Hospodársky denník
USD44,191 Sk
EUR42,006 Sk
CHF26,876 Sk
CZK1,164 Sk
  Piatok  16.Júna 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Polovica bionafty je kamufláž


Slovenskej republike ročne uniká takmer miliarda korún
Podľa predstaviteľov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu (Sappo) štátu len na bionafte uniká viac ako 900 miliónov korún ročne na spotrebnej dani. Bionafta, ktorá sa vyrába výhradne z poľnohospodárskych produktov a používa ako motorové palivo, sa na Slovensku nepredáva. Pod týmto názvom sa však predáva palivo, ktoré obsahuje minimálne 30 percent metylesteru repkového oleja a 65 až 69 percent motorovej nafty na báze minerálnych olejov. Straty pre štát vznikajú na sadzbe spotrebnej dane. Bionafta ju má 3000 Sk za tonu, motorová nafta 14 600 Sk za tonu. Kapacita našich šiestich výrobcov MERO je približne 1000 ton mesačne, teda teoreticky sa dá vyrobiť 3125 ton bionafty. V skutočnosti sa však spotrebúva 6500 ton mesačne. Evidentne teda 3375 ton „bionafty“ vzniká za stolom, falšovaním dokladov. Takto štát na úniku spotrebnej dane stráca približne 730 mil. Sk ročne. O ďalšie stámilióny korún prichádza štát pri dotovaní nafty pre verejnú autobusovú dopravu. Niektoré podniky SAD takto spotrebúvajú bionaftu, ktorá je síce za rovnakú cenu ako motorová nafta, rozdiel na spotrebnej dani je však 11 600 Sk, ktoré vlastne idú v prospech ekonomiky týchto podnikov. Je to však na úkor štátu. Predstavitelia Sappo vypočítali, že pokiaľ by sa bionafta zrušila, štát by na spotrebnej dani z motorovej nafty mohol získať viac ako 900 mil. Sk ročne. Ako ďalší problém predstavitelia Sappo vidia stále sa zvyšujúcu spotrebnú daň. Za minulý rok pri benzínoch vzrástla z 11 300 na 15 400 Sk za tonu, čo je o 36 percent viac. Pri nafte sa spotrebná daň zvýšila z 10 500 na 14 600 Sk za tonu, teda až o 39 percent. Dnes napríklad cenu benzínu tvorí nákupná cena ropy 37 percent a dane, clo a dovozná prirážka 55 percent. Pri nafte je to podobné, nákupná cena ropy predstavuje 33 percent, dane a clo 60 percent. Zostávajúce položky teda neumožňujú už zásadnejšie znižovať ceny cez úspory v nákladoch alebo nižšou obchodnou maržou. Aj z toho je zrejmé, že za rastom cien motorových palív je predovšetkým zvyšovanie spotrebnej dane, cien ropy a pokles kurzu koruny k USD. Ten sa za dva roky z kurzu 35 Sk/1 USD dostal k úrovni 45 Sk/1 USD. Zvýšené ceny motorových palív sa premietli do ich nižšej spotreby. Našich desať najväčších distributérov, združených v Sappo, zaznamenalo v prvom kvartáli takmer o štvrtinu nižší predaj ako v prvom kvartáli pred dvoma rokmi. Ivan Sedlár

Amsterdam oblačno19
Atényslnečno33
Belehradbúrky27
Berlínjasno18
Bratislavapolooblačno22
Bruselpolooblačno19
Budapešťpolooblačno24
Bukurešťpolooblačno33
Frankfurtpolooblačno23
Helsinkioblačno12
Istanbuljasno31
Kodaňjasno17
Lisabonjasno32
Londýnpolooblačno23
Madridjasno31
Milánooblačno26
Moskvaobčasný dážď15
Oslozamračené13
Parížpolooblačno25
Prahajasno18
Rímprehánky27
Sofiabúrky28
Štokholmobčasný dážď12
Varšavaoblačno17
Viedeňpolooblačno21
Záhreboblačno24
Ženevapolooblačno23

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.