|
|||||||||||||||||
Utorok 15.Augusta 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Iba verný úradník je oporouZákon o štátnej službe môže sťažiť reformu Prijatie zákona o štátnej službe v súčasnej podobe by mohlo sťažiť decentralizáciu štátnej správy, keďže možno očakávať jej pomalšiu implementáciu. Konštatuje to aj hodnotiaca správa Európskej komisie (EK) o Slovensku. Experti upozorňujú, že ani do prepracovanej verzie zákona neboli dostatočne zapracované pripomienky expertov Európskej únie (EÚ) a Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Pripomienky sa pritom týkajú najmä prijímania nových pracovníkov do štátneho zamestnaneckého pomeru, formy preverovania ich kvalifikácie, odbornosti a spôsobilosti na riadiace funkcie. Až do roku 2003 sa podľa prepracovaného návrhu zákona o štátnej službe predlžuje prechodné obdobie, počas ktorého bude možné štátneho zamestnanca uvoľniť v dôsledku jeho nadbytočnosti. Objektom kritiky expertov je malá flexibilita zákona a strnulosť postavenia štátneho úradníka. Nové znenie zákona čiastočne reaguje na tieto pripomienky. Zamestnanca v štátnej službe bude možné na rozdiel od doterajšej verzie návrhu zákona preložiť aj bez jeho súhlasu. Zároveň bude každé dva roky zamestnanec podliehať hodnoteniu svojho pracovného výkonu. Ak nevyhovie, nastúpia sankcie v podobe pozastavenia platového postupu, pričom tento postih bude možné kombinovať aj so stiahnutím osobného príplatku. Opakovaná nespokojnosť s pracovnými výsledkami štátneho úradníka bude dôvodom na jeho uvoľnenie. Práve kariérny systém a definitíva vyvolávajú hlavné spory. Predkladatelia argumentujú, že definitíva sa nebude týkať celého dnešného úradníckeho aparátu. Pracovníci ministerstiev, štátnych orgánov by o ňu síce mohli požiadať, avšak nemali by na ňu automaticky nárok. Pred druhou svetovou vojnou štát absolútnu lojalitu a úctu k službe primerane odmeňoval mnohými nadštandardnými výhodami, ktoré si ich dnešní kolegovia ťažko dokážu predstaviť. Atraktívne sociálne zabezpečenie celých rodín úradníkov, učiteľov, sudcov, žandárov a zriadencov ešte zvyšovalo vtedajšiu prestíž týchto profesií, pričom najväčšou výhodou zostávala istota, ktorú zamestnancom poskytoval štát. Dnešní štátni a rozpočtoví zamestnanci už toľko šťastia nemajú. Mnohí vysokoškolsky vzdelaní pracovníci nastupujú do štátnej správy, školstva či vedy za dve tretiny priemerného platu a čaká ich veľmi (ak vôbec) zdĺhavý platový Dikcia zákona vyvoláva mnohé kritiky. Aj v Rakúsku či Nemecku, kde bol vypiplaný takmer k dokonalosti, sa stáva, že definitívu získajú ľudia, ktorí potom celý život pracujú na pol plynu. Aj napriek mnohým rizikám výhoda spomínaného zákona spočíva v tom, že profesionalizuje výkon štátnej správy, stabilizuje ju a depolitizuje. Eleonóra Bujačková |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |