Hospodársky denník
USD44,288 Sk
EUR42,399 Sk
CHF27,37 Sk
CZK1,189 Sk
  Piatok  7.Júla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Máme vysoké dane z benzínu?


Sadzby sú nízke, rovnako výťažnosť a zlý vývoj...
So zvyšovaním cien pohonných látok sme svedkami rečí o vysokej spotrebnej dani, ktorá je jednou z príčin vysokých cien pohonných látok. Sú pravdivé? Má Slovensko vysokú túto spotrebnú daň? V priebehu roku 1999 došlo k niekoľkonásobnému, avšak k nevyhnutnému zvýšeniu sadzby spotrebnej dane z 11 300 až na 15 400 Sk za tonu benzínu (bezolovnatého) k 1. januáru 2000, čo sa pochopiteľne okamžite premietlo do cien benzínu. Tak napríklad k uvedenému dátumu sa vyšplhala cena benzínu Super 95 na 31,90 Sk za liter. Sadzba spotrebnej dane je ustanovená za tonu benzínu, čo je približne 1 300 litrov, v jednom litri potom predstavuje spotrebná daň 11,85 Sk a podiel tejto dane na uvedenej cene je 37,15 %. Keďže okrem spotrebnej dane podlieha benzín aj DPH, podiel oboch daní na takejto cene benzínu je 55,86 %. V súčasnosti sa pohybuje cena rovnakého druhu benzínu okolo 34,90 %, takže podiel spotrebnej dane sa znížil na 33,94 % a podiel oboch daní na 52,36 %. S každým zvýšením cien benzínu nespôsobeným úpravou sadzieb daní (to platí pre všetky tovary podliehajúce spotrebným daniam) dochádza teda k poklesu ich výnosu, čo vyplýva z charakteru sadzieb spotrebných daní, ktoré sú vždy špecifické (pevná suma za jednotku množstva). Pokiaľ ide o argumenty o dovoznej prirážke, ktorá sa premieta do cien dovážanej ropy ako vstupnej suroviny na výrobu pohonných látok, sú síce prijateľné, ale dovozná prirážka sa nebude uplatňovať večne, preto bude zaujímavé, ako sa jej zrušenie prejaví v znížení cien pohonných látok, predovšetkým však tí, ktorí tak vytrvalo presadzujú zníženie DPH z 10 na 0 % pri niektorých druhoch tovarov. Dovozné clo neobstojí
Argument o dovoznom cle na ropu neobstojí, pretože clo zaplatia výrobcovia v ktorejkoľvek krajine, ktorá je odkázaná na dovoz ropy. V SR sú pravdepodobne najnižšie spotrebné dane v rámci celej Európy, toto tvrdenie najlepšie demonštruje nasledujúci prehľad cien benzínu Super 95 k 15. júnu 2000, sadzieb spotrebnej dane, sadzieb DPH a podielu týchto daní na cene benzínu, a to tak v krajinách EÚ, ako aj v niektorých asociovaných krajinách vrátane SR: krajina cena benzínu Super 95 v nár. mene vrátane SD a DPH sadzba spotrebnej dane v národnej mene sadzba spotrebnej
dane prepočítaná na € podiel SD
na predajnej cene v % sadzba DPH podiel daní
(SD+DPH) na predajnej cene v %
Belgicko 39 100 19 910 492,49 50,92 21 68,28
Dánsko 8 920 3 709 497,66 41,58 25 61,58 Fínsko 6 150 3 333 558,78 54,20 22 72,23
Francúzsko 7 280 3 842,30 584,75 52,78 22,6 71,21
Grécko 275 000 113 000 334,10 41,09 18 56,35
Holandsko 2 570 1 256,60 568,57 48,89 17,5 69,82
Írsko 660 357,22 477,76 54,12 21 71,48
Luxembur. 34 300 14 010 346,55 40,85 15 53,89
Nemecko 2 040 1 040 530,73 50,98 16 64,77
Portugalsko 178 000 98 300 489,10 55,22 17 70,50
Rakúsko 14 100 5 610 406,89 39,79 20 56,45
Španielsko 139 900 67 040 402,59 47,92 16 67,40
Švédsko 9 530 4 500 484,69 47,22 25 67,22
Taliansko 2 080 000 1 049 153 541,56 50,44 20 67,11
V. Británia 800 523,30 751,30 65,41 17,5 80,31
Česká rep. 31 600 10 840 297,78 34,30 22 55,27
Maďarsko 239 500 77 000 302,04 32,15 25 59,44
Slovenská r. 34 900 11 846 283,03 33,94 23 52,36

Len pre ilustráciu k predchádzajúcemu prehľadu je zaujímavé uviesť, že Dánsko s 5 200 tis. obyvateľmi a Fínsko s 5 100 tis. obyvateľmi, ako krajiny porovnateľné so SR z hľadiska počtu obyvateľov, a teda i spotrebiteľov, dosiahli v roku 1998 príjem do štátneho rozpočtu zo spotrebnej dane len z bezolovnatého benzínu 1 193 mil. euro, resp. 1 502 mil. euro, kým SR za všetky uhľovodíkové palivá a mazivá (olovnatý benzín, bezolovnatý benzín, motorová nafta, letecké pohonné látky a i.) iba 302 mil. euro. Toto číslo prekračuje dokonca aj Írsko s 3 600 mil. obyvateľmi, ktoré opäť len z bezolovnatého benzínu v roku 1998 dosiahlo príjem 553 mil. euro. Maličké Luxembursko so 400 tis. obyvateľmi iba príjmom spotrebnej dane z bezolovnatého benzínu dosiahlo za rovnaké obdobie sumu 158 mil. euro, čo je polovica príjmu SR za všetky uhľovodíkové palivá a mazivá! Vývoj nebol dobrý
Pre bezolovnaté benzíny je smernicou Rady č. 92/82/EHS ustanovená tzv. minimálna sadzba dane vo výške 287 €/1000 litrov, z prehľadu je zrejmé že SR, ako budúca členská krajina EÚ túto minimálnu sadzbu už takmer dosiahla, avšak za cenu radikálnych úprav sadzieb v roku 1999 po dlhodobej stagnácii. O tom, ako sa vyvíjali sadzby spotrebnej dane pri uhľovodíkových palivách a mazivách od zavedenia spotrebných daní až po súčasnosť, najvýstižnejšie hovorí nasledujúci prehľad: sadzba spotrebnej dane v Sk/t

olovnaté benzíny bezolovnaté benzíny nafta účinnosť od
10 800 9 3908 2501.1.1993
10 900 9 8009 000 1.8.1994
11 400 10 3009 5001.8.1997
12 400 11 30010 5001.1.1999
14 400 13 30012 5001.7.1999
16 500 15 40014 6001.1.2000
Z uvedeného prehľadu je zrejmé, že v priebehu rokov 1993 až 1998 došlo iba k dvom úpravám sadzieb dane, a to v roku 1994 a v roku 1997, úprava z roku 1994 je z obdobia Moravčíkovej vlády. To znamená, že v období Mečiarových vlád došlo len k jedinej úprave sadzieb spotrebnej dane z uhľovodíkových palív a mazív, čo, bohužiaľ, na prvý pohľad vyznieva ako pozitívum a ako opozícia túto skutočnosť patrične populisticky zneužíva argumentovaním o nezvyšovaní daní počas svojej vlády. Týmto však priznáva a nesie zodpovednosť za zanedbanie oblasti spotrebných daní, keďže stagnáciou úprav ich sadzieb nezohľadnila inflačný vplyv spôsobujúci pokles ich výnosu. Pokiaľ však ide o priame dane, nepohla tiež dlhé roky ani prstom, čo však pred verejnosťou zamlčiava. Výsledkom je nepriaznivý stav štátneho rozpočtu a nízky podiel nepriamych daní na cenách tovarov podliehajúcich spotrebným daniam, pretože cenotvornú iniciatívu práve z dôvodu dlhodobej stagnácie sadzieb spotrebných daní pri neexistencii cenových regulačných opatrení prevzali výrobcovia a dovozcovia tovarov podliehajúcich spotrebným daniam. Bývalí páni ministri sa dnes hlásia k vstupu do EÚ, kedy teda chceli upravovať sadzby spotrebných daní na potrebnú minimálnu výšku? Úloha spotrebných daní
A aby bolo jasné, ak sa na verejnosti bude ustavične diskutovať o daniach bez rozlíšenia medzi priamymi a nepriamymi daňami, potom budú mať občania zafixované iba predvolebné sľuby o znižovaní daní ako takých, a pre dlhodobo, predovšetkým z populistických dôvodov zanedbávané zvyšovanie spotrebných daní, ku ktorému začalo radikálne dochádzať až v roku 1999, nebudú mať bez náležitej osvety pochopenie. Občanom ale i mnohým „politikom“ je potrebné vysvetliť, že nepriame dane (DPH a spotrebné dane) nie sú nástrojom sociálnej politiky, slúžia predovšetkým k naplneniu štátnej pokladnice, avšak nie iba zo spotreby domáceho obyvateľstva, ale i zo spotreby zahraničných návštevníkov SR. Dostatočné množstvo prostriedkov získaných cestou nepriamych daní predovšetkým ich dokonalou správou vykonávanou vysoko špecializovanými a nie univerzálnymi správcami dane (to platí najmä pre spotrebné dane) je potom použiteľné v štátnom rozpočte na financovanie nevýrobnej sféry ako aj na sociálnu politiku, napríklad formou znižovania priamych daní, ktoré sa na rozdiel od nepriamych daní týkajú iba domáceho obyvateľstva. Ing. Ján Petrovský

Počasie

V predpoludňajších hodinách predpokladáme zväčša pozitívny vplyv počasia na pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Zosilnené sú reumatické bolesti, je sklon k depresívnym stavom a k zhoršeniu ekzematóznych kožných ochorení. Popoludní slabé zvýšenie všeobecne nepriaznivých vplyvov počasia. Mierne sa môžu zhoršiť ťažkosti pri ochoreniach srdcovo-cievneho, pohybového a dýchacieho systému. Zvýšená je náchylnosť k poruchám trávenia a ku kolikám (obličkové, žlčníkové). Častejšie sa môže vyskytovať nervozita, podráždenosť, únava, bolesti hlavy, kĺbov a jaziev. Mierne sa môže znížiť výkonnosť a schopnosť sústredenia. Aj keď riziko úrazov a nehôd je len mierne zvýšené, potrebná je opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave.Zajtra ústup ťažkostí, očakávame ešte pretrvávanie reumatických bolestí, náchylnosti k depresívnym stavom a k bolestiam hlavy pri ochoreniach krčnej chrbtice.(zč)

Dnes bude jasno až polojasno. Popoludní v západnej polovici územia postupne pribúdanie oblačnosti. Ojedinele prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 28 až 32, na severe okolo 26 stupňov. Slabý premenlivý, na juhozápade cez deň juhovýchodný vietor 4 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 16 stupňov.V sobotu bude spočiatku veľká oblačnosť až zamračené a na viacerých miestach sa vyskytne dážď, ojedinele aj búrky. Cez deň od západu ubúdanie oblačnosti a už len miestami prehánky. V nedeľu bude prevažne oblačno a na viacerých miestach sa vyskytnú prehánky. Najnižšia nočná teplota v sobotu 17 až 13, v nedeľu 15 až 10, najvyššia denná teplota v sobotu 19 až 24, na juhu stredného a východného Slovenska ešte okolo 26, v nedeľu 18 až 22, na severe miestami okolo 16 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.03 a zapadne o 20.51 hod.

.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.