|
|||||||||||||||||
Štvrtok 24.Augusta 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kamufláž nezákonnostiPeripetie leteckej spoločnosti Zaujímavým spôsobom sa pokúsilo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR kamuflovať nezákonnosť v leteckej doprave, keď sa v zrýchlených termínoch snaží presadiť návrh smernice s retroaktívnym účinkom. V máji t. r., prišla letecká spoločnosť Air Slovakia BWJ, s. r. o., o lietadlo Boeing 737-200, ktoré prevádzkovala ako nájomca formou lízingu, keď ho jeho majiteľ zablokoval rozhodnutím súdu vo Veľkej Británii pre neplnenie podmienok lízingovej zmluvy zo strany nájomcu a následne požiadal Letecký úrad SR o výmaz lietadla z registra lietadiel Slovenskej republiky. Vzhľadom na skutočnosť, že to bolo jediné lietadlo, ktoré uvedená spoločnosť prevádzkovala, by vymazanie lietadla z registra znamenalo automaticky v zmysle leteckého zákona stratu Osvedčenia leteckého prevádzkovateľa, a teda zánik schopnosti pôsobiť ako letecká spoločnosť. Napriek tomu, spoločnosť naďalej vystupuje ako letecký dopravca a pomôcť jej má i účelový návrh zmeny smernice MDPT na vydávanie Osvedčenia prevádzkovateľa lietadla, ktorá upravuje aj pozastavenie platnosti a stratu osvedčenia. Podstatou stručného návrhu zmeny smernice je ustanovenie, ktorým sa dopĺňa čl. 5 a kedy ani pri výmaze lietadla z registra lietadiel by letecký úrad nezrušil osvedčenie prevádzkovateľa lietadla až do troch mesiacov po výmaze lietadla aj v prípade, ak to bolo jediné prevádzkované lietadlo. Hoci návrh zmeny predložilo MDPT faxom leteckému úradu, ako štátnemu odbornému dozoru v letectve dňa 7. augusta a žiadalo, aby odpovedali nezvyčajne rýchlo do nasledujúceho dňa, teda do 8. augusta, zmena by mala nadobudnúť účinnosť retroaktívne už od 1. augusta, zrejme z dôvodu, že práve 1. augusta rozhodol letecký úrad o výmaze lietadla Boeing 737-230 spoločnosti Air Slovakia BWJ, s. r. o., z registra lietadiel SR a uvedená spoločnosť tak zostala bez akéhokoľvek lietadla. Letecký úrad v odpovedi MDPT zo dňa 8. augusta nesúhlasí s navrhovanou zmenou s odôvodnením, že uvedená problematika je komplexne riešená v doterajšej smernici (platí od 16. septembra 1999) a ďalších všeobecne záväzných právnych predpisoch a v jednej časti návrhu zmeny by dokonca jeho prijatím došlo k ohrozeniu bezpečnosti v zmysle č. 2. Ďalej letecký úrad uvádza, že návrh ako celok je v rozpore s požiadavkami leteckého zákona a medzinárodných štandardov, označuje ho ako kontroverzný a odmieta retroaktívnosť návrhu ako neakceptovateľnú. Medzitým sa v týždenníkoch naďalej objavujú inzeráty o kvalitnej dovolenke a pohodlnom lete z Bratislavy Boeingom 737-200 s Air Slovakia BWJ a klienti cestovných kancelárií sú už od mája prepravovaní na dovolenky špeciálom Leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR. Podrobnejšie informácie o prípade uverejníme zajtra. (Hd, sp) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |