|
|||||||||||||||||
Piatok 25.Augusta 2000 |
|
|||||||
Najďalej je priemyselný park pre automobilizmusTri úvodné projekty už sú, štvrtý sa rodí V rámci podpory budovania priemyselných parkov na Slovensku sme v tomto roku pristúpili k vytvoreniu inštitucionálnych a legislatívnych podmienok, ale už pri príprave štátneho rozpočtu na budúci rok uvažujeme aj s finančnou podporou, zdôraznil minister hospodárstva Slovenskej republiky Ľubomír Harach. Podľa neho ministerstvo hospodárstva spracovalo návrh zákona o priemyselných parkoch, ktorý je už v riadnom legislatívnom konaní. Jeho cieľom je stimulovať regióny, najmä obce, ale aj ďalšie subjekty, aby mali o budovanie priemyselných parkov záujem, a tiež aby sa do tohto procesu aktívne zapájali. Hoci nová legislatívna norma stanovuje podmienku, že priemyselné parky by mali vytvárať minimálne 500 pracovných miest, aj Ľubomír Harach podotkol, že práve o tejto cifre sa zrejme ešte bude na viacerých úrovniach diskutovať. Vzhľadom na fakt, že priemyselné parky znamenajú zásah do životného prostredia, v návrhu zákona sa stanovujú aj pravidlá, ako výstavbu zladiť s územným plánom a tiež aj ako získať potrebné súhlasy na vybudovanie odbočiek a prípojok na dodávky energie. Keďže najväčšou brzdou v rozvoji priemyselných parkov boli dosiaľ problémy s pozemkami a nedostatočná infraštruktúra, na čo už niekoľko rokov upozorňujú podnikateľské združenia, práve podpora zo štátneho rozpočtu bude smerovať k ich odstráneniu. Konkrétne štát bude financovať nákup pozemkov do výšky 210 Sk na štvorcový meter a úhradu nákladov obce na vyňatie pozemkov z poľnohospodárskeho pôdneho fondu, najviac však do výšky 50 Sk za štvorcový meter. Pri poskytovaní podpory sa však musí splniť požiadavka, že z nákladov spojených s vybudovaním priemyselného parku musí obec hradiť minimálne 30 percent zo svojich zdrojov. Pokiaľ ide o finančnú podporu, návrh zákona definuje procedurálny a administratívny postup, akým spôsobom sa môžu mestá a obce o ňu uchádzať. Paralelne s prípravou legislatívnych podmienok, ktoré odštartujú rozvoj priemyselných parkov, pokračujú práce na troch úvodných projektoch. Najďalej z nich je priemyselný park pre automobilovú výrobu pri Malackách. Minister Ľubomír Harach v súvislosti s postupom prác na jeho vybudovaní vyzdvihol iniciatívu nielen manažmentu spoločnosti Volkswagen, splnomocnenca vlády pre automobilový priemysel, ale aj regionálnu štátnu správu a do projektu zainteresované samosprávy. Druhým úvodným priemyselným parkom je tzv. silikátová zóna v Lučenci a tretím technologický park pre mikroelektrotechniku. Podobne ako automobilový aj tretí mikroelektrotechnický priemyselný park sa bude nachádzať na Záhorí. Na otázku, prečo dochádza k určitej koncentrácii priemyselných parkov práve do regiónu Záhoria, minister Ľ. Harach dodal, že v parku pre automobilovú výrobu sa síce skoncentruje sedem hlavných subdodávateľov, ale zvyšná sieť subdodávateľov je rozmiestnená po celom Slovensku - v oblasti Turca, Topoľčian či Veľkého Krtíša. Poloha mikroelektrotechnického parku je zasa podmienená blízkosťou vedecko-výskumnej základne, ale aj možnosťami rýchleho spojenia so zahraničím. Automobilový park pri Malackách by mal vytvoriť 1200 pracovných miest priamo v regióne a okolo 7-tisíc na vysunutých pracoviskách v rámci Slovenskej republiky. Podľa odhadov by úspešná realizácia všetkých troch priemyselných parkov (v poslednom období sa pohli aj ľady na príprave štvrtého parku v lokalite Jarovce - Kittsee) mohla vytvoriť podmienky pre 18-tisíc pracovných miest. Zdena Rabayová |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |