Hospodársky denník
USD45,658 Sk
EUR43,026 Sk
CHF27,798 Sk
CZK1,205 Sk
  Štvrtok  29.Júna 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Predpokladáme prevládanie zväčša pozitívneho vplyvu počasia na pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Možnosť len slabého zintenzívnenia anginóznych bolestí. Zvyšovanie tonusu u vegetatívne labilných osôb s nízkym tlakom krvi, ktoré môžu byť aktívnejšie a výkonnejšie. Častejšie sa môžu vyskytovať bolesti hlavy. Prevládajú výraznejšie ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému najmä reumatického pôvodu. Je sklon k vyššiemu krvnému tlaku, u psychicky labilných ľudí k výskytu depresií, a k zhoršeniu ekzematóznych kožných ochorení. Uvedené zdravotné ťažkosti sú zväčša slabé až mierne.Zajtra očakávame pretrvávanie uvedených vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí bez podstatnejšej zmeny.(zč)

Dnes bude prevažne polooblačno, na severe a východe oblačno. Najvyššia denná teplota 19 až 24, na severe okolo 17 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 7 stupňov. Slabý vietor.V piatok a sobotu bude oblačno s viacerými prehánkami, pričom najpočetnejšie zrážky očakávame na severe a východe Slovenska. Najnižšia nočná teplota 10 až 6 stupňov, v dolinách a kotlinách 4 stupne. V sobotu 12 až 8 stupňov, v horských dolinách okolo 6 stupňov. Najvyššia denná teplota 20 až 24, v piatok bude chladnejšie na severe a východe Slovenska - okolo 18 stupňov. V sobotu oteplenie s teplotami 24 až 28 stupňov, na severe a východe okolo 21 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.57 a zapadne o 20.54 hod.

.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.