|
|||||||||||||||||
Utorok 11.Júla 2000 |
|
|||||||
Poznáte svoje práva?Zákon, ktorý sa nedodržiava Platný zákon o ochrane spotrebiteľa (č. 634/1992 Zb. v znení neskorších predpisov) sa vzťahuje na predaj výrobkov a poskytovanie služieb v prípadoch, keď k plneniu dochádza na území Slovenskej republiky. Keďže z každodenných správ zisťujeme, že tých, ktorí tento zákon porušujú, je stále veľa, ukazuje sa prospešné vedieť, aké sú ich najdôležitejšie povinnosti. Potrebujeme to vedieť, aby sme sa mohli brániť. Naši čitatelia nás tiež upozorňujú na niektoré nedostatky tohto zákona. My spotrebitelia, musíme napríklad vedieť, že predávajúci je napríklad povinný : - predávať výrobky v správnej hmotnosti, miere alebo množstve a umožniť prekontrolovať i správnosť týchto údajov, - predávať výrobky a poskytovať služby v príslušnej kvalite (podľa osobitných predpisov), - zabezpečovať hygienické podmienky predaja výrobkov a poskytovania služieb (vrátane skladovania výrobkov), - riadne informovať o vlastnostiach predávaných výrobkov; nemôže sa tejto povinnosti zbaviť poukazom na to, že mu potrebné informácie neposkytol výrobca, dovozca alebo dodávateľ, - zabezpečiť, aby boli výrobky viditeľne označené všeobecne zrozumiteľnými údajmi o výrobcovi atď., o množstve, kvalite, dátume výroby, doby použiteľnosti a spôsobe používania, údržby, uchovávania alebo skladovania výrobkov (ak nie sú tieto údaje obsiahnuté v priloženom návode v štátnom jazyku), - poskytnúť vhodný obalový materiál, pričom náklady a zabalenie výrobku uhrádza predávajúci. Vratné zálohové obaly sa musia vykupovať po celú prevádzkovú dobu, pričom výkup týchto obalov nie je možné viazať na nákup tovaru. Spotrebiteľ nie je povinný preukázať predávajúcemu zálohovanie vratných obalov. Pokiaľ ide o ceny, predávajúci je povinný jednoznačne informovať spotrebiteľa o cene platnej v okamihu ponuky. Výrobky musia byť označené cenou alebo inak túto informáciu sprístupniť. Informácia však nesmie vzbudiť dojem, že je cena nižšia, než aká je v skutočnosti, že sú v nej zahrnuté dodávky výrobkov, za ktoré sa v skutočnosti platí osobitne, ďalej že bola alebo bude zvýšená, znížená alebo nezmenená, aj keď to tak nie je. Predávajúci je povinný vydať doklad o kúpe výrobku alebo o poskytnutí služby, s príslušnými náležitosťami. Na druhej strane predávajúci nesmie spotrebiteľa diskriminovať, ani konať v rozpore s dobrými mravmi (nesmie odmietnuť predať výrobky, ktoré má vystavené alebo inak pripravené na predaj, ani viazať predaj výrobkov na predaj iných výrobkov, ak nejde o obvyklý obchodný styk). Pri rezervovaných výrobkoch je predávajúci povinný po celú dobu rezervácie osobitne označiť tieto výrobky s uvedením doby, dokedy sú rezervované. To platí aj o zaplatených výrobkoch. Nikto nesmie klamať spotrebiteľa, najmä uvádzať nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepresné, nejasné, dvojzmyselné alebo prehnané údaje. Rovnako nesmie zamlčať údaje o skutočných vlastnostiach výrobkov alebo služieb na úrovni nákupných podmienok. Predávajúci je povinný prijať reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni. V prevádzkarni musí byť po celú prevádzkovú dobu pracovník poverený vybavovať prípadné reklamácie. O reklamácii musí rozhodnúť ihneď, v zložitých prípadoch do troch dní (bez doby potrebnej na odborné posúdenie chyby). Celkovo vybavenie reklamácie nesmie trvať viac ako 30 dní. Máte pocit, že ste na inej planéte? Nie, to je iba malá časť zo zákona, ktorý sa u nás nedodržuje. Dagmar Piršelová |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |