Hospodársky denník
USD44,255 Sk
EUR42,354 Sk
CHF26,973 Sk
CZK1,174 Sk
  Štvrtok  8.Júna 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Buď kolaps, alebo ozdravenie


A. Egyed: Máme poslednú šancu riešiť problémy železníc
Dnes sa v Bratislave zišli odborníci-železničiari z viacerých krajín Európy. Na medzinárodnom seminári diskutujú o transformácii európskych železníc a o doterajších skúsenostiach jednotlivých krajín. Pri tejto príležitosti sme požiadali o zhodnotenie aktuálnej situácie v Železniciach SR generálneho riaditeľa Ing. Andreja Egyeda. - Pri svojom vzniku sa ŽSR stretli s viacerými negatívnymi faktmi. Po roku 1989 radikálne klesol objem prepravovaného tovaru a preprava tovaru sa presunula zo železnice na cestu. Z minulého režimu sme zdedili značne zdevastované technické vybavenie železníc, ktoré výrazne zaostávalo za európskym štandardom. Až 58 % základných prostriedkov a až 66 % zariadenia oznamovacej a zabezpečovacej techniky bolo za hranicou životnosti. Morálna zastaranosť techniky bola v porovnaní s vyspelými krajinami viac než dve desaťročia. Nefungovala údržba tratí, vozňov atď. Podcenila sa aj úloha štátu pri financovaní železnice, štát neriešil neefektívne služby, ktoré si objednal vo verejnom záujme, boli tu aj finančné škandály. Teda železnice sa dostali po 8 rokoch samostatnosti do ťažkej krízy, ktorá vyplynula z toho, že v ŽSR sa neuskutočnila transformácia. Ktorý z týchto problémov sa vlastne podarilo vyriešiť?
- Ani jeden problém, ba naopak, prehlbujú sa. Okrem toho je tu ťažký finančný balvan. A ak sa teraz premárni šanca komplexnej transformácie, podnik sa dostane onedlho do kolapsu. Preto sme pripravili v spolupráci s nezávislou skupinou expertov projekt transformácie a reštrukturalizácie. Navrhujeme riešiť situáciu vytvorením akciovej spoločnosti ŽSR a okrem toho by paralelne fungovala aj štátna firma s názvom Železničná spoločnosť. Bez zbavenia sa nadbytočného majetku a pracovných síl nie je možné hovoriť o urýchlenom ozdravení železníc. Čo by bolo obsahom činnosti oboch firiem - ŽSR, a. s. a ŽS? - Navrhujeme odčleniť hlavnú činnosť, t. j. prevádzkovanie dráhy a vykonávanie činnosti dopravcu od ostatných obslužných činností, a túto hlavnú činnosť by zabezpečovala obchodne a trhovo orientovaná akciová spoločnosť Železnice SR. Všetky vedľajšie a obslužné činnosti, ktoré nesúvisia priamo s dopravou, ale sú potrebné, sa ponechajú v štátnej firme pod názvom Železničná spoločnosť. Takto vytvorená štruktúra umožňuje prehľadné sledovanie finančných tokov a zefektívnenie činností aj v akciovej spoločnosti ŽSR a aj v Železničnej spoločnosti. Zrejme tu bude bolestivé riešiť najmä súčasnú prezamestnanosť na železnici. - V súčasnosti máme 48 009 zamestnancov (k 1. 1. 2000). V Železničnej spoločnosti by sme chceli ponechať 1719 na zabezpečenie činností tejto firmy. Projekt ďalej navrhuje prepustiť na základe racionalizačných opatrení 8717 zamestnancov a ďalších 2753 zamestnancov prepustiť po modernizácii dopravnej cesty a mobilných prostriedkov. Čo by malo byť hlavným efektom celého procesu transformácie železníc? - Vznik akciovej spoločnosti ŽSR k 1. januáru 2001 zabezpečí postupnú a stabilnú ekonomickú konsolidáciu v súčasnosti najväčšieho podniku v SR a spoľahlivé fungovanie železničnej dopravy. Vytvoria sa aj podmienky na usporiadanie majetkových pomerov ŽSR, sanovanie súčasných dlhov štátom a na možný vstup zahraničného kapitálu, a od roku 2005 sa vytvára možnosť úplnej privatizácie obchodnej činnosti v nákladnej a osobnej doprave. Projekt transformácie schválila Správna rada ŽSR 19. mája. Čo bude nasledovať ďalej? - Náš úspech závisí od dvoch faktorov. Po prvé, od vnútornej integrovanosti manažmentu na železnici, ktorý musí byť schopný udržiavať krok s globálnym vývojom v Európe a po druhé, od postoja vlády a parlamentu k akútnym problémom železníc. Máme obavy, aby sa nezablokoval postup transformácie na železnici. Úspešnosť transformácie je nepochybne otázkou politického rozhodnutia a politickej dohody. Jozef Kunik
Snímka archív
Text pod obrázok:
Andrej Egyed

počasie

Očakávame postupné zmiernenie nepriaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí. Výraznejšie sa môžu znížiť ťažkosti u pacientov pohybového systému, predovšetkým u reumatikov. Mierne sa zvyšuje telesná a duševná výkonnosť, schopnosť sústredenia a pohotových reakcií. Je sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Meteosenzitívni, vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať náchylnosťou k bolestiam hlavy, zväčša migrenózneho pôvodu a miernym pocitom závratu. n Zajtra neočakávame podstatnejšiu zmenu v pôsobení počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)

n Dnes bude jasno až polojasno. Predpoludním miestami oblačno. Ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 21 až 25, na severe okolo 19, na horách vo výške 1500 m 8 stupňov. Slabý vietor. V piatok a sobotu bude jasno až polojasno. Opäť veľmi teplo. Najnižšia nočná teplota 13 až 9, v dolinách okolo 7, najvyššia denná 23 až 28, v sobotu 26 až 31 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 4.54 a zapadne o 20.49 hod.

Amsterdam prehánky17
Aténypolojasno33
Belehradoblačno25
Berlínpolooblačno23
Bratislavapolooblačno23
Brusel polooblačno18
Budapešťpolooblačno22
Bukurešťoblačno28
Frankfurtpolooblačno23
Helsinkidážď13
Istanbulpolooblačno29
Kodaňpolooblačno15
Kyjevoblačno21
Lisabonpolojasno30
Londýnoblačno17
Madridjasno28
Milánopolooblačno27
Moskvaprehánky15
Oslooblačno15
Parížpolooblačno22
Prahapolooblačno24
Rímoblačno25
Sofiajasno27
Štokholmprehánky14
Varšavapolooblačno21
Viedeňpolooblačno23
Záhrebpolooblačno27
Ženevapolojasno22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.