN). Peter Machala
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.