|
|||||||||||||||||
Streda 28.Júna 2000 |
|
|||||||
V správnej chvíli správny krokDielce pre stavebné stroje, ktoré chcú vyviezť do USA Na brnianskej výstave Autotec, čo je vlastne výstava nákladných automobilov, úžitkových vozidiel a príslušenstva, nemohol chýbať významný slovenský výrobca prevodoviek. AVC Čadca, zamestnávajúci dnes 1100 pracovníkov, traduje svoju strojársku výrobu niekedy do roku 1944. V tom čase podnikatelia Jozef Adamec a Vojtech Lošonský založili firmu na výrobu púmp. Od roku 1958 do roku 1992 pracovala fabrika v Čadci ako jeden zo závodov firmy Tatra. V rámci kupónovej privatizácie továreň sprivatizovali a stala sa akciovou spoločnosťou s názvom Automobilová výroba Čadca. Podľa vedúceho obchodno-technických služieb Štefana Vlčeka, súčasná výroba je zameraná na výrobu komponentov a montážnych celkov pre automobilový priemysel - nákladné automobily, traktory, ale aj poľnohospodárske stroje. Mali to šťastie, že zavčasu spoznali dôležitosť diverzifikácie, rozprestreli svoju výrobu a ponuku výrobkov. Jedným z významných úspechov je spolupráca s firmami Peugeot a Citroen. Hlavný výrobný program obsahuje prevodovky BC 3/5 v licencii Citroen, prevodovky BA 7, BA 10 v licencii Peugeot, prevodovky pre úžitkové vozidlá a komunálne automobily, diferenciály, prídavné prevodovky, ozubené hriadele, pomocné pohony, guľové kĺby, reduktory pre traktory Zetor, ozubené kolesá, kvapalinové spojky a tiahla riadenia. Všetky ozubenia vstupujúce do prevodoviek vyrábajú sami. Nie sú výrobcami polotovarov, tie nakupujú v zahraničí - vo Francúzsku a v Českej republike. Polotovary, to sú odliatky, skrine, polotovary ozubených kolies. Podiel pracovníkov AVC na ich pridanej hodnote je vlastne stopercentný od okamihu prvého vstupu do fabriky. Výroba ozubenia, brúsenia, tepelné spracovanie, komplexná montáž prevodoviek, to všetko sa robí v Čadci. Výrobu prevodoviek delimitovali v roku 1992 z firmy Citroen, je to nadväznosť na výrobu ozubenia, ktorú robili už predtým. Naša firma je certifikovaná od roku 1994, tvrdí Š. Vlček, a to podľa normy ISO 9001 spoločnosťou DET Norske Veritas. Vysokú úroveň kvality sme preverili auditmi zákazníkov, napríklad firmami Lemmforder Metallwagen, New Holland, Peugeot, ale aj ZF Passau. Do systému sú zapracované požiadavky EAQF, VDA a QS 9000. V minulom roku sme dostali aj certifikáciu VDA 1 a aj certifikáciu ISO 9001 sme si obhájili. Problematika prípadných reklamácií je detailne spracovaná vo vnútropodnikových smerniciach. Vieme zistiť, kto kedy spôsobil chybu, ručíme za náš výrobok, aj za prípadné škody. Pozrime sa na niektoré výrobky AVC Čadca, bez ohľadu na poradie ich dôležitosti vo výrobe alebo v predaji. Prevodovka BA 7 vyrábaná v licencii Peugeot je štvorstupňová (päťstupňová), plnosynchronizovaná. Je určená na zabudovanie do pozdĺžne usporiadaného agregátu na pohon zadnej nápravy osobných aj úžitkových automobilov. S použitím prídavnej prevodovky je možnosť pohonu štyroch kolies. Spomeňme prevodovku BC 36/5, ktorá je vyrábaná v licencii Citroen. Príruba prevodovky umožňuje priamo montovať motor Peugeot XD 3P. Pri použití medzipríruby je možné urobiť spojenia aj s inými motormi. Pre malé úžitkové vozidlá sa používa prevodovka 5+1 vyvinutá na základe prevodovky BC 3/5 podľa licencie udelenej firmou Citroen. Prevodovka 10+2 má 5+1 pracovných rýchlostí, pričom umožňuje voľbu pohonu prednej alebo zadnej nápravy. Spomalený pracovný chod a cestný chod či zaradenie navzájom opačných chodov je mechanicky vylúčené. Existuje aj prevodovka 5+1 s nadstavbou hydrogenerátora. Hydrogenerátor slúži ako ďalší zdroj pohonu pre iné prídavné mechanizmy. Radenie prevodovky aj nadstavby sa deje lankovým (bowdenovým) riadiacim mechanizmom. Existuje aj prevodovka 10+2 s mechanickou nadstavbou, tá umožňuje prenos krútiaceho momentu pre prídavné zariadenia. Diferenciály z ponuky výrobných programov AVC v Čadci plnia funkciu redukcie predných a zadných náprav. Rozdeľujú hnací moment medzi jednotlivé nápravy v pomere jedna ku jednej. Podľa Š. Vlčeka majú výrobu prevodoviek zmluvne zabezpečenú na ďalšie tri roky, čo pre dnešnú hospodársku situáciu strojárskych fabrík nie je zvyčajné. AVC Čadca je z tohto hľadiska v závideniahodnej polohe. Rozširujú svoje aktivity z NSR aj do USA, budú tam vyvážať dielce pre stavebné stroje. Ivan Klačanský |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |