Hospodársky denník
USD46,25 Sk
EUR42,358 Sk
CHF27,068 Sk
CZK1,196 Sk
  Pondelok  21.Augusta 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Obchodné reťazce si stále viac dovoľujú

Nízke nákupné ceny tlačia výrobcov pod ich náklady

„Zahraničné obchodné reťazce pôsobiace na Slovensku neraz začnú obchodné rokovania o dodávkach tovaru témou poplatky a výhody, ktoré si ešte ničím nezaslúžili a už by sme im ich mali poskytnúť. Pritom neraz objednajú toľko tovaru ako staničný bufet, ale nezabudnú sa správať ako veľkí,“ povedal nám generálny riaditeľ konzervárenskej firmy zhotovujúcej približne 150 výrobkov - s. r. o. Novex Food z Nových Zámkov Ing. Pavol Uhrín. Jeho negatívna skúsenosť je aj v tom, že v takejto nadnárodnej obchodnej spoločnosti si zaplatili „zápisné“, ale po roku boli vyradení zo zoznamu dodávateľov. „Zaplatili sme poplatok, ale od nového dodávateľa zahraničný reťazec zoberie ďalšie peniaze, hoci predtým tvrdil, že ten náš je na večné časy,“ približuje P. Uhrín správanie sa zahraničných obchodných firiem u nás. Tieto spoplatnené služby, súvisiace s využívaním predajnej plochy, sú teda niekoľkonásobne domácimi dodávateľmi zaplatené. „To je to, čo považujem zo strany super- a hypermarketov za nečestnú hru. Tieto poplatky odôvodňujú ako protihodnotu za služby alebo marketingové informácie, čo je z daňového hľadiska nepostihnuteľné, ale pre nás ako dodávateľov prakticky nevyužiteľné.“ Na otázku, ako sa môžu proti tomu brániť, uviedol, že tak, že takýchto predajcov budú výrobcovia ignorovať. „Je predsa neetické chcieť peniaze za niečo, čo som ešte nevykonal a len za prísľub, že urobím, pričom prísľub nesplnia.“ Podľa neho k takémuto postupu proti obchodným reťazcom sa netreba zjednocovať, na to stačí zdravý rozum každého normálneho výrobcu. „To, že sú reťazce silné, ešte neznamená, že budeme k nim servilní,“ zdôrazňuje.

Manažér Radek Smola z a. s. Dobrý život, ktorá na Slovensku podniká v oblasti výrobkov racionálnej výživy, tvrdí, že obchodné reťazce sú pre konečného spotrebiteľa veľmi výhodné, lebo sa snažia od dodávateľov vymáhať nízke ceny. Sú to však neraz veľmi tvrdé podmienky. „Preto do každého obchodu s týmito spoločnosťami nevstupujeme.“ Pretože má skúsenosti a informácie aj o situácii v Česku, dokáže porovnávať. Ako uviedol, predajcovia v Česku neboli pripravení na konkurenciu zahraničných reťazcov. Na Slovensku je to podobné, ale s tým, že domáce spoločnosti sa poučili z negatívneho českého príkladu. Vstup veľkých zahraničných obchodníkov na Slovensko nie je podľa neho taký jednoduchý, ako bol v Česku. Českí obchodníci včas neprevzali filozofiu, že spokojný zákazník sa opäť vracia a opäť u nich nakúpi. Tam po prvej fáze vstupu nadnárodných spoločností „popadalo všetko, čo do toho času fungovalo a pre nadnárodné spoločnosti vznikol oveľa väčší priestor, ako si mysleli”. V Česku, ako uviedol, sa počíta, že jeden hypermarket bude v priemere na 100-tisíc obyvateľov. „Dnes ich je v ČR asi 40. Tak čo nás ešte čaká,“ pýta sa. Ak sa našim domácim predajcom podarí ponúknuť to, čo zahraničným supermarketom, tak zahraničná expanzia nebude príliš silná. Niekoľko zahraničných obchodných spoločností, hoci majú na Slovensku už kúpené pozemky, uvažuje, či napokon vstúpi na slovenský trh. Slovensko je zemepisne členité, a teda aj veľmi náročné na obchodnú logistiku. Investície musia preto zvažovať, ale dôvodom je ešte aj fungujúca domáca obchodná sieť.

Mladý ambiciózny riaditeľ trnavského pivovaru Horden Ing. Miroslav Záluszký tiež nie je nadšený, že reťazce tlačia výrobcov a spracovateľský priemysel do extrémne nízkych cien. „Reťazce sa predbiehajú v tom, kto ponúkne tovar lacnejšie. Pre obyvateľov je to fajn, ale rozprávať o tom, ako o správnom spôsobe a teórii zlacňovania, je scestné. Lebo ak ma donútia ísť pod úroveň vlastných nákladov, aby som vôbec predával, to predsa nie je cesta zdravej ekonomiky. Jednoducho, výrobcovia budú z trhu vypadávať. Z dlhodobého hľadiska však takto fungovať nemôže. Reťazce pri zničení konkurencie ceny zvýšia, a potom už nebude diskusia o ich lacnejších výrobkoch. Čo na to povie spotrebiteľ?” Super- a hypermarkety pomáhajú k tomu, aby si malí predajcovia svoju zlú ekonomiku ešte viac zhoršili. „Logika je taká, že musím škrtiť, kde sa dá. Nemôžem zvyšovať mzdy a niektoré dodávateľské firmy sú nútené aj prepúšťať ľudí.“ A to, že v jednom hypermarkete je zamestnaných 500 až 700 ľudí, situáciu na trhu zamestnanosti na Slovensku moc nepomáha riešiť, lebo iné firmy zanikajú a pre nízke nákupné ceny nemajú na svoj rozvoj.

Vladimír Turanský

Počasie

Zvýšená intenzita dráždivosti počasia môže spôsobiť častejší výskyt migrén u citlivých ľudí s nízkym tlakom krvi. Následkom predĺženia reakčného času je vyššie riziko úrazov a nehôd, preto je potrebná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave. Častejšie sa môžu vyskytovať astmatické záchvaty, preto sú vhodné preventívne opatrenia. Môže byť sklon k mrzutosti a podráždenosti. Pri vysokých teplotách pretrváva záťaž srdcovo-cievneho systému.Zajtra očakávame aj zvýšenie reumatických a tráviacich ťažkostí. Zväčšuje sa záťaž kardiovaskulárneho systému.(zč)

Dnes bude prevažne jasno a mimoriadne teplo. Najvyššia denná teplota 34 až 38, na severe miestami okolo 32 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo poludnia 23 stupňov. V utorok bude veľká oblačnosť až zamračené, početné prehánky a búrky. Možnosť krupobitia a prívalových dažďov. Na východe spočiatku zmenšená oblačnosť. V stredu polojasno a zrážky len ojedinele. Najnižšia nočná teplota 22 až 18, na východe okolo 15, v stredu 18 až 14 stupňov, najvyššia denná 27 až 31, na východe 32 až 36, v stredu sa ochladí na 26 až 30 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.58 a zapadne o 19.51 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 17. 8. 2000: Bratislava 99,74, Sliač 97,87, Košice 98,84, Poprad 93,60, za 18. 8. 2000: Bratislava 99,91, Sliač 97,52, Košice 98,94, Poprad 93,73, za 19. 8. 2000: Bratislava 99,83, Sliač 98,09, Košice 99,08, Poprad 93,82.

Amsterdamdážď18
Atényjasno30
Belehradjasno37
Berlínbúrky25
Bratislavajasno35
Bruseldážď18
Budapešťjasno33
Bukurešťjasno34
Frankfurtbúrky24
Helsinkidážď17
Istanbuljasno31
Kodaňzamračené16
Kyjevjasno30
Lisabonjasno24
Londýnpolooblačno20
Madridjasno28
Milánooblačno35
Moskvazamračené19
Oslodážď16
Parížpolooblačno21
Prahabúrky28
Rímjasno35
Sofiajasno31
Štokholmzamračené17
Varšavajasno32
Viedeňjasno35
Záhrebjasno34
Ženevabúrky27

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.