|
|||||||||||||||||
Streda 28.Júna 2000 |
|
|||||||
Na obzore piaty mostMost Košická v Bratislave bude do roku 2002 Údaje o prvom bratislavskom moste cez Dunaj sa datujú do roku 1431, chudák most však neprežil ani prvú zimu. Unikátny kyvadlový most podľa slávneho bratislavského vynálezcu J. W. Kempelena bol sprevádzkovaný v roku 1770. Po generálnej oprave a prestavbe bol sprevádzkovaný v roku 1981 ako Most cisára Františka a po roku 1945 sa názov zmenil na Most Červenej armády. Tento most poznáme v súčasnosti pod názvom Starý most. Až do roku 1972 bola Bratislava mestom jedného mosta. V tom roku sa však sprevádzkoval Nový most, v roku 1985 sa odovzdal do prevádzky Prístavný most a v roku 1992 Most Lafranconi. Napriek tomuto mostovému prírastku je v Bratislave už dlhšie aktuálna potreba ďalšieho prechodu cez Dunaj, veď napríklad cez Prístavný most prejde až 80-tisíc vozidiel za 24 hodín, čo neraz spôsobuje doslova dopravnú katastrofu. Kapacita ďalších mostov je tiež vyčerpaná. V súlade so schváleným Generálnym dopravným plánom z roku 1990 a jeho aktualizáciou z roku 1995 sa už niekoľko rokov intenzívne pripravuje výstavba piateho premostenia Dunaja. Most Košická Navrhovaný Most Košická, vrátane zvýšenia kapacity Košickej ulice a s ňou súvisiacich križovatiek, umožní kvalitatívne nové prepojenie mestskej časti Bratislava - Petržalka s mestskými časťami Mlynské nivy a Ružinov. Na základe súťaže projektová a inžinierska organizácia Keramoprojekt Trenčín, a. s., zabezpečuje s autorským kolektívom definitívne riešenie mosta a nadväzujúcich križovatiek. Súčasťou prác na dokumentácii sú aj prieskumné práce. Generálny riaditeľ trenčianskeho Keramoprojektu Ing. Richard Kerekeš si uvedomuje mimoriadnu náročnosť projektovo-inžnierskych prác, pretože piaty bratislavský most vytvorí nové spoločensko-kultúrne priestory. Na okraj realizácie projektovo-inžinierskych prác okrem iného uviedol: Naša organizácia má na trhu projektovo-inžinierskych prác doma i v zahraničí už 50-ročnú tradíciu. Patríme medzi najväčšie projekčné organizácie na Slovensku, samozrejme, aj tak však musíme doplniť náš tím o ďalších odborníkov. Pôjde najmä o špecializované práce v oblasti cestného a mostného staviteľstva, konkrétne z projektovej organizácie Pudos Plus, ďalej špecialistov z ateliéru MARKROP atď. Domáce i zahraničné referencie na adresu Keramoprojektu prezentujú profesionálny kolektív a špeciálne kreujeme tím pre toto významné dielo. Niet však času ani na veľké oslavy či mudrovanie. Už tvrdo pracujú Celý 390-členný kolektív Keramoprojektu už tvrdo pracuje, pretože stavba má z hľadiska realizácie u nás absolútnu prioritu. Veď začatie stavby sa predpokladá už v závere tohto roka a skončenie už koncom roka 2002. Koncepcia umiestnenia mostu je veľmi zaujímavá, pretože napríklad na bratislavskej strane mosta rieši veľmi lukratívny priestor od Starého mosta až po Most Košická. Celý priestor vrátane novostavby divadla SND umožňuje vytvoriť pozdĺžny bulvár funkčne zameraný na kultúrno-spoločenské akcie. Významné bude aj predĺženie promenády až k priestorom Zimného prístavu, kde sa predpokladá komplex hotelovo-rekreačných zariadení. Preťažené kapacity Pôjde o najväčší oblúkový most na celom úseku Dunaja. Šírka mosta bude dva krát deväť metrov a šírka chodníkov pre chodcov a cyklistov dva krát tri metre. Celková dĺžka hlavného mostného objektu je 542 metrov . Celkové náklady na most by nemali presiahnuť 2,5 mld. Sk. Zdroje financovania po garancii vlády sa získajú tendrom. Toľko generálny riaditeľ Keramoprojektu Trenčín Ing. Richard Kerekeš. Podľa aktualizovaného Generelu dopravy z roku 1995 sa predpokladala vyťaženosť mostových kapacít až v roku 2010. Motorizácia sa však v posledných rokoch v Bratislave rozvíjala rýchlejším tempom, a tak je dnes denná 175-tisícová kapacita mostov už vyčerpaná. Ak si uvedomíme, že v Bratislave je zaregistrovaných vyše 200 000 automobilov, ku ktorým denne pribúdajú ďalšie tisíce mimobratislavských, nie div, že najmä v časoch špičky je dopravná situácia neraz doslova neriešiteľná. Jozef Kunik |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |