|
|||||||||||||||||
Piatok 7.Júla 2000 |
|
|||||||
Máme vysoké dane z benzínu?Sadzby sú nízke, rovnako výťažnosť a zlý vývoj... So zvyšovaním cien pohonných látok sme svedkami rečí o vysokej spotrebnej dani, ktorá je jednou z príčin vysokých cien pohonných látok. Sú pravdivé? Má Slovensko vysokú túto spotrebnú daň? V priebehu roku 1999 došlo k niekoľkonásobnému, avšak k nevyhnutnému zvýšeniu sadzby spotrebnej dane z 11 300 až na 15 400 Sk za tonu benzínu (bezolovnatého) k 1. januáru 2000, čo sa pochopiteľne okamžite premietlo do cien benzínu. Tak napríklad k uvedenému dátumu sa vyšplhala cena benzínu Super 95 na 31,90 Sk za liter. Sadzba spotrebnej dane je ustanovená za tonu benzínu, čo je približne 1 300 litrov, v jednom litri potom predstavuje spotrebná daň 11,85 Sk a podiel tejto dane na uvedenej cene je 37,15 %. Keďže okrem spotrebnej dane podlieha benzín aj DPH, podiel oboch daní na takejto cene benzínu je 55,86 %. V súčasnosti sa pohybuje cena rovnakého druhu benzínu okolo 34,90 %, takže podiel spotrebnej dane sa znížil na 33,94 % a podiel oboch daní na 52,36 %. S každým zvýšením cien benzínu nespôsobeným úpravou sadzieb daní (to platí pre všetky tovary podliehajúce spotrebným daniam) dochádza teda k poklesu ich výnosu, čo vyplýva z charakteru sadzieb spotrebných daní, ktoré sú vždy špecifické (pevná suma za jednotku množstva). Pokiaľ ide o argumenty o dovoznej prirážke, ktorá sa premieta do cien dovážanej ropy ako vstupnej suroviny na výrobu pohonných látok, sú síce prijateľné, ale dovozná prirážka sa nebude uplatňovať večne, preto bude zaujímavé, ako sa jej zrušenie prejaví v znížení cien pohonných látok, predovšetkým však tí, ktorí tak vytrvalo presadzujú zníženie DPH z 10 na 0 % pri niektorých druhoch tovarov. Dovozné clo neobstojí Argument o dovoznom cle na ropu neobstojí, pretože clo zaplatia výrobcovia v ktorejkoľvek krajine, ktorá je odkázaná na dovoz ropy. V SR sú pravdepodobne najnižšie spotrebné dane v rámci celej Európy, toto tvrdenie najlepšie demonštruje nasledujúci prehľad cien benzínu Super 95 k 15. júnu 2000, sadzieb spotrebnej dane, sadzieb DPH a podielu týchto daní na cene benzínu, a to tak v krajinách EÚ, ako aj v niektorých asociovaných krajinách vrátane SR: krajina cena benzínu Super 95 v nár. mene vrátane SD a DPH sadzba spotrebnej dane v národnej mene sadzba spotrebnej dane prepočítaná na podiel SD na predajnej cene v % sadzba DPH podiel daní (SD+DPH) na predajnej cene v % Belgicko 39 100 19 910 492,49 50,92 21 68,28 Dánsko 8 920 3 709 497,66 41,58 25 61,58 Fínsko 6 150 3 333 558,78 54,20 22 72,23 Francúzsko 7 280 3 842,30 584,75 52,78 22,6 71,21 Grécko 275 000 113 000 334,10 41,09 18 56,35 Holandsko 2 570 1 256,60 568,57 48,89 17,5 69,82 Írsko 660 357,22 477,76 54,12 21 71,48 Luxembur. 34 300 14 010 346,55 40,85 15 53,89 Nemecko 2 040 1 040 530,73 50,98 16 64,77 Portugalsko 178 000 98 300 489,10 55,22 17 70,50 Rakúsko 14 100 5 610 406,89 39,79 20 56,45 Španielsko 139 900 67 040 402,59 47,92 16 67,40 Švédsko 9 530 4 500 484,69 47,22 25 67,22 Taliansko 2 080 000 1 049 153 541,56 50,44 20 67,11 V. Británia 800 523,30 751,30 65,41 17,5 80,31 Česká rep. 31 600 10 840 297,78 34,30 22 55,27 Maďarsko 239 500 77 000 302,04 32,15 25 59,44 Slovenská r. 34 900 11 846 283,03 33,94 23 52,36 Len pre ilustráciu k predchádzajúcemu prehľadu je zaujímavé uviesť, že Dánsko s 5 200 tis. obyvateľmi a Fínsko s 5 100 tis. obyvateľmi, ako krajiny porovnateľné so SR z hľadiska počtu obyvateľov, a teda i spotrebiteľov, dosiahli v roku 1998 príjem do štátneho rozpočtu zo spotrebnej dane len z bezolovnatého benzínu 1 193 mil. euro, resp. 1 502 mil. euro, kým SR za všetky uhľovodíkové palivá a mazivá (olovnatý benzín, bezolovnatý benzín, motorová nafta, letecké pohonné látky a i.) iba 302 mil. euro. Toto číslo prekračuje dokonca aj Írsko s 3 600 mil. obyvateľmi, ktoré opäť len z bezolovnatého benzínu v roku 1998 dosiahlo príjem 553 mil. euro. Maličké Luxembursko so 400 tis. obyvateľmi iba príjmom spotrebnej dane z bezolovnatého benzínu dosiahlo za rovnaké obdobie sumu 158 mil. euro, čo je polovica príjmu SR za všetky uhľovodíkové palivá a mazivá! Vývoj nebol dobrý Pre bezolovnaté benzíny je smernicou Rady č. 92/82/EHS ustanovená tzv. minimálna sadzba dane vo výške 287 /1000 litrov, z prehľadu je zrejmé že SR, ako budúca členská krajina EÚ túto minimálnu sadzbu už takmer dosiahla, avšak za cenu radikálnych úprav sadzieb v roku 1999 po dlhodobej stagnácii. O tom, ako sa vyvíjali sadzby spotrebnej dane pri uhľovodíkových palivách a mazivách od zavedenia spotrebných daní až po súčasnosť, najvýstižnejšie hovorí nasledujúci prehľad: sadzba spotrebnej dane v Sk/t olovnaté benzíny bezolovnaté benzíny nafta účinnosť od |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |