Hospodársky denník
USD47,37 Sk
EUR42,441 Sk
CHF27,37 Sk
CZK1,158 Sk
  Utorok  9.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Amsterdam oblačno24 
Aténypolojasno25
Belehradslnečno27
Berlínpolojasno25
Bratislavapolojasno27
Bruseloblačno23
Budapešťtakmer jasno27
Bukurešťslnečno26
Frankfurtoblačno25
Helsinkislnečno16
Istanbulprehánky17
Kodaňoblačno18
Kyjevpolojasno19
Lisabonprehánky21
Londýnoblačno23
Madridprehánky19
Milánooblačno26
Moskvaslnečno16
Osloslnečno22
Parížoblačno24
Prahaprehánky24
Rímslnečno26
Sofiatakmer jasno23
Štokholmslnečno17
Varšavapolojasno22
Viedeňpolojasno27
Záhrebpolojasno25
Ženevapolojasno24

počasie

Na našom území prevláda počasie, ktoré u meteosenzitívnych ľudí zosilňuje pocit nespokojnosti. Mierne sa môže zvýšiť záťaž krvného obehu, častejšie sa môžu prejaviť zdravotné ťažkosti u osôb s kardiovaskulárnymi ochoreniami. Prevládajúce počasie môže podmieniť aj vyšší psychický stres. Po telesnej a duševnej námahe nastáva rýchlejšie únava, možné sú poruchy spánku. Je sklon k podráždenosti, nervozite, prípadne poruchám koncentrácie. Vzhľadom na zvýšené riziko úrazov a nehôd je potrebná pozornosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave.Zajtra neočakávame zmenu účinkov počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

Dnes bude jasno až polojasno, cez deň miestami oblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Stále veľmi teplo. Najvyššia denná teplota 24 až 28 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 16 stupňov. Slabý premenlivý, na juhozápade cez deň juhovýchodný vietor 4 až 7 m/s.V stredu a vo štvrtok bude jasno až polojasno, cez deň miestami prechodne oblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Stále veľmi teplo. Najnižšia nočná teplota 14 až 10, v dolinách a kotlinách zväčša okolo 8 stupňov. Najvyššia denná teplota 23 až 28 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.21 a zapadne o 20.16 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.