|
|||||||||||||||||
Streda 28.Júna 2000 |
|
|||||||
Výsledky často vidieť až po rokochKvalita komunikácie ovplyvňuje nadväzovanie a udržiavanie obchodných vzťahov Spolupráca dvoch subjektov môže vzniknúť iba vtedy, keď sledujú rovnaký cieľ. Spoločným cieľom obchodného poradcu a trénera a public relations (PR) agentúry môže byť vytvorenie priaznivého podnikateľského prostredia pre aktivity klienta. Hoci sa môže zdať, že komunikácia formou PR aktivít priamo nevytvára profit, dobre koordinovaná spolupráca a prepojenie s obchodnými cieľmi vie v krátkom čase priniesť zaujímavý efekt. Firemná stratégia a jej komunikácia Dosahovanie dlhodobých pozitívnych obchodných výsledkov si vyžaduje systematickú prácu manažmentu, ktorý má definované hlavné poslanie a víziu rozvoja firmy. V tejto etape je vždy dôležité, aby boli majitelia a vrcholové vedenie firmy ochotné pozrieť sa na svoju súčasnú podnikateľskú existenciu očami budúcnosti. Konzultant môže byť v takomto prípade mediátorom myšlienok, ktoré umožňujú vrcholovému tímu nájsť vhodné slovné vyjadrenia pre definovanie poslania a vízie, dopĺňa Ján Barica, obchodný konzultant a tréner. Keď sa zvládne táto etapa, je vedenie firmy pripravené komunikovať ju vybraným cieľovým skupinám. Sem môžeme zaradiť zamestnancov firmy, obchodných partnerov, klientov, štátnu správu alebo iné mienkotvorné skupiny. Nestačí však podať jednorazovú informáciu, meno firmy a jej dôveryhodnosť sa musí budovať kontinuálne. Preto je vhodné, ak v ďalšej fáze do procesu pristúpi public relations agentúra. Tá pripravené posolstvá transformuje vhodnými prostriedkami pre jednotlivé cieľové skupiny a prostredníctvom informačného pokrytia témy vytvára mienku o danej problematike. Vytvorením mienky, resp. jej zmenou sa dosahuje zmena postojov a výsledkom je podnikateľský úspech subjektu, ktorý komunikáciu vyvolal. Napriek tomu, že tento proces vyzerá veľmi jednoducho, najmä v oblasti firemnej komunikácie môže trvať aj niekoľko rokov. Všetky úspešné firmy, ktoré majú záujem pôsobiť na trhu dlhodobo, dôsledne budujú svoju dôveryhodnosť a rigidne uplatňujú zásady proaktívnej komunikácie. Vystupovanie na verejnosti Každé posolstvo, nech je akokoľvek dobre premyslené, musí byť aj kvalitne komunikované. Úlohou PR agentúry je pripraviť pre vrcholových predstaviteľov firiem také prostredie, aby mohli vhodne komunikovať svoje posolstvá. Pri samom vystúpení alebo prejave sú však za výsledok zodpovední oni sami. Preto jednou z činností agentúr sú tréningy vystupovania na verejnosti a individuálny kaučing vybraných osobností. Kvalitný program musí obsahovať viacero prvkov, pričom výhodou každej agentúry je spolupráca s odborníkom na verbálnu a neverbálnu komunikáciu. Firemní pracovníci majú často len málo informácií o zámeroch, ktoré vedenie vyjadruje vo svojich základných dokumentoch. Je preto nevyhnutné nájsť vhodný spôsob, akým môžu porozumieť tomu, čo je dôležité. V tímovom prostredí, v spolupráci s konzultantom hľadajú vhodné slovné vyjadrenia a spôsoby správania sa, ktorými je možné prezentovať hlavné postoje do externého i interného prostredia. Konzultant je zároveň trénerom zručností vo vystupovaní na verejnosti, ale aj pred domácim, firemným publikom. Táto zručnosť umožňuje posilňovať dôveryhodnosť spoločnosti v očiach zamestnancov, partnerov a klientov prostredníctvom jej zástupcov. Významným je prínos vzájomnej spolupráce konzultanta a PR agentúry napríklad pri riešení krízovej situácie. Situáciu možno hodnotiť ako krízovú nielen v prípade veľkých katastrof, ale aj pri nesprávnej interpretácii určitých aktivít spoločnosti, neštandardných finančných operáciách, kríze na trhoch, kde spoločnosť operuje a podobne. V takýchto prípadoch konzultant pripravuje zástupcov firmy na prezentovanie hlavných posolstiev na verejnosť, odporúča spolu s PR agentúrou taktiku a stratégiu postupu a môže vhodne pripraviť krízový tím na vyjednávanie s partnerskými alebo oponentskými skupinami. Predpokladom úspešného zvládnutia krízy je pripravenosť firmy ešte pred jej prípadným vypuknutím. Len pripravená firma s vypracovaným a uplatneným krízovým manuálom si môže zachovať svoju dôveryhodnosť v očiach cieľovej verejnosti, dodáva Ján Barica. Špecifické formy prezentácie Podľa neho významnou pre spoluprácu sa stáva aj príprava prezentačného tímu firmy v období uvádzania nového výrobku alebo služby na trh. Konzultant pomáha odhaľovať komunikačné ťkotrmelceŤ, ukazuje možnosti spojenia rôznych komunikačných aktivít z PR v ich nadväznosti, kaučuje tím pri stavaní prezentačných prejavov s ohľadom na ciele, ktoré má prezentácia splniť, a pripraví tím na vystupovanie pred špecifickými cieľovými skupinami. Výsledkom spolupráce je pre spoločnosť konzistentný obchodno-komunikačný program, ktorý podporuje budovanie firemného posolstva a cieľov na vysokej úrovni ich dokáže interpretovať špecifickým cieľovým skupinám. Dagmar Kéryová PR agentúra Donath-Burson-Marsteller SK |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |