|
|||||||||||||||||
Pondelok 28.Augusta 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Budeme mať novú spoločnosť?Podnikanie za štátne peniaze deformuje zákon V uplynulých dňoch sme informovali o podivuhodných praktikách a spôsobe podnikania v leteckej doprave, ktoré by s podporou orgánu štátnej správy mohlo vyústiť podľa stanoviska Leteckého úradu SR, až do ohrozenia bezpečnosti leteckej prevádzky, keď sa Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR snažilo účelovým návrhom smernice zakryť nezákonnosť postupu pri podnikaní leteckej spoločnosti Air Slovakia BWJ, s. r. o., (ďalej len Air Slovakia). V súvislosti s týmto prípadom vychádzajú na povrch a sú zaujímavé aj ďalšie skutočnosti týkajúce sa MDPT SR a Leteckého útvaru Ministerstva vnútra (LÚ MV) SR. Až do augusta 1999 platilo uznesenie vlády SR č. 121 zo 16. 2. 1993 k zásadám zabezpečovania leteckej prepravy ústavných činiteľov SR a zahraničných štátnych predstaviteľov, ako aj ďalšej leteckej činnosti v pôsobnosti ministerstva vnútra (ďalej len zásady), keď uznesením vlády SR č. 707/1999 zo dňa 18. 8. 1999 došlo k jeho zrušeniu. Túto skutočnosť sa v súčasnosti snaží využiť Ministerstvo vnútra SR (MV SR) vypracovaním návrhu nových zásad, ktoré by umožňovali LÚ MV SR vykonávať komerčné dopravné lety a podnikať tak ako letecká spoločnosť. Napodiv, niektorí predstavitelia MDPT SR sa tomu nebránia, keď uvedenú iniciatívu podporujú a návrh by mal byť čoskoro predložený na rokovanie vlády SR. Vedúci úradu MV SR sa obrátil listom dňa 28. 6. 2000 na vedúceho úradu MDPT SR s návrhom zásad a požiadal o urýchlené predloženie jeho stanoviska, keďže návrh sa dotýka aj jeho rezortu. Vedúci úradu MDPT SR odpovedal obratom listom zo dňa 4. 7. 2000, keď predložil názor a pripomienky MDPT SR a uvádza, že oproti pôvodným zásadám došlo k doplneniu niektorých bodov, pričom práve tieto už boli doteraz mnohonásobne pertraktované a na nesúlad LÚ MV SR v týchto oblastiach s platným leteckým zákonom nás viackrát upozornili zástupcovia leteckých spoločností. Rovnako tak vedúci úradu MDPT SR ozrejmuje vo svojom stanovisku úlohu a poslanie LÚ MV SR, keď uvádza, že LÚ MV SR bol zriadený na výkon špeciálnych činností, nie na podnikanie v civilnom letectve. Nie je držiteľom licencie leteckého prevádzkovateľa podľa leteckého zákona. Jeho priama podpora zo strany štátu ho zvýhodňuje na trhu, a nie je preto žiaduce jeho činnosti v dotknutých oblastiach právne posilňovať. Príspevková forma organizácie LÚ MV SR má pomôcť znížiť nároky tohto útvaru na štátny rozpočet a umožniť príležitostné lety iba vtedy, pokiaľ podnikateľské subjekty nie sú schopné požiadavky trhu obslúžiť. Takéto stanovisko MDPT SR sa nepáčilo samotnému LÚ MV SR, a tak sa obrátil priamo na Sekciu civilného letectva MDPT SR listom zo dňa 12. 7. 2000. Zaujímavosťou určite je, že v ňom úplne otvorene uvádza, že nie je leteckým dopravcom v zmysle zákona o civilnom letectve, napriek tomu sa domáha možnosti vykonávať komerčné lety s odôvodnením, že slovenskí leteckí dopravcovia nie sú schopní požiadavky trhu splniť a výkony poskytované LÚ MV SR sú vítané. Tak ako sme však zistili, skutočnosťou je, že slovenskí leteckí dopravcovia ešte disponujú voľnou kapacitou a uvedené zdôvodnenie môže vyhovovať možno iba dopravcovi, ktorý nedisponuje žiadnym lietadlom. Tu treba hľadať aj spojivo s prípadom spoločnosti Air Slovakia, o ktorom sme v uplynulých dňoch informovali. LÚ MV SR k tomu priamo dodáva, že uzatvoril zmluvy so všetkými slovenskými leteckými dopravcami, a títo sa predĺženia zmlúv domáhajú. Skutočnosťou je tiež fakt, že LÚ MV SR na takúto činnosť nemá dostatok kvalifikovaného personálu (posádky), a tento si musí prenajímať od iných leteckých spoločností. Paradoxne tak podľa nášho zistenia piloti jednej spoločnosti vlastne lietajú pre konkurenčnú spoločnosť. LÚ MV SR ďalej vo svojom stanovisku dodáva, že so záujemcami o leteckú dopravu priamo nerokoval ani nerokuje a nemôže teda na tomto trhu robiť iným dopravcom konkurenciu. Skutočnosť je však taká, že LÚ MV SR vstupuje do priamych komerčných vzťahov, najmä pri doprave športových klubov a reprezentácií (napr. hokejisti, futbalisti a pod.) a jeho podmienkam nemôže žiadny slovenský dopravca priamo konkurovať. Rovnako tak by podľa návrhu zásad chcel LÚ MV SR vykonávať ďalšie komerčné činnosti, najmä v oblasti zabezpečenia leteckej záchrannej služby, ktoré v súčasnosti vykonáva iný, súkromný letecký dopravca. Došlo by tak k zaujímavému javu - kým teraz sú výkony leteckej záchrannej služby hradené zdravotnými poisťovňami (a teda nie zo štátneho rozpočtu), prijatím návrhu zásad a vykonávaním tejto činnosti LÚ MV SR by boli hradené priamo zo štátneho rozpočtu (buď z kapitoly ministerstva zdravotníctva, alebo ministerstva vnútra). Na základe listu LÚ MV SR nastal zaujímavý obrat na MDPT SR, keď Sekcia civilného letectva MDPT SR listom zo dňa 18. 7. 2000 predkladá upravené podmienky, podľa ktorých LÚ MV SR je oprávnený vykonávať dopravné lety, letecké práce, iné podnikanie v civilnom letectve alebo poskytnúť lietadlo a posádku inému leteckému dopravcovi na vykonávanie leteckej dopravy. Zaujímavosťou je určite aj skutočnosť, že o povolení letu v týchto prípadoch rozhoduje predseda vlády SR alebo vedúci úradu MV SR, keď je jednoznačným faktom, že takáto kompetencia patrí výlučne MDPT SR a nie je predstaviteľné, akým spôsobom by uvedení funkcionári povolili komerčné dopravné lety, a ako by svoj súhlas s vykonaním letov koordinovali napríklad s MDPT SR ako kompetentným orgánom na povoľovanie komerčnej činnosti leteckých spoločností. Jedným z východísk by pritom mohlo byť rovnaké riešenie, aké nedávno zvolili v Českej republike, keď delimitovali Letecký útvar MV ČR z pôsobnosti Ministerstva vnútra ČR do rezortu Ministerstva obrany ČR. Rovnako to funguje v iných krajinách (Nemecko - Luftvawe a pod.) Najmä ak si k tomu pridáme problémy v súvislosti s prevozom prezidenta SR do Rakúska a následný fakt, že MO SR poskytlo prezidentovi v Košiciach svoje lietadlo. Paradoxne tak v súčasnosti zabezpečujú túto činnosť dva rezorty (a dva rozpočty). Čo dodať? Azda len toľko, že podnikanie za štátne prostriedky je pre niektorých ľudí na Slovensku natoľko lákavé, že im to nebráni deformovať ani zákon. Alebo sú za týmito pokusmi iné peniaze? Podivuhodné praktiky štátnych orgánov v oblasti leteckej dopravy v prípadoch, ktoré sme priniesli v posledných dňoch, majú svoje priame pokračovanie aj v ďalších návrhoch (novela leteckého zákona, koncepcia rozvoja civilného letectva a pod.). Naozaj chceme nasledovať príklad Grécka, ktoré doplatilo na podobné praktiky pozastavením prístupu k JAA (Joinz Aviation Authorities - Spojené letecké úrady)? Len pripomíname, že Slovensko sa usiluje o členstvo v tejto organizácii, ktoré je inak jednou z podmienok nášho vstupu do EÚ. (Hd, sp) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |