Hospodársky denník
USD45,685 Sk
EUR42,805 Sk
CHF27,636 Sk
CZK1,207 Sk
  Pondelok  17.Júla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Premiérove problémy s počtami?

Dzurindova matematika: 2-krát 122 je deväťdesiatosem

V piatok na kontrolnom dni výstavby diaľnic sa premiér M. Dzurinda vyjadril, že počas tejto vlády sa postaví dvakrát viac diaľnic ako za predchádzajúcej vlády V. Mečiara v rokoch 1995 až 1998. So zreteľom na to, že doteraz sa výstavba diaľnic hodnotila ako megalomanská, spýtali sme sa na názor na toto povšimnutiahodné vyjadrenie predsedu vlády, profesora Žilinskej univerzity, bývalého generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest Jána Mikolaja, ktorý je o. i. tieňovým ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií.

Na jeseň 1994 M. Dzurinda ako minister dopravy predložil do vlády návrh výstavby diaľnic s tým, že celá výstavba - asi 650 km - sa skončí do roku 2015. Začiatkom roku 1995 už Mečiarova vláda tento materiál prehodnotila. Vzhľadom na medzinárodné súvislosti výstavby Európskych diaľničných koridorov a nového modelu financovania, schválila koncepciu, ktorá predpokladala dokončiť výstavbu diaľničnej siete už v roku 2005. Na základe tejto koncepcie sa investičná príprava, ale aj sama výstavba uskutočňovala.

V roku 1997 sa spojazdnilo 34 km nových diaľnic, z toho 7 km v polovičnom profile. Polovičný profil znamená, že je potrebné dobudovať ešte vozovku a dopravné značenie jedného jazdného pásu, čo je asi 30 % pôvodných finančných nákladov. V roku 1998 sa odovzdalo do prevádzky 88 km nových diaľnic, z toho bolo 61 km v polovičnom profile. Okrem toho sa investične pripravilo a začalo s výstavbou ďalších 77 km diaľnic a prieskumná štôlňa Višňové (8 km).

Súčasná vláda, ktorá schválil tzv. B variant výstavby, plánuje do konca roku 2002 dokončiť diaľnice s prevádzkou na polovičnom profile na plný (61 km) a z nových diaľnic vybudovať 37 km, z toho 27 km v polovičnom profile. Z uvedeného vyplýva, že sa dokončí asi len 50 % z rozostavaných úsekov. Dokončenie vari najťažšieho úseku na Slovensku Ladce - Sverepec sa posunulo za rok 2002. Úseky Vrtižer - Hričovské Podhradie, Važec - Mengusovce a Skalité sa zakonzervujú úplne. Zakonzervovanie úseku Skalité - Zwardoň je z medzinárodného hľadiska a stratégie výstavby Európskych dopravných koridorov nepochopiteľné, zdôraznil J. Mikolaj.

Problémom však nie je len nízke tempo samej výstavby, ale skutočnosť, že sa takmer zastavila investičná príprava. Okrem toho, že je zastavené územné konanie bratislavského úseku Staré Grunty - Lamač, Slovenská správa ciest objednala novú štúdiu vedenia diaľnice na Považí cez Rajeckú dolinu, hoci predchádzajúce posúdenia, na ktorých pracovali desiatky odborníkov v rámci environmentálnych noriem, osobitne zákona NR SR č. 127 /1994 Z. z. o posudzovaní vplyvov činností na životné prostredie vrátane dopravných a ekonomických prepočtov, boli vykonané a riadne uzavreté. Je neuveriteľné, že sa vracajú časy, keď vplyv na životné prostredie a komplexné ekonomické prepočty - vrátane výnosových analýz - sa podceňujú a neberú do úvahy. Podobný problém je na Kysuciach na úseku Oščadnica - Skalité. Pritom Poliaci stavajú svoj úsek z prostriedkov PHARE a v súčasnosti majú problémy s ich zdôvodnením, pretože my naše úseky buď zakonzervujeme, alebo hľadáme iné trasy.

(Hd, vs)

Amsterdamdážď15
Atényjasno31
Belehradpolooblačno23
Berlínoblačno18
Bratislavadážď14
Bruselprehánky13
Budapešťdážď14
Bukurešťjasno21
Frankfurtdážď15
Helsinkioblačno20
Istanbuljasno28
Kodaňdážď19
Kyjev dážď20
Lisabonpolooblačno18
Londýnpolooblačno19
Madridzamračené30
Milánojasno25
Moskvadážď19
Oslozamračené15
Paríždážď17
Prahadážď15
Rímjasno28
Sofiajasno18
Štokholmdážď18
Varšavadážď16
Viedeňoblačno17
Záhrebpolooblačno22
Ženevajasno17

počasie

Predpokladáme prevládanie výraznejších zdravotných ťažkostí u osôb s ochoreniami pohybového systému, intenzívnejšie môžu byť reumatické bolesti, bolesti hlavy pri ochoreniach krčnej chrbtice, zvýšený je sklon k depresii u psychicky labilných ľudí. Na severovýchodnom Slovensku k tomu pristupuje aj zvýšená záťaž dýchacieho, srdcovo-cievneho a zažívacieho systému, výskyt fantómových bolestí a jaziev, ako aj znížená tolerancia telesnej a duševnej námahy a schopnosti sústredenia. Vyššie tu môže byť riziko úrazov a nehôd, preto je potrebná opatrnosť pri všetkých činnostiach.Zajtra pretrvávanie ťažkostí pri ochoreniach pohybového systému, bolestí hlavy a depresívnych stavov u psychicky labilných ľudí.(zč)

Dnes bude prevažne zamračené, dážď a chladno. Najvyššia denná teplota 14 až 18, na juhu stredného a východného Slovenska okolo 20 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 8 stupňov. Bude viať mierny až čerstvý západný až severozápadný vietor s rýchlosťou 4 až 8 m/s. Na juhozápade Slovenska bude spočiatku silnejší vietor, ktorý dosiahne v nárazoch okolo 70 km /h. V utorok bude veľká oblačnosť a na viacerých miestach občasný dážď. V stredu bude oblačno, miestami aj polojasno a zrážky len miestami. Najnižšia nočná teplota 12 až 7 stupňov. Najvyššia denná teplota 15 až 20 stupňov, v stredu 17 až 23 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.12 a zapadne o 20.43 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.