Hospodársky denník
USD44,02 Sk
EUR42,429 Sk
CHF27,134 Sk
CZK1,177 Sk
  Utorok  20.Júna 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kde sú korene biedy slovenských bánk?


V posledných mesiacoch púta slovenský bankový sektor pozornosť aj laickej verejnosti. Nie je to iba reštrukturalizácia vybratých bánk - Slovenská sporiteľňa (SLSP), Všeobecná úverová banka (VÚB), Investičná a rozvojová banka (IRB), ale aj problémy s likviditou menších bánk s väčším či menším podielom štátu na ich základnom majetku. Zavedenie nútenej správy v Slovenskej kreditnej banke (SKB) vyvolali opäť diskusie nielen o príčinách súčasného stavu bankového sektora, ale aj o postavení bankového dohľadu Národnej banky Slovenska (NBS), jeho úlohách, ako aj možnostiach reálne ovplyvniť pomery v peňažných ústavoch. Keďže názory na tieto problémy sa prinajmenšom líšia, v sérii príspevkov chceme dať priestor nielen predstaviteľom NBS, ale aj bankového sektora. Čitateľ môže uvážiť všetky argumenty a utvoriť si o spomínaných problémoch objektívny názor. Ako prvému dávame slovo Ing. Františkovi Szikhartovi, prvému viceprezidentovi VÚB. Vývoj slovenskej ekonomiky od roku 1989 možno charakterizovať viac negatívnymi tendenciami ako pozitívnymi. O tom svedčí aj fakt, že Slovenská republika dosiahla predrevolučnú úroveň hrubého domáceho produktu (HDP) až v roku 1999.
Na rozvoj ekonomiky v tomto období negatívne vplývali najmä: - rozpad trhov RVHP a strata odbytíšť pre našu produkciu,
- zrieknutie sa zbrojárskej výroby a jej nezvládnutá konverzia, - podkapitalizácia ekonomiky a neschopnosť prilákať zahraničné investície a nadväzné zaostávanie technickej a technologickej úrovne ekonomiky, - nekoncepčnosť rozvoja ekonomiky a jej doteraz absentujúca reštrukturalizácia, - netransparentnosť privatizácie,
- účelovo zlá legislatíva umožňujúca masové rozšírenie javov ako tunelovanie firiem, znevýhodňovanie veriteľov a malých akcionárov. Všetky tieto faktory sa napriek čiastkovým a časovo obmedzeným pozitívnym výsledkom vo vývoji základných ukazovateľov makroekonomického vývoja premietli do permanentne sa zhoršujúceho stavu ekonomickej mikrosféry, a to celoplošne, bez ohľadu na veľkosť či oblasť podnikania jednotlivých subjektov. Enormne sa rozšíril fenomén platobnej neschopnosti - podľa súčasných odhadov sa pohybuje od 350 do 500 mld. Sk, ktorá sa úplne prirodzeným spôsobom preniesla z medzipodnikovej úrovne aj na úroveň podnik (podnikateľ) - banka. Treba podotknúť, že v mnohých prípadoch ide o platobnú neschopnosť úmyselnú,
inými slovami o platobnú neochotu.
Z hľadiska bánk má fenomén neplatenia za následok nevyhnutnosť klasifikovať nesplácanú pohľadávku a vytvoriť na ňu opravnú položku. V roku 1999 dosiahol podiel klasifikovaných úverov na celkovom objeme úverov bankového sektora až 34 %. Dôsledkom tejto skutočnosti boli najmä: - výpadok úrokových výnosov bánk (neplatenie zo strany klientov), - tvorba opravných položiek a rezerv.
To sa potom primárne odrazilo v poklese zisku a následne aj v poklese objemu kapitálu na výpočet kapitálovej primeranosti. Negatívny vývoj kvality úverového portfólia bánk sa prejavoval predovšetkým v bankách vo vlastníctve tuzemských subjektov (štát, či štátom kontrolované subjekty). Zlú finančnú situáciu týchto bánk znásobovala vysoká cena zdrojov, ktorá rezultovala z: - vysokej závislosti štátu od zdrojov bankového sektora (banky, ktoré mali voľné zdroje, vedeli, že štát je ochotný požičiavať si peniaze za značne vysoké ceny, čo dokumentujú výnosy zo štátnych dlhopisov emitovaných najmä v roku 1998), - imobilizácia značného objemu zdrojov v nekvalitných aktívach (úveroch) bánk, čo spôsobilo značný previs dopytu po zdrojoch nad ich ponukou. Treba však zdôrazniť, že určitá skupina bánk sa dokázala
vyhnúť zlým
ekonomickým výsledkom. Pre ne však bolo charakteristické, že: - neboli príliš (prípadne vôbec) závislé od sekundárnych zdrojov, - mali ľahší a lacnejší prístup k devízovým zdrojom zväčša materských bánk, - v dôsledku lacnejších zdrojov dokázali získať kvalitnejšiu časť exportne, teda na spotrebu občanov orientovanej tuzemskej klientely, ktorá nebola ohrozená platobnou neschopnosťou, - značnú časť zdrojov investovali do bezrizikových a mimoriadne výnosných štátnych dlhopisov alebo do veľmi málo rizikových úložiek v tuzemských bankách s výraznou angažovanosťou štátu, - neboli pod vplyvom štátu, teda rôznych politických subjektov.

