Hospodársky denník
USD47,37 Sk
EUR42,441 Sk
CHF27,37 Sk
CZK1,158 Sk
  Utorok  9.Mája 2000

Továreň na slzy i peniaze


Sentimentálny román. Červená knižnica. Literárni kritici ich neberú na vedomie, zato si nad jeho stránkami rady poplačú milióny čitateliek. V deväťdesiatich krajinách sveta sa predá ročne tristo miliónov týchto kníh. To všetko je z produkcie najväčšieho z výrobcov „slzotvornej“ prózy, nakladateľstva Harlequin, ktoré ovláda osemdesiat percent tohto trhu. Nakladateľstvo Harlequin sa stalo pravým nadnárodným monopolom, chrliacim sentimentálne romány. Sentimentálne romány - to je isto braková literatúra a azda to nie je literatúra vôbec, ale bez diskusie je to výrazný sociálny jav. Mnohé literárne žánre, považované kedysi za perifériu slovesných umení - ako detektívka, sci-fi alebo komiks - si dnes získali určitú autonómiu, vnútornú štruktúru a čiastočne aj literárnu reputáciu. Sentimentálny román zostáva vyhnancom. Dámy si čítajú slzavú prózu a pri príchode cudzích, ale aj domácich ju rýchlo prikrývajú novinami alebo inými knihami. Je to tak - sex prestal byť tabu, zato sentiment sa nim stal. Vráťme sa však k nakladateľstvu Harlequin, ktorému pokútnosť čítania a zaznávanosť jeho produkcie vôbec neprekáža a nijako nezmenšuje jeho obrat, ktorý vlani dosiahol tri miliardy frankov. Harlequin, založený v päťdesiatych rokoch v Kanade, má dnes za sebou viac ako dvetisíc titulov v osemnástich jazykoch (slovenský nevynímajúc), a tak ovláda takmer štvrtinu svetového obchodu s vreckovými paberbackovými knihami. Francúzske nakladateľstvo Hachette včas pochopilo, ako sa trh vyvíja, a stalo sa päťdesiatpercentným podielnikom francúzskej pobočky Harlequin. Generálnym riaditeľom sa stal Jerôme Malavoy, ktorý predtým preukazoval túto službu firme Knorr. Ukázalo sa, že medzi polievkami a slzavým čítaním nie je pre zdatného manažéra rozdiel: „Predávame lásku, šťatie, únik zo sveta plného drám, krvi a katastrof. Kto chce, aby sa jeho knihy predávali vo veľkých nákladoch, musí dodržiavať želané pravidlá - neznepokojovať, nezmieňovať sa o nešťastí. Náš úspech je paradoxný iba na prvý pohľad, dosahujeme ho práve preto, že obchodujeme s tým, čo dávno vyšlo z módy, čo dávno odniesol čas. Napríklad zo štatistík vyplýva, že náš zisk rastie s rastom nezamestnanosti. V oblastiach, kde je nezamestnanosť najvyššia, robíme najlepšie obchody.“ Jedna za autoriek pracujúcich pre Harlequin túto analýzu potvrdzuje. Pod jej pseudonymom Alix Saing-Val sa skrýva Christianne Moussetová, matka štyroch detí, vysokoškoláčka. Skoncovala s vážnou literatúrou a teraz ju živí Harlequin. „Ghetto, v ktorom je uzatvorený sentimentálny román, vyplýva zo situácie dnešných žien, ktoré chcú mať za každú cenu prístup do mužského sveta moci a úspechu. Aby to dosiahli, musia sa zbaviť emócií, citov, čiže slabosti. A Harlequin im ponúka niečo ako náhradu.“ Svedectvo jednej z čitateliek: „Beriem dve ťharlekínkyŤ denne, cez sobotu a nedeľu, keď je manžel doma, ich zhltnem päť. Je to lepšie, ako brať lieky. Pre niekoho je nepochybne šokujúci údaj, že takmer 35 percent čitateliek kníh z nakladateľstva Harlequin má vysokoškolské vzdelanie. Psychológovia majú odpoveď aj na to - priveľký stres, pocit zodpovednosti, snaha o vedúce postavenie a presadenie sa vo svete všemocných peňazí odčerpáva sily psychické aj fyzické. A tak na dajakú zmysluplnú beletriu jednoducho nezostávajú sily ani chuť. Ten zvyšok totiž odčerpá nevyhnutné štúdium odbornej literatúry. (mb)
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.