|
|||||||||||||||||
Štvrtok 8.Júna 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rakúsko bez nápojovej danePrispôsobenie sa EÚ stojí miliardy. A čo na Slovensku? Podľa rozsudku Európskeho súdneho dvora z 9. 3. 2000, v právnej veci č. C-437/97, týkajúcej sa tzv. nápojovej dane (Getränkesteuer), bola Rakúska republika povinná zastaviť jej ďalšie uplatňovanie. Uvedenou daňou sa zdaňoval predaj alkoholických a nealkoholických nápojov, kávy, čaju a zmrzliny a plynula do pokladníc miest a obcí, pretože v rámci rakúskeho daňového systému patrila do kategórie obecných daní. Rakúsko je však od 1. 1. 1995 členom EÚ, preto sa pri uplatňovaní legislatívy musí riadiť jej smernicami. Avšak ako vyplýva z rozsudku a jeho odôvodnenia, v Rakúsku uplatňovaná nápojová daň (táto daň sa uplatňovala ešte pred vstupom do EÚ) nebola v súlade s ustanovením čl. 3 ods. 2 smernice č. 92/12/EHS o všeobecnom systéme, držbe, preprave a kontrole tovarov podliehajúcich spotrebným daniam, ktorá je základnou systémovou smernicou v oblasti spotrebných daní, ako aj s princípmi uplatňovania DPH v duchu ustanovení smernice č. 77/388/EHS k harmonizácii právnych predpisov členských štátov o obratovej dani. Existujú však názory, že následkom uvedeného rozsudku sa v Rakúsku znížia ceny piva a alkoholických nápojov, a to dokonca na úkor nealkoholických nápojov. Keby to hneď aj bolo pravdou, na celom svete niet krajiny, v ktorej by obchodníci znížili ceny tovarov na základe zníženia sadzieb nepriamych daní. Z tohto hľadiska je viac ako naivná iniciatíva SOP prezentovaná nedávno ministerkou Machovou, podľa ktorej by sa mala znížiť pri niektorých potravinárskych výrobkoch sadzba DPH z 10 % na 0 %. Ako s náhradou? Výpadok z rozpočtov miezd a obcí následkom zrušenia nápojovej dane predstavuje sumu 5,64 miliardy šilingov. Uvedený výpadok však spolkové ministerstvo financií nemienilo nahradiť priamymi dotáciami z existujúceho štátneho rozpočtu, preto došlo k jeho úpravám. Už k 1. 4. 2000 sa zvýšila spotrebná daň z tabakových výrobkov. Ďalej sa zvýšila sadzba spotrebnej dane z piva a z liehu. Zrušením nápojovej dane sa preto nebude konať nijaké zníženie cien alkoholických nápojov. Pri oboch komodít sa okrem spotrebnej dane vždy uplatňovala, a aj naďalej bude uplatňovať sadzba DPH vo výške 20 %. Aj preto možno niektorí autori nadobudli dojem, že úpravy sa urobili iba na úkor nealkoholických nápojov. Pokiaľ ide o kávu a čaj, zvyšuje sa sadzba DPH z 10 na 20 %, a to tak pri balenom tovaru, ako aj pri nalievanej forme týchto nápojov. Zvýšenie DPH z 12 na 14 % sa vzťahuje iba na predaj nalievaného vína, fľaškové víno malo vždy, a aj naďalej bude mať sadzbu DPH 20 %. Pokiaľ ide o spotrebnú daň, v Rakúsku sa na tiché vína uplatňuje nulová sadzba dane, a táto sa nemení. Pri reštauračnom stravovaní sa zvyšuje DPH z 10 na 14 %. Všetky úpravy odstránením nápojovej dane, začnúc zvýšením sadzieb spotrebných daní a DPH končiac, nadobudli účinnosť 1. 6. 2000. Uplatňovanie nápojovej dane z nealkoholických nápojov a zo zmrzliny bude zrušené k 1. 1. 2001. Len finančné prostriedky získané uvedenými úpravami sadzieb nepriamych daní nad rámec pôvodného rozpočtu majú byť presunuté do rozpočtov miest a obcí. Predpokladaný výnos na základe vykonaných úprav sadzieb nepriamych daní je 4,18 mld. šilingov, čo je však menej, ako bol pôvodný výnos nápojovej dane a v praxi to bude znamenať ochudobnenie obecných pokladníc. Uvedené úpravy nepriamych daní budú mať dosah i na našich turistov, pretože predstavujú zvýšenie cien reštauračného stravovania a alkoholických nápojov. Ako u nás? V súvislosti s vynúteným zrušením nápojovej dane v Rakúsku je potrebné si uvedomiť ešte jednu závažnú skutočnosť. Priamym ekvivalentom takejto nápojovej dane (pokiaľ ide o mechanizmus výberu) na Slovensku, je zákon NR SR č. 544/1990 Zb. o miestnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, podľa ktorého môžu obce vyberať poplatok z predaja alkoholických nápojov a tabakových výrobkov. Je pravdou, že tieto poplatky nemajú taký široký záber pokiaľ ide o nápoje, avšak na rozdiel od Rakúska sa vzťahujú aj na tabakové výrobky. Keďže rozsudok Európskeho súdneho dvora je precedensom, po vstupe SR do EÚ bude uplatňovanie výberu poplatkov z predaja alkoholických nápojov a tabakových výrobkov v rovnakom rozpore s citovanými smernicami, ako dosiaľ uplatňovaná nápojová daň v Rakúsku. Peter Šubík |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |