Hospodársky denník
USD47,176 Sk
EUR42,616 Sk
CHF27,582 Sk
CZK1,205 Sk
  Pondelok  28.Augusta 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Budeme mať novú spoločnosť?

Podnikanie za štátne peniaze deformuje zákon

V uplynulých dňoch sme informovali o podivuhodných praktikách a spôsobe podnikania v leteckej doprave, ktoré by s podporou orgánu štátnej správy mohlo vyústiť podľa stanoviska Leteckého úradu SR, až do ohrozenia bezpečnosti leteckej prevádzky, keď sa Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR snažilo účelovým návrhom smernice zakryť nezákonnosť postupu pri podnikaní leteckej spoločnosti Air Slovakia BWJ, s. r. o., (ďalej len Air Slovakia). V súvislosti s týmto prípadom vychádzajú na povrch a sú zaujímavé aj ďalšie skutočnosti týkajúce sa MDPT SR a Leteckého útvaru Ministerstva vnútra (LÚ MV) SR. Až do augusta 1999 platilo uznesenie vlády SR č. 121 zo 16. 2. 1993 k zásadám zabezpečovania leteckej prepravy ústavných činiteľov SR a zahraničných štátnych predstaviteľov, ako aj ďalšej leteckej činnosti v pôsobnosti ministerstva vnútra (ďalej len zásady), keď uznesením vlády SR č. 707/1999 zo dňa 18. 8. 1999 došlo k jeho zrušeniu. Túto skutočnosť sa v súčasnosti

snaží využiť

Ministerstvo vnútra SR (MV SR) vypracovaním návrhu nových zásad, ktoré by umožňovali LÚ MV SR vykonávať komerčné dopravné lety a podnikať tak ako letecká spoločnosť. Napodiv, niektorí predstavitelia MDPT SR sa tomu nebránia, keď uvedenú iniciatívu podporujú a návrh by mal byť čoskoro predložený na rokovanie vlády SR. Vedúci úradu MV SR sa obrátil listom dňa 28. 6. 2000 na vedúceho úradu MDPT SR s návrhom zásad a požiadal o urýchlené predloženie jeho stanoviska, keďže návrh sa dotýka aj jeho rezortu. Vedúci úradu MDPT SR odpovedal obratom listom zo dňa 4. 7. 2000, keď predložil názor a pripomienky MDPT SR a uvádza, že „oproti pôvodným zásadám došlo k doplneniu niektorých bodov, pričom práve tieto už boli doteraz mnohonásobne pertraktované a na nesúlad LÚ MV SR v týchto oblastiach s platným leteckým zákonom nás viackrát upozornili zástupcovia leteckých spoločností“. Rovnako tak vedúci úradu MDPT SR ozrejmuje vo svojom stanovisku úlohu a poslanie LÚ MV SR, keď uvádza, že „LÚ MV SR bol zriadený na výkon špeciálnych činností, nie na podnikanie v civilnom letectve. Nie je držiteľom licencie leteckého prevádzkovateľa podľa leteckého zákona. Jeho priama podpora zo strany štátu ho zvýhodňuje na trhu, a nie je preto žiaduce jeho činnosti v dotknutých oblastiach právne posilňovať. Príspevková forma organizácie LÚ MV SR má pomôcť znížiť nároky tohto útvaru na štátny rozpočet a umožniť príležitostné lety iba vtedy, pokiaľ podnikateľské subjekty nie sú schopné požiadavky trhu obslúžiť“.

Takéto stanovisko MDPT SR sa nepáčilo samotnému LÚ MV SR, a tak sa obrátil priamo na Sekciu civilného letectva MDPT SR listom zo dňa 12. 7. 2000. Zaujímavosťou určite je, že v ňom úplne otvorene uvádza, že „nie je leteckým dopravcom v zmysle zákona o civilnom letectve“, napriek tomu sa domáha možnosti vykonávať

komerčné lety

s odôvodnením, že „slovenskí leteckí dopravcovia nie sú schopní požiadavky trhu splniť a výkony poskytované LÚ MV SR sú vítané“. Tak ako sme však zistili, skutočnosťou je, že slovenskí leteckí dopravcovia ešte disponujú voľnou kapacitou a uvedené zdôvodnenie môže vyhovovať možno iba dopravcovi, ktorý nedisponuje žiadnym lietadlom. Tu treba hľadať aj spojivo s prípadom spoločnosti Air Slovakia, o ktorom sme v uplynulých dňoch informovali. LÚ MV SR k tomu priamo dodáva, že „uzatvoril zmluvy so všetkými slovenskými leteckými dopravcami, a títo sa predĺženia zmlúv domáhajú“. Skutočnosťou je tiež fakt, že LÚ MV SR na takúto činnosť nemá dostatok kvalifikovaného personálu (posádky), a tento si musí prenajímať od iných leteckých spoločností. Paradoxne tak podľa nášho zistenia piloti jednej spoločnosti vlastne lietajú pre konkurenčnú spoločnosť. LÚ MV SR ďalej vo svojom stanovisku dodáva, že „so záujemcami o leteckú dopravu priamo nerokoval ani nerokuje a nemôže teda na tomto trhu robiť iným dopravcom konkurenciu“. Skutočnosť je však taká, že LÚ MV SR vstupuje do priamych komerčných vzťahov, najmä pri doprave športových klubov a reprezentácií (napr. hokejisti, futbalisti a pod.) a jeho podmienkam nemôže žiadny slovenský dopravca priamo konkurovať.

Rovnako tak by podľa návrhu zásad chcel LÚ MV SR vykonávať ďalšie komerčné činnosti, najmä v oblasti zabezpečenia leteckej záchrannej služby, ktoré v súčasnosti vykonáva iný, súkromný letecký dopravca. Došlo by tak k zaujímavému javu - kým teraz sú výkony leteckej záchrannej služby hradené zdravotnými poisťovňami (a teda nie zo štátneho rozpočtu), prijatím návrhu zásad a vykonávaním tejto činnosti LÚ MV SR by boli hradené priamo zo

štátneho rozpočtu

(buď z kapitoly ministerstva zdravotníctva, alebo ministerstva vnútra).

Na základe listu LÚ MV SR nastal zaujímavý obrat na MDPT SR, keď Sekcia civilného letectva MDPT SR listom zo dňa 18. 7. 2000 „predkladá upravené podmienky“, podľa ktorých „LÚ MV SR je oprávnený vykonávať dopravné lety, letecké práce, iné podnikanie v civilnom letectve alebo poskytnúť lietadlo a posádku inému leteckému dopravcovi na vykonávanie leteckej dopravy“. Zaujímavosťou je určite aj skutočnosť, že „o povolení letu v týchto prípadoch rozhoduje predseda vlády SR alebo vedúci úradu MV SR“, keď je jednoznačným faktom, že takáto kompetencia patrí výlučne MDPT SR a nie je predstaviteľné, akým spôsobom by uvedení funkcionári povolili komerčné dopravné lety, a ako by svoj súhlas s vykonaním letov koordinovali napríklad s MDPT SR ako kompetentným orgánom na povoľovanie komerčnej činnosti leteckých spoločností. Jedným z východísk by pritom mohlo byť rovnaké riešenie, aké nedávno zvolili v Českej republike, keď delimitovali Letecký útvar MV ČR z pôsobnosti Ministerstva vnútra ČR do rezortu Ministerstva obrany ČR. Rovnako to funguje v iných krajinách (Nemecko - Luftvawe a pod.) Najmä ak si k tomu pridáme problémy v súvislosti s prevozom prezidenta SR do Rakúska a následný fakt, že MO SR poskytlo prezidentovi v Košiciach svoje lietadlo. Paradoxne tak v súčasnosti zabezpečujú túto činnosť dva rezorty (a dva rozpočty).

Čo dodať? Azda len toľko, že podnikanie za štátne prostriedky je pre niektorých ľudí na Slovensku natoľko lákavé, že im to nebráni deformovať ani zákon. Alebo sú za týmito pokusmi

iné peniaze?

Podivuhodné praktiky štátnych orgánov v oblasti leteckej dopravy v prípadoch, ktoré sme priniesli v posledných dňoch, majú svoje priame pokračovanie aj v ďalších návrhoch (novela leteckého zákona, koncepcia rozvoja civilného letectva a pod.). Naozaj chceme nasledovať príklad Grécka, ktoré doplatilo na podobné praktiky pozastavením prístupu k JAA (Joinz Aviation Authorities - Spojené letecké úrady)? Len pripomíname, že Slovensko sa usiluje o členstvo v tejto organizácii, ktoré je inak jednou z podmienok nášho vstupu do EÚ.

(Hd, sp)

počasie

Počasie, prevládajúce na našom území má zväčša priaznivý a povzbudzujúci vplyv na meteosenzitívnych ľudí. Pozitívne sú účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy a schopnosť sústredenia - zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Spánok v oddychových fázach je občerstvujúci a pomáha dobrému zotaveniu organizmu. Osoby s kardiovaskulárnym postihnutím však nemajú preceňovať svoje sily, lebo pri väčšej námahe a stresoch by sa mohol zhoršiť ich zdravotný stav. Je tendencia k vyššej pulzovej frekvencii. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi reagujúci na počasie majú zvýšený sklon k bolestiam hlavy, zväčša migrenózneho pôvodu a k pocitom závratu.Zajtra možnosť zvýšenia nepriaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

Dnes bude jasno až polojasno, v západnej polovici územia polojasno až oblačno. Ojedinele prehánky alebo občasný dážď. Najvyššia denná teplota 21 až 25 stupňov. Teplota vo výške 1500 m 13 stupňov. Slabý premenlivý vietor.V utorok bude oblačné počasie a miestami sa vyskytnú prehánky. Od západu neskôr zmenšovanie oblačnosti. V stredu bude polooblačno a zrážky len ojedinele. Najnižšia nočná teplota 13 až 8, v horských dolinách a kotlinách okolo 6 stupňov. Najvyššia denná teplota 19 až 24 stupňov, na juhu pri zmenšenej oblačnosti okolo 26 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.07 a zapadne o 19.37 hod.

Amsterdampolooblačno19
Atényjasno29
Belehradpolooblačno25
Berlínprehánky21
Bratislavaoblačno23
Bruselprehánky19
Budapešťoblačno24
Bukