Hospodársky denník
USD47,37 Sk
EUR42,441 Sk
CHF27,37 Sk
CZK1,158 Sk
  Utorok  9.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Karosy na slovenský trh


Projekt PPS Detva Holding na montáž autobusov
Štátne podniky SAD prevádzkujú v súčasnosti asi 5100 autobusov a väčšina z nich slúži na dotovanú mestskú a prímestskú dopravu. Veková štruktúra autobusov dosahuje 12 rokov a svedčí o potrebe rýchlejším tempom ako dosiaľ modernizovať autobusový dopravný park. Vychádzajúc z finančných možností štátneho rozpočtu a štátnych podnikov SAD, v najbližších 4 - 6 rokov by za ideálneho stavu bolo žiaduce obnoviť minimálne 500 autobusov. V tomto roku je predpoklad, že SAD nakúpi približne 200 vozidiel, čo z veľkej časti podporuje verejná súťaž na dodávku autobusov. Zo štátneho rozpočtu vyčlenili na ňu 200 mil. Sk, pričom v budúcom roku sa táto suma pravdepodobne zdvojnásobí. Táto suma, prirodzene, predstavuje len 30 – 50 percent príspevku, pričom štátne podniky musia v spolupráci s dodávateľmi nájsť ďalšie zdroje, ktorými pokryjú nákup nových autobusov. Nevybrali náhodne
Záujem o účasť na tendri prejavila aj česká Karosa, ktorej výrobky sú na slovenskom trhu dobre známe. Firma tu vlani vytvorila novú dílerskú sieť predajcov náhradných dielcov, rozhodujúcim krokom je však vstup Karosy s montážou autobusov na pôde PPS Detva Holding. Definitívne rozhodnutie o spustení tohto úvodného projektu padlo nedávno, pričom Karosa si Detvu nevybrala náhodne. Za obdobie spolupráce od roku 1991 PPS vyrobili a predali svojmu partnerovi tovar v hodnote viac ako 1 mld. Sk. V tomto roku má PPS Detva Holding uzavretý kontrakt v objeme 150 mil. Sk, pričom Karosa patrí medzi päť najvýznamnejších obchodných partnerov spoločnosti. Možno teda povedať, že vedenie Karosy oslovilo strojárov na základe dlhoročných a korektných vzťahov. Uspieť aj v súťaži
Česká Karosa je od minulého roka súčasťou medzinárodného holdingu Irisbus, ktorý je pravdepodobne druhým najväčším výrobcom autobusov v Európe. Vznikol na základe zlúčenia vývojových, výrobných a obchodných aktivít v oblasti produkcie autobusov spoločností Renault a Iveco. Zapojenie sa do medzinárodnej deľby práce dáva firme perspektívu rozvoja do budúcnosti. V súčasnosti je Karosa ekonomicky plne stabilizovanou, má 1600 zamestnancov a jej minuloročný obrat dosiahol sumu 4,5 mld. CZK. Spoločnosť vyrobila a predala 1235 autobusov a väčšinu z nich vyviezla do zahraničia. S montážou autobusov sa zatiaľ presadila v Litve a Rusku a úvodný projekt v Detve overí tieto možnosti aj na Slovensku. Panelová stavba autobusov je unikátnou v celosvetovom meradle, zmontovanie autobusu umožňuje za veľmi nízkych nákladov. Firma má na Slovensku viacero dodávateľov a najvýznamnejšími z nich sú strojári v Detve. Menej známe je, že Karosa výrobky od slovenských dodávateľov vyváža aj na ďalšie trhy. Napríklad vo Francúzsku jazdí viac ako tisíc autobusov so zadnými nápravami zo Slovenska. Za minulý rok však mala Karosa so Slovenskom pasívne saldo, keď z tohto trhu viac doviezla, ako naň vyviezla autobusov a náhradných dielcov. Vedenie firmy chce uspieť aj vo verejnej súťaži vyhlásenej na dodávku autobusov a pripúšťa i možnosť financovania projektu zo zdrojov českých a zahraničných bánk v prípade, že sa investované prostriedky vrátia. Aspoň 50 autobusov
Minimálny ekonomický rozsah montáže v Detve je 50 autobusov za rok, prianím je dosiahnuť dvojnásobný počet vozidiel. Znamená to autobusy nielen zmontovať, ale aj predať, pretože do výroby sa plánujú len predané výrobky. V Karose má každý autobus dopredu určeného odberateľa a nič sa nevyrába na sklad. Pre firmu je rozhodujúca stabilita, dlhodobosť a kontinuita. Aj v prípade tendra na dodávku autobusov sa hovorí o tom, že finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu budú uvoľnené až vtedy, keď nový autobus bude stáť na nádvorí SAD. Organizátori súťaže sa tým chcú vyhnúť opakovaniu zlých skúseností z predchádzajúceho obdobia, keď istý domáci výrobca autobusov inkasoval platby dopredu, ale vozidlá ani s odstupom času nedodal. Miliarda v exporte
Pre PPS Detva Holding je montáž autobusov krokom k stabilizácii. Spoločnosti sa podarilo spolu s rozhodujúcimi odberateľmi preklenúť finančné problémy, ktoré súvisia s prevádzkovým kapitálom. Rozpracovaných má niekoľko aktivít do zahraničia a v krátkom čase jednu z nich zrealizuje. Na tento rok má spoločnosť z hľadiska vývozu do zahraničia kontrahovanú miliardu korún a našla aj riešenie, ako trvalé projekty prefinancovať v spolupráci s tradičnými dodávateľmi, medzi ktorých sa zaraďuje aj Karosa. Výnimkou je zatiaľ oblasť stavebných strojov, ktorá si dopredu vyžaduje značné prostriedky. Podľa generálneho riaditeľa Ing. Petra Ďuriša je situácia vo firme čiastočne riešená a podnik nepreruší výrobu. Odborári si však myslia, že na zásadné riešenie si ešte treba počkať. Firma sa zoštíhlila a s redukciou pracovných síl chcú skončiť k polroku 2000. Peter Farárik

Amsterdam oblačno24 
Aténypolojasno25
Belehradslnečno27
Berlínpolojasno25
Bratislavapolojasno27
Bruseloblačno23
Budapešťtakmer jasno27
Bukurešťslnečno26
Frankfurtoblačno25
Helsinkislnečno16
Istanbulprehánky17
Kodaňoblačno18
Kyjevpolojasno19
Lisabonprehánky21
Londýnoblačno23
Madridprehánky19
Milánooblačno26
Moskvaslnečno16
Osloslnečno22
Parížoblačno24
Prahaprehánky24
Rímslnečno26
Sofiatakmer jasno23
Štokholmslnečno17
Varšavapolojasno22
Viedeňpolojasno27
Záhrebpolojasno25
Ženevapolojasno24

počasie

Na našom území prevláda počasie, ktoré u meteosenzitívnych ľudí zosilňuje pocit nespokojnosti. Mierne sa môže zvýšiť záťaž krvného obehu, častejšie sa môžu prejaviť zdravotné ťažkosti u osôb s kardiovaskulárnymi ochoreniami. Prevládajúce počasie môže podmieniť aj vyšší psychický stres. Po telesnej a duševnej námahe nastáva rýchlejšie únava, možné sú poruchy spánku. Je sklon k podráždenosti, nervozite, prípadne poruchám koncentrácie. Vzhľadom na zvýšené riziko úrazov a nehôd je potrebná pozornosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave.Zajtra neočakávame zmenu účinkov počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

Dnes bude jasno až polojasno, cez deň miestami oblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Stále veľmi teplo. Najvyššia denná teplota 24 až 28 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 16 stupňov. Slabý premenlivý, na juhozápade cez deň juhovýchodný vietor 4 až 7 m/s.V stredu a vo štvrtok bude jasno až polojasno, cez deň miestami prechodne oblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Stále veľmi teplo. Najnižšia nočná teplota 14 až 10, v dolinách a kotlinách zväčša okolo 8 stupňov. Najvyššia denná teplota 23 až 28 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.21 a zapadne o 20.16 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.