Hospodársky denník
USD45,109 Sk
EUR42,502 Sk
CHF27,379 Sk
CZK1,192 Sk
  Štvrtok  27.Júla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Virtuálne kníhkupectvo

Tri milióny titulov, dva milióny zákazníkov v 160 krajinách, a nikde žiadna predajňa. Všetko prostredníctvom internetu. Nápad, ktorý priniesol miliónový zisk.

Začalo sa to ešte v roku 1995, keď rýchlosť internetu inšpirovala Jeffa Bezosa na vybudovanie gigantického podniku skoro z ničoho. Tento mladý muž, ktorý sa stal zakladateľom virtuálneho kníhkupectva Amazon, vtedy ešte vlastnoručne nakladal knihy, ktoré si u neho objednávali zákazníci prostredníctvom počítača, do malej dodávky a vozil ich na poštu. Dnes sa na nádvorí jeho dvoch firemných skladov zoraďujú špeditérske kamióny, z ktorých každý predstavuje objednávku prevyšujúcu pol milióna dolárov. Nakladanie tovaru je úlohou asi tisícky mládencov mladších ako 25 rokov. Sú to väčšinou vyznávači postpunku a neometalu, všetci sú vybavení skenovacími pištoľami... Balia, označujú etiketami, triedia.

Od zapísania do zoznamu Wall Streetu v máji 1997 kotácie podniku stále stúpali tak, že dosiahli hodnotu takmer päť a pol miliardy dolárov, ktorá stále stúpa. Aj napriek tomu nevykázal Amazon ešte ani dolár zisku, a zaznamenal naopak dokonca stratu okolo šesťdesiat miliónov dolárov. Príčinou je skutočnosť, že sa podnik zameriava predovšetkým na nové investície..

V porovnaní s celkovým obratom knižného obchodu v Spojených štátoch (12 miliárd dolárov ) a celosvetovým obratom (90 miliárd dolárov) by sa mohlo zdať, že ročný objem firmy Amazon (300 miliónov dolárov) nestojí za reč. Aj tak však urobil z tridsaťpäťročného Bezosa milionára a protagonistu najväčšej komerčnej revolúcie posledných rokov. Konečným cieľom je vytvoriť z Amazonu najväčší supermarket internetu a podieľať sa značnou sumou na investíciách do internetovej siete, ktoré majú v budúcom roku predstavovať takmer tri miliardy dolárov.

Pred vznikom firmy Amazon sa mnohí obávali, že sa internet stane hrobárom knihy. Tieto obavy vyvrátil práve Bezos, človek, ktorý sa o literatúru príliš nezaujímal. Knihy boli v skutočnosti to posledné, čo mu zišlo na um, keď si prečítal internetovú štatistiku: pomocou siete by mohol elektronický obchod narastať až o 2300 percent ročne. Písal sa rok 1994 a Bezos bol vtedy najmladším viceprezidentom spoločnosti D. E. Shaw jednej z najvýznamnejších burzových agentúr Wall Streetu.

Mnohé zo zabehaných knižných veľkoobchodov ako napr. gigantická spoločnosť Barnes and Noble, ktorá dodáva knihy do 800 kníhkupectiev po celých Spojených štátoch a jej ročný obrat predstavuje viac ako dve a pol miliardy dolárov, sa pokúšali Bezosa napodobniť, ale s neveľkým úspechom. Mať kníhkupectvo na internete samo osebe nestačí. Najdôležitejším vybavením virtuálneho obchodu je softvér.

Ak sa na Amazon obráti človek, ktorý si niekedy kúpil čo len jednu knihu, je už menovite privítaný, čo sa v bežných kníhkupectvách nestáva. Firma má zároveň pripravený zoznam kníh, ktoré by sa mohli tomu-ktorému zákazníkovi páčiť. Ten zostavujú počítače na základe nákupu klientov. Evidencia kníh je usporiadaná tak, že umožňuje rýchlu orientáciu v u obsahujúcom tri milióny titulov, čo tridsaťkrát presahuje sortiment tradičného kníhkupectva.

Priemerný vek klientely Amazonu predstavuje 37 rokov, prevládajú muži, prevažne vysokoškoláci s mierne nadpriemerným príjmom. V porovnaní s tradičným kníhkupectvom si zákazník virtuálneho kníhkupectva môže vyberať z oveľa širšieho sortimentu, ktorý zahŕňa aj 90 percent z desaťtisícového katalógu vydavateľských gigantov, ako sú napr. Simon and Schuster alebo Penguin.

Pred dvoma rokmi začal Bezos s predajom zvukových nosičov. Jeho virtuálna predajňa dnes ponúka 125-tisíc rôznych titulov a 225-tisíc piesní, ktoré si možno vypočuť. Firma kúpila aj najrozsiahlejšiu kinematografickú databázu a chce sa špecializovať na video. Zdá sa, že cieľom Amazonu je stať sa obrovským supermarketom, ktorý by bol schopný celkom zmonopolizovať virtuálny obchod.

(mb)

počasie

Očakávame prevládanie zväčša pozitívneho vplyvu počasia na pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Zvyšovanie tonusu u vegetatívne labilných osôb s nízkym tlakom krvi, ktoré môžu byť výkonnejšie a aktívnejšie. Budú intenzívnejšie ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému, najmä reumatického pôvodu. Častejšie sa môžu vyskytovať bolesti hlavy, výraznejšie pri ochoreniach krčnej chrbtice. Zvýšený je sklon k depresívnym stavom a k vyššiemu tlaku krvi. Zhoršiť sa môže priebeh ekzematóznych kožných ochorení. n Zajtra očakávame pretrvávanie uvedených ťažkostí podmienených počasím. (zč)

n Dnes bude veľká, cez deň na juhu zmenšená oblačnosť. Na severe a východe miestami prehánky, inde prehánky len ojedinele. Najvyššia denná teplota 23 až 27, na severe okolo 20, na horách vo výške 1500 m okolo 12 stupňov. Západný až severozápadný vietor 3 až 6 m/s. V piatok a v sobotu bude polooblačno až oblačno a miestami prehánky, ojedinele aj búrky, najmä v horských oblastiach. V sobotu prevažne veľká oblačnosť s občasným dažďom alebo prehánkami. Najnižšia nočná teplota 15 až 11, v horských dolinách pri zmenšenej oblačnosti okolo 9, najvyššia denná 24 až 28, na severe okolo 20, v sobotu 20 až 24, na severe okolo 18 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.24 a zapadne o 20.32 hod.

Amsterdampolooblačno20
Atényjasno38
Belehradjasno33
Berlínpolooblačno21
Bratislavajasno25
Bruselpolooblačno20
Budapešťjasno23
Bukurešťbúrky32
Frankfurtdážď19
Helsinkijasno18
Istanbuljasno33
Kodaňdážď20
Kyjevbúrky23
Lisabonpolojasno21
Londýnzamračené19
Madridjasno30
Milánopolooblačno28
Moskvadážď20
Oslojasno19
Parížprehánky19
Prahapolooblačno22
Rímjasno33
Sofiajasno29
Štokholmjasno19
Varšavaprehánky20
Viedeňpolooblačno26
Záhrebjasno28
Ženevaoblačno23

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.