Na druhej strane, v portfóliách štátom (priamo alebo nepriamo) vlastnených bánk možno nájsť predovšetkým úvery: - zbrojárskym podnikom, teda podnikom ťažkého strojárstva, ktoré od roku 1989 nedokázali inovovať svoju produkciu, - poľnohospodárskej prvovýroby, ktorá už desať rokov narieka nad nepostačujúcimi štátnymi subvenciami, - malým zariadeniam obchodu, do ktorých boli vybraté banky dotlačené politickým rozhodnutím v rámci tzv. malej privatizácie, - podnikom z rôznych iných odvetví, zabezpečujúcim zamestnanosť v jednotlivých regiónoch. Pri pohľade na takéto portfólio je zrejmé, že prioritná orientácia na uvedené oblasti nemôže byť výsledkom zdravého rozumu (nie to ešte odbornosti) a že skôr či neskôr sa musí prejaviť v podstatnom zhoršení finančnej výkonnosti, ba až v kolapse
takýchto bánk. A treba si uvedomiť, že podstatné zhoršenie kvality tuzemských bánk už nastalo a v súčasnosti sa v jednotlivých bankách rieši odlišným spôsobom. V prípade IRB to bola nútená správa, neskôr zvýšenie kapitálu a zabezpečenie zdrojov z iných bánk , vo VÚB a v SLSP zvýšenie základného imania a odsun klasifikovaných úverov, v AG Banke a v SKB nútená správa. A aké sú dôsledky zlého stavu slovenského bankového sektora, prípadne jeho riešenia? - Ozdravenie IRB, SLSP a VÚB bude stáť daňových poplatníkov asi 100 mld. Sk. Vyrovnanie záväzkov bánk v nútenej správe voči obyvateľstvu pokryjú iné komerčné banky svojimi príspevkami do Fondu ochrany vkladov, ale za cenu, že v budúcnosti znížia svoje odvody do štátneho rozpočtu, teda znova to zaplatíme všetci - daňoví poplatníci. Mnohí „analytici“ sa už poponáhľali s vyhláseniami, kde ako vinníkov
identifikovali bankový dohľad NBS a bankárov. Každý súdny človek však uzná, že tak bankový dohľad, ako aj komerčné banky nemôžu niesť zodpovednosť za chod ekonomiky, za riadenie jej štrukturálnej prestavby, za vytváranie vhodných podmienok pre zahraničných investorov, za kvalitu legislatívy a za uplatňovanie etiky v podnikaní - aj keď na každú z týchto oblastí môžu určitou mierou vplývať. Nikto, samozrejme, nechce tvrdiť, že bankový dohľad a banky pracujú bez chýb a problémov. Tie sa, samozrejme, vyskytli a vyskytujú. Podľa môjho názoru sú však z hľadiska pretrvávajúcich megaproblémov slovenskej ekonomiky nepodstatné a zanedbateľné. Kto teda nesie zodpovednosť za neutešený stav ekonomiky prejavujúci sa nízkou výkonnosťou najmä domácich podnikateľských subjektov vrátane bánk? - Moja odpoveď je: priamo všetky
doterajšie vlády
a parlamenty, nepriamo, my všetci. My sme zvolili všetky doterajšie parlamenty a z výsledkov volieb sa vychádzalo aj pri zostavení vlád, z ktorých doteraz žiadna nedosiahla výraznejšie úspechy v oblasti rozvoja ekonomiky. Platí pravda: „Každý národ má vládu, akú si zaslúži.“ Desať rokov sme volili poslancov parlamentu podľa toho, ako šikovne dokážu „bojovať“ s protivníkom - s nepriateľom, a nie podľa toho, ako dokážu riadiť tento štát, či majú na toto riadenie odborné a morálne predpoklady. Je evidentné, že u mnohých tieto predpoklady absentujú, čo v konečnom dôsledku priznávajú formou ostrej vzájomnej kritiky volení zástupcovia (a či „zástupcovia“, pozn. red.) ľudu, jednotlivé vládne garnitúry. A dôsledky? Tie sú uvedené v predchádzajúcich riadkoch. Anton Legéň

Amsterdam polojasno28
Atényjasno25
Belehradpolooblačno27
Berlínjasno31
Bratislavajasno30
Bruselpolojasno29
Budapešťjasno28
Bukurešťpolooblačno21
Frankfurtjasno32
Helsinkipolooblačno20
Istanbulprehánky18
Kodaňpolooblačno27
Lisabonpolooblačno22
Londýnbúrky27
Madridjasno31
Milánojasno29
Moskvaprehánky15
Oslojasno21
Parížoblačno29
Prahajasno33
Rímjasno29
Sofiapolooblačno19
Štokholmoblačno20
Varšavapolooblačno25
Viedeňjasno31
Záhrebjasno26
Ženevajasno30

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.