|
|||||||||||||||||
Štvrtok 8.Júna 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Buď kolaps, alebo ozdravenieA. Egyed: Máme poslednú šancu riešiť problémy železníc Dnes sa v Bratislave zišli odborníci-železničiari z viacerých krajín Európy. Na medzinárodnom seminári diskutujú o transformácii európskych železníc a o doterajších skúsenostiach jednotlivých krajín. Pri tejto príležitosti sme požiadali o zhodnotenie aktuálnej situácie v Železniciach SR generálneho riaditeľa Ing. Andreja Egyeda. - Pri svojom vzniku sa ŽSR stretli s viacerými negatívnymi faktmi. Po roku 1989 radikálne klesol objem prepravovaného tovaru a preprava tovaru sa presunula zo železnice na cestu. Z minulého režimu sme zdedili značne zdevastované technické vybavenie železníc, ktoré výrazne zaostávalo za európskym štandardom. Až 58 % základných prostriedkov a až 66 % zariadenia oznamovacej a zabezpečovacej techniky bolo za hranicou životnosti. Morálna zastaranosť techniky bola v porovnaní s vyspelými krajinami viac než dve desaťročia. Nefungovala údržba tratí, vozňov atď. Podcenila sa aj úloha štátu pri financovaní železnice, štát neriešil neefektívne služby, ktoré si objednal vo verejnom záujme, boli tu aj finančné škandály. Teda železnice sa dostali po 8 rokoch samostatnosti do ťažkej krízy, ktorá vyplynula z toho, že v ŽSR sa neuskutočnila transformácia. Ktorý z týchto problémov sa vlastne podarilo vyriešiť? - Ani jeden problém, ba naopak, prehlbujú sa. Okrem toho je tu ťažký finančný balvan. A ak sa teraz premárni šanca komplexnej transformácie, podnik sa dostane onedlho do kolapsu. Preto sme pripravili v spolupráci s nezávislou skupinou expertov projekt transformácie a reštrukturalizácie. Navrhujeme riešiť situáciu vytvorením akciovej spoločnosti ŽSR a okrem toho by paralelne fungovala aj štátna firma s názvom Železničná spoločnosť. Bez zbavenia sa nadbytočného majetku a pracovných síl nie je možné hovoriť o urýchlenom ozdravení železníc. Čo by bolo obsahom činnosti oboch firiem - ŽSR, a. s. a ŽS? - Navrhujeme odčleniť hlavnú činnosť, t. j. prevádzkovanie dráhy a vykonávanie činnosti dopravcu od ostatných obslužných činností, a túto hlavnú činnosť by zabezpečovala obchodne a trhovo orientovaná akciová spoločnosť Železnice SR. Všetky vedľajšie a obslužné činnosti, ktoré nesúvisia priamo s dopravou, ale sú potrebné, sa ponechajú v štátnej firme pod názvom Železničná spoločnosť. Takto vytvorená štruktúra umožňuje prehľadné sledovanie finančných tokov a zefektívnenie činností aj v akciovej spoločnosti ŽSR a aj v Železničnej spoločnosti. Zrejme tu bude bolestivé riešiť najmä súčasnú prezamestnanosť na železnici. - V súčasnosti máme 48 009 zamestnancov (k 1. 1. 2000). V Železničnej spoločnosti by sme chceli ponechať 1719 na zabezpečenie činností tejto firmy. Projekt ďalej navrhuje prepustiť na základe racionalizačných opatrení 8717 zamestnancov a ďalších 2753 zamestnancov prepustiť po modernizácii dopravnej cesty a mobilných prostriedkov. Čo by malo byť hlavným efektom celého procesu transformácie železníc? - Vznik akciovej spoločnosti ŽSR k 1. januáru 2001 zabezpečí postupnú a stabilnú ekonomickú konsolidáciu v súčasnosti najväčšieho podniku v SR a spoľahlivé fungovanie železničnej dopravy. Vytvoria sa aj podmienky na usporiadanie majetkových pomerov ŽSR, sanovanie súčasných dlhov štátom a na možný vstup zahraničného kapitálu, a od roku 2005 sa vytvára možnosť úplnej privatizácie obchodnej činnosti v nákladnej a osobnej doprave. Projekt transformácie schválila Správna rada ŽSR 19. mája. Čo bude nasledovať ďalej? - Náš úspech závisí od dvoch faktorov. Po prvé, od vnútornej integrovanosti manažmentu na železnici, ktorý musí byť schopný udržiavať krok s globálnym vývojom v Európe a po druhé, od postoja vlády a parlamentu k akútnym problémom železníc. Máme obavy, aby sa nezablokoval postup transformácie na železnici. Úspešnosť transformácie je nepochybne otázkou politického rozhodnutia a politickej dohody. Jozef Kunik Snímka archív Text pod obrázok: Andrej Egyed |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |