|
|||||||||||||||||
Streda 16.Augusta 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Členstvo v EÚ bez rumu a slivoviceAj keď nebol určený termín, kedy sa Česko stane členom Európskej únie, pripravuje sa na zmeny, ktoré zasiahnu život každého občana. Tie majú nielen príjemné stránky, vyplývajúce z príslušnosti k únii, ako sú europasy umožňujúce nerušený pohyb v členských krajinách, ale aj rozlúčenie sa s viacerými osvedčenými výrobkami. Najprv nastanú zmeny vo výrobe liehovín, lebo od 1. januára 2003 (podľa ministra zahraničia Kavana predpokladaného dátumu vstupu), ich budú musieť tuzemskí producenti vyrábať podľa záväznej technológie určenej pre krajiny EÚ. Následkom toho zmiznú z pultov také nápoje ako rum, brandy, whisky a vaječný koňak, lebo tie sú vyhradené len pre originálne značky. Zrejme to postihne i slivovicu, a pokiaľ ju budú chcieť výrobcovia zachovať, musia ju premenovať, čo môže pre nich znamenať veľké ekonomické straty, pretože v rámci otvoreného trhu budú pod pôvodnými názvami dovážané zo zahraničia. Únia výrobcov liehovín je pritom skeptická k tomu, aby českí vyjednávači mali v kapitole poľnohospodárstvo záujem zaoberať sa v Bruseli touto otázkou. Bez paternosterov Podobne Asociácia výrobcov výťahov má problémy s inštalovaním svojich výrobkov už od septembra tohto roka, odkedy budú musieť spĺňať normu EÚ. Všetky výťahy musia mať znovu dvere, ktoré boli v uplynulých desaťročiach vyradené a namiesto privolávajúcich zvončekov budú musieť mať telefóny. Otáznik pritom visí nad paternostermi, ktorými sú vybavené veľké administratívne budovy vrátane ministerstiev, pretože v nich nie je možné nainštalovať dvere. Asociácia dospela po preštudovaní smerníc EÚ k záveru, že budú môcť existovať aspoň do konca svojej životnosti, a potom budú musieť byť nahradené klasickými výťahmi. Už od 1. januára 2001 sa budú musieť motoristi podriaďovať v predstihu normám EÚ a benzínové pumpy zastavia predaj olovnatého benzínu. Tí, ktorí používajú super alebo špeciál, budú musieť jazdiť na natural a dolievať doplnkovú bezolovnatú látku. Nový diaľničný zákon, o ktorom práve rokuje parlament, nadväzuje na rad európskych noriem, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť jazdy. Je to napríklad absolútna prednosť chodcov na prechodoch. Ekologické normy Od roku 2003 bude striktne zavedený triedený odpad a pre podniky z toho zase vyplynie povinnosť, aby do roku 2005 zaviedli znovuvyužitie aspoň 50 % obalov. O všetkých podobných zmenách upozorňuje česká vláda na takmer 400 stranách tzv. európskeho cestovného poriadku. Tie budú často znamenať i veľké finančné náklady najmä v oblasti životného prostredia. Napríklad v roku 2007 začnú platiť európske normy ochrany ovzdušia, čo môže priniesť mnohým firmám bankrot, pretože nákup a inštalácia filtrov sú veľmi drahé. Rovnako tak budú mať veľké problémy i obce s viac ako dvetisíc obyvateľmi, pretože do roku 2010 musia mať vybudované čistiarne odpadových vôd. Reklama Ohrozené budú zisky tabakových firiem, ktoré do troch rokov budú musieť odstrániť propagáciu svojich výrobkov, a to napriek tomu, že únia to žiada až v roku 2007. Obmedzí sa aj reklama na alkohol a lieky. Viditeľná zmena pre každého občana nastane po vstupe do únie po prijatí cestovných pasov, ktoré budú mať nielen nové meno europas, ale aj namiesto štátneho znaku zlaté hviezdičky. Avšak už od tejto jesene bude mať pas európsku fialovú farbu a strojovo čitateľný kód, ktorý umožní rýchle odbavenie na hraniciach. Richard Seemann Praha |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |