|
|||||||||||||||||
Utorok 20.Júna 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kde sú korene biedy slovenských bánk?V posledných mesiacoch púta slovenský bankový sektor pozornosť aj laickej verejnosti. Nie je to iba reštrukturalizácia vybratých bánk - Slovenská sporiteľňa (SLSP), Všeobecná úverová banka (VÚB), Investičná a rozvojová banka (IRB), ale aj problémy s likviditou menších bánk s väčším či menším podielom štátu na ich základnom majetku. Zavedenie nútenej správy v Slovenskej kreditnej banke (SKB) vyvolali opäť diskusie nielen o príčinách súčasného stavu bankového sektora, ale aj o postavení bankového dohľadu Národnej banky Slovenska (NBS), jeho úlohách, ako aj možnostiach reálne ovplyvniť pomery v peňažných ústavoch. Keďže názory na tieto problémy sa prinajmenšom líšia, v sérii príspevkov chceme dať priestor nielen predstaviteľom NBS, ale aj bankového sektora. Čitateľ môže uvážiť všetky argumenty a utvoriť si o spomínaných problémoch objektívny názor. Ako prvému dávame slovo Ing. Františkovi Szikhartovi, prvému viceprezidentovi VÚB. Vývoj slovenskej ekonomiky od roku 1989 možno charakterizovať viac negatívnymi tendenciami ako pozitívnymi. O tom svedčí aj fakt, že Slovenská republika dosiahla predrevolučnú úroveň hrubého domáceho produktu (HDP) až v roku 1999. Na rozvoj ekonomiky v tomto období negatívne vplývali najmä: - rozpad trhov RVHP a strata odbytíšť pre našu produkciu, - zrieknutie sa zbrojárskej výroby a jej nezvládnutá konverzia, - podkapitalizácia ekonomiky a neschopnosť prilákať zahraničné investície a nadväzné zaostávanie technickej a technologickej úrovne ekonomiky, - nekoncepčnosť rozvoja ekonomiky a jej doteraz absentujúca reštrukturalizácia, - netransparentnosť privatizácie, - účelovo zlá legislatíva umožňujúca masové rozšírenie javov ako tunelovanie firiem, znevýhodňovanie veriteľov a malých akcionárov. Všetky tieto faktory sa napriek čiastkovým a časovo obmedzeným pozitívnym výsledkom vo vývoji základných ukazovateľov makroekonomického vývoja premietli do permanentne sa zhoršujúceho stavu ekonomickej mikrosféry, a to celoplošne, bez ohľadu na veľkosť či oblasť podnikania jednotlivých subjektov. Enormne sa rozšíril fenomén platobnej neschopnosti - podľa súčasných odhadov sa pohybuje od 350 do 500 mld. Sk, ktorá sa úplne prirodzeným spôsobom preniesla z medzipodnikovej úrovne aj na úroveň podnik (podnikateľ) - banka. Treba podotknúť, že v mnohých prípadoch ide o platobnú neschopnosť úmyselnú, inými slovami o platobnú neochotu. Z hľadiska bánk má fenomén neplatenia za následok nevyhnutnosť klasifikovať nesplácanú pohľadávku a vytvoriť na ňu opravnú položku. V roku 1999 dosiahol podiel klasifikovaných úverov na celkovom objeme úverov bankového sektora až 34 %. Dôsledkom tejto skutočnosti boli najmä: - výpadok úrokových výnosov bánk (neplatenie zo strany klientov), - tvorba opravných položiek a rezerv. To sa potom primárne odrazilo v poklese zisku a následne aj v poklese objemu kapitálu na výpočet kapitálovej primeranosti. Negatívny vývoj kvality úverového portfólia bánk sa prejavoval predovšetkým v bankách vo vlastníctve tuzemských subjektov (štát, či štátom kontrolované subjekty). Zlú finančnú situáciu týchto bánk znásobovala vysoká cena zdrojov, ktorá rezultovala z: - vysokej závislosti štátu od zdrojov bankového sektora (banky, ktoré mali voľné zdroje, vedeli, že štát je ochotný požičiavať si peniaze za značne vysoké ceny, čo dokumentujú výnosy zo štátnych dlhopisov emitovaných najmä v roku 1998), - imobilizácia značného objemu zdrojov v nekvalitných aktívach (úveroch) bánk, čo spôsobilo značný previs dopytu po zdrojoch nad ich ponukou. Treba však zdôrazniť, že určitá skupina bánk sa dokázala vyhnúť zlým ekonomickým výsledkom. Pre ne však bolo charakteristické, že: - neboli príliš (prípadne vôbec) závislé od sekundárnych zdrojov, - mali ľahší a lacnejší prístup k devízovým zdrojom zväčša materských bánk, - v dôsledku lacnejších zdrojov dokázali získať kvalitnejšiu časť exportne, teda na spotrebu občanov orientovanej tuzemskej klientely, ktorá nebola ohrozená platobnou neschopnosťou, - značnú časť zdrojov investovali do bezrizikových a mimoriadne výnosných štátnych dlhopisov alebo do veľmi málo rizikových úložiek v tuzemských bankách s výraznou angažovanosťou štátu, - neboli pod vplyvom štátu, teda rôznych politických subjektov. Na druhej strane, v portfóliách štátom (priamo alebo nepriamo) vlastnených bánk možno nájsť predovšetkým úvery: - zbrojárskym podnikom, teda podnikom ťažkého strojárstva, ktoré od roku 1989 nedokázali inovovať svoju produkciu, - poľnohospodárskej prvovýroby, ktorá už desať rokov narieka nad nepostačujúcimi štátnymi subvenciami, - malým zariadeniam obchodu, do ktorých boli vybraté banky dotlačené politickým rozhodnutím v rámci tzv. malej privatizácie, - podnikom z rôznych iných odvetví, zabezpečujúcim zamestnanosť v jednotlivých regiónoch. Pri pohľade na takéto portfólio je zrejmé, že prioritná orientácia na uvedené oblasti nemôže byť výsledkom zdravého rozumu (nie to ešte odbornosti) a že skôr či neskôr sa musí prejaviť v podstatnom zhoršení finančnej výkonnosti, ba až v kolapse |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |