Hospodársky denník
USD46,043 Sk
EUR42,477 Sk
CHF27,464 Sk
CZK1,192 Sk
  Štvrtok  20.Júla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Železničné vagóny spod Vysokých Tatier

Už pred viac ako trištvrte storočím, presne v roku 1922, vznikla v Poprade súkromná firma na opravu nákladných vozňov. O pätnásť rokov neskôr tu začali vyrábať prvé nákladné vagóny. Po druhej svetovej vojne sa objavuje názov firmy, ktorý je už veľmi podobný s tým dnešným - Vagónka Tatra. Jej hlavným výrobným artiklom boli dvojnápravové vagóny. Ďalšie roky sú pre firmu v znamení rozmachu. Začiatkom šesťdesiatych rokov sa stávajú monopolným dodávateľom koľajových podvozkov pre celé bývalé Československo. Dominantné postavenie v tomto výrobnom sortimente si potom udržali nasledujúcich tridsať rokov. Spoločenské zmeny po roku sa odzrkadlili aj vo vývoj firmy. Nielen v názve firmy, keď v roku 1990 sa premenovali na Vagónka Poprad a o štyri roky neskôr na Tatravagónka Poprad. Rok 1996 je potom významný z hľadiska zmeny vlastníckych vzťahov. V privatizácii 51-percentný podiel získava firma Vapop a rozhodujúcim vlastníkom súkromná firma. Druhým veľkým spoluvlastníkom je s podielom 30 % Slovenská sporiteľňa.

Rozmach výroby

Dnes má popradská Tatravagónka podstatne širší predmet činnosti ako na začiatku svojej histórie. Ide predovšetkým o vývoj, výrobu a odbyt koľajových vozidiel pre nákladnú a osobnú dopravu a ich diely. Tiež jednoúčelové vozidlá, podzostavy koľajových vozidiel, neštandardné stroje na obrábanie a zváranie, vzduchotechnické zariadenia, kovové prepravné prostriedky, rôzne kovové konštrukcie, stavebnicové a stavebno- technické bloky. Z vlastnej výroby potom vyplýva povinnosť starať sa o údržbu a opravy všetkého, čo vyrobili, to však dokážu i s produkciou iných výrobcov. Postupne k tomu, čo dnes je základom výroby vagónky, pribudli aj iné činnosti pre široký okruh zákazníkov. Je to napríklad automatické spracovanie dát - či poskytovanie softvéru, výroba ochranných pomôcok i pracovných a ochranných odevov, kovovýroba, ale aj verejná cestná nákladná doprava. V posledných rokoch ako hlavné výrobné komodity boli nákladné vagóny a podvozky. Pokiaľ nákladných vagónov vyrábajú v podstate stabilne 1200 až 1400 kusov ročne, značný rozmach zaznamenala produkcia podvozkov. V roku 1996 vyrobili 2753 kusov, v 1998 to bolo už 7306 kusov a v minulom roku 6123 kusov. Podobný vývoj zaznamenala aj celková výroba. Pokiaľ v roku 1996 predstavovala 1,9 mld. Sk, o dva roky to bolo viac ako 4,3 mld. Sk a v minulom roku takmer 4 mld. Sk. Tatravagónka Poprad dosiahla v minulom roku zisk takmer 24 mil. Sk.

Významný exportér

Uplynulé obdobie bolo v našej železničnej doprave charakterizované nedostatkom financií na rozvoj a obnovu koľajových vozidiel. Prirodzene, to sa nemohlo neprejaviť aj v dosahoch na všetky firmy, ktorých produkciu kupovali Železnice SR, teda aj Tatravagónku Poprad. Jediná šanca, ako výrobný sortiment zachovať a rozvíjať, bolo viac sa orientovať na zahraničné trhy. To však obsahuje aj súťaž vo veľmi tvrdej konkurencii. Kto chce uspieť, musí ponúkať tie najlepšie technicko-ekonomické parametre. Teda nielen to, že daný produkt zodpovedá technickým normám v krajine importéra, ale aj finančné náklady sú čo najoptimálnejšie. Nielen na zakúpenie čí lízing, ale aj prevádzku, údržbu a nevyhnutné opravy.

O tom, ako sa Tatravagónke darí v tomto smere napĺňať požiadavky zahraničných zákazníkov ,najlepšie hovoria čísla. Viac ako 85 percent ich výroby smeruje na export. V minulom roku to bola produkcia za 3,4 mld. Sk. O dynamike svedčí aj o, že v roku 1996 to bolo „len“ približne za 1,5 mld. Sk. Najvýznamnejším odberateľom sú nemecké Deutsche Bahn AG, Bombardier Transportation, Niesky a VTG, švajčiarske AAE Alstäter, poľské Fabryka Wagonov Gniewczyna a Fabrika Wagon Ostrow Wielkopoľski či Zastall Wagony, Zielona Gora. Ale i Thrall Car Chicago z USA. Do Nemecka teda smeruje takmer 49 percent produkcie, do Švajčiarska viac ako 25 a Poľska vyše 6

Naplnené kapacity

Pokračovať v dobrých výsledkoch sa nedá bez pružnej reakcie na požiadavky zákazníkov. Okrem stále žiadaných tradičných modelov sú aj požiadavky na nové špeciálne prevedenie a inováciu. V tomto roku teda vyrábajú najmä tri rozhodujúce typy vagónov. Prvým je trojnápravový, dvojčlánkový, dvojpodlažný vagón radu Lekks na prepravu osobných automobilov pre nemecké železnice. Na prepravu zvitkov plechu vyrábajú 4-nápravový vagón radu Shimmnss pre národnú spoločnosť Luxemburských železníc. A pre nemeckého odberateľa 4 -nápravový vagón radu Habbins. V tomto roku postupne prídu do výroby aj tri rady vagónov. Všetky sú 4 -nápravové, jeden určený na prepravu kontajnerov, dva sú plošinové. Pokračuje výroba podvozkov. Typ Y 25 sa vyrába a dodáva pre štandardných odberateľov - výrobcov vagónov v Poľsku, Česku, Veľkej Británii a Belgicku. Pre súkromnú železničnú správu AAE - Švajčiarsko zaviedli výrobu nového typu podvozku so zabudovanou pneumatickou brzdou. Týmto sortimenom sú na tento rok úplne vyťažené výrobné kapacity. Pozitívna vplýva skučnosť, že už dnes má Tatravagónka novými kontraktmi naplnené výrobné kapacity na budúci rok už na viac ako 80 percent.

Budúcnosť v inovácii

V Tatravagónke si uvedomujú, že budúcnosť majú, iba ak sa aj ďalej budú dôsledne venovať aj vývoju nových výrobkov. Okrem tých, na ktoré už uzavreli kontrakty, vyvíjajú aj nové veci, ktoré by mali zaujať zákazníkov. Pritom všetky konštrukčno-vývojové práce v podniku riešia vlastnými kapacitami. V tomto roku chcú dokončiť vývoj vagóna Lekks a jeho homologáciu pre Deutsche Bahn. Tiež schválenie vagóna Shimmns a úplný vývoj vagóna Rbnpss a jeho schválenie u Luxemburských železníc. Rovnako postupujú pri konštrukčnom vývoji vagóna Lekks s meniteľným rozchodom pre španielskych odberateľov.

Medzi ďalšie hlavné vývojové úlohy si dali konštrukčnú prípravu plošinového vagóna Rnss a Renss, vývoj vagóna Rilnss - zhrňovacia skriňa, vývoj rôznych typov nádržkových vagónov so zvýšeným zaťažením na nápravu 25 ton a naostatok vývoj špeciálneho vagóna na prevoz obilia. Aj splnenie týchto úloh by malo napomôcť spniť zámery spoločnosti. Chcú si udržať dominantné postavenie u terajších zákazníkov a získať nových. Naďalej chcú plne uspokojovať požiadavky zákazníkov na kvalitnú a spoľahlivú dodávku výrobkov, zabezpečovať sériovú výrobu vagónov pre nemecké železnice ako priameho odberateľa. Aj preto musí byť kvalita všetkých činností frmy na úrovni európskeho štandardu a stále musí dominovať vysoká kvalita. Čo s týka objemu výroby, mala by byť taká, aby Tatravagónke umožňovala stabilne dosahovať priaznivé hospodárske výsledky.

Ján Ivanič

počasie

Očakávame mierne dráždivý vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Zvyšovanie tonusu u vegetatívne labilných osôb s nízkym tlakom krvi, ktoré môžu byť výkonnejšie a aktívnejšie. Intenzívnejšie sú ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa môžu vyskytovať bolesti hlavy, výraznejšie pri ochoreniach krčnej chrbtice. Je sklon k depresívnym stavom a k zvýšeniu krvného tlaku, prípadne k anginóznym ťažkostiam. Zhoršiť sa môže priebeh ekzematóznych kožných ochorení. n Zajtra očakávame ešte pretrvávanie intenzívnejších reumatických bolestí, bolestí jaziev a starších poranení, sklon k depresii a k zhoršeniu ekzematóznych kožných ochorení. (zč)

n Dnes bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach prehánky alebo občasný dážď. Popoludní od západu zmenšovanie oblačnosti a zrážky len ojedinele. Najvyššia denná teplota 17 až 21 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 7 stupňov. V piatok a v sobotu veľká, na juhu časom zmenšená oblačnosť a miestami, najmä na severe, sa vyskytnú prehánky, ojedinele aj búrky. Najnižšia nočná teplota 14 až 9, v údoliach pri prechodnom vyjasnení okolo 7, najvyššia denná 18 až 23, v sobotu na juhu okolo 25, na severe v piatok ešte miestami len okolo 16 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.16 a zapadne o 20.40 hod.

Amsterdamjasno20
Aténypolojasno30
Belehradprehánky22
Berlínpolojasno18
Bratislavaoblačno20
Bruselpolooblačno21
Budapešťoblačno20
Bukurešťoblačno24
Frankfurtskoro jasno21
Helsinkidážď17
Istanbulpolojasno28
Kodaňprehánky17
Kyjevoblačno19
Lisabonjasno29
Londýnjasno23
Madridpolojasno32
Milánojasno29
Moskvabúrky25
Oslooblačno18
Parížskoro jasno25
Prahaoblačno18
Rímpolooblačno28
Sofiaprehánky26
Štokholmdážď18
Varšavadážď19
Viedeňpolooblačno20
Záhreboblačno21
Ženevapolojasno25

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.