Hospodársky denník
USD44,648 Sk
EUR42,48 Sk
CHF27,366 Sk
CZK1,198 Sk
  Štvrtok  13.Júla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Konečne svetlo na konci tunela

Len aby nemuseli po transformácii pešo chodiť do práce

Železnice SR (ŽSR) sú v súčasnosti v neľahkej situácii. Na začiatku roka ešte neprepravili ani jedného cestujúceho či kilogram tovaru a už mali stratu 4,5 mld. Sk len z finančných operácií. Strata môže ročne narastať do obludných 8 až 10 mld. Sk. Nakoniec súčasná zadlženosť ŽSR vo výške približne 40 mld. Sk vraví za všetko. Situácia sa však začína v tomto roku meniť po tom, čo si súčasné vedenie preverilo situáciu a začalo konať. Dokonca za prvý polrok už hospodária so ziskom 700 mil. Sk, ktoré si pripísali na vrub znižovania nákladov. Je to nepochybne aj prvý náznak začínajúceho sa procesu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, na ktorom generálne riaditeľstvo železničiarov veľmi tvrdo v tomto roku pracovalo. V uplynulých dňoch sa transformačná komisia pod vedením štátneho tajomníka MDPT SR M. Baloga zaoberala komplexným posúdením projektu transformácie a reštrukturalizácie Železníc SR. V porovnaní s projektom, ktorý predložila správna rada ŽSR, prišlo k niektorým zásadným zmenám. Hlavnou zmenou v projekte je fakt , že v súlade s aktuálnou legislatívou Európskej únie musí byť dopravná cesta samostatná a prístupná všetkým, aj zahraničným podnikateľským subjektom, ktoré splnia zákonom predpísané podmienky. Ďalšou zmenou v projekte je podstatné dopracovanie transformovania v časti obslužných činností, s návrhom etáp ich postupného odčleňovania od ŽSR. Napokon už dnes sú niektoré z obslužných činností v objektoch ŽSR zabezpečované podnikateľsky. Čiže dopravná cesta pozostávajúca zo železničných tratí, železničných dopravných prostriedkov, staníc a ostatného majetku, ktorý bezprostredne súvisí so železničnou prepravou, zostane aj po transformácii pod úplnou kontrolou štátu.

Súčasťou transformácie bude rozdelenie ŽSR na dve nástupnícke organizácie, ktoré budú spojené s prepustením takmer 13-tisíc železničiarov zo súčasných asi 47-tisíc. Jednou z transformovaných zložiek bude akciová spoločnosť ŽSR, ktorej všetkých 100 % akcií zostane vo vlastníctve štátu. Tá sa v procese transformácie výrazne ozdraví a jej podnikaním bude predovšetkým priame obhospodarovanie dopravnej cesty. Takisto preberie zo súčasných železníc iba aktívne úvery, ktoré slúžia rozvoju prepravy či obchodu. Ostatné činnosti, ktoré sú potrebné na výkon železničnej prepravy, no nie sú priamo súčasťou dopravnej cesty, zostanú v Železničnej spoločnosti, druhej novovytvorenej firme. Na jej pleciach zostane väčšina doterajších úverov ŽSR, ako aj majetok, ktorý netvorí súčasť dopravnej cesty: Ide napríklad o správne činnosti, železničné zdravotníctvo či geodéziu atď. Táto spoločnosť bude splácať úvery odpredajom časti súčasného majetku. Prvá etapa transformačného procesu by mala trvať päť rokov, kedy by už mali železničiari fungovať s vyrovnaným rozpočtom. Relatívne dlhší čas spôsobujú najmä komplikované legislatívne a finančné operácie. Ako zdôraznil generálny riaditeľ ŽSR Ing. Andrej Egyed: „Bude to určite bolestivý proces, ale neprekročí štandardný transformačný postup okolitých krajín. Predsa nie je dlhodobo možné prevádzkovať regionálnu železničku, pri ktorej na jednu korunu tržieb, máme až 24 Sk nákladov. Tu budeme musieť nahradiť iným spôsobom prepravu osôb i nákladov.“ Projekt premeny slovenských železníc je teda na svete. Po medzirezortnom pripomienkovaní pôjde do vlády a po schválení by mala transformácia ŽSR začať od 1. januára 2001. Verme, že úspešne a že nemotorizovaní občania nebudú musieť najmä v odľahlejších kútoch Slovenska chodiť do práce peši alebo (ako náš premiér) na bicykli.

Jozef Kunik

Amsterdamzamračené15
Atényprehánky29
Belehradpolooblačno26
Berlínoblačno19
Bratislavapolooblačno20
Bruseloblačno18
Budapešťpolooblačno21
Bukurešťdážď22
Frankfurtoblačno19
Helsinkidážď18
Istanbulbúrky26
Kodaňoblačno19
Lisabonslnečno24
Londýndážď18
Madridslnečno26
Milánopolooblačno26
Moskvaoblačno23
Osloprehánky17
Parížzamračené17
Prahapolooblačno18
Rímslnečno26
Sofiapolooblačno23
Štokholmdážď16
Varšavaprehánky18
Viedeňpolooblačno21
Záhrebpolooblačno22
Ženevaoblačno18

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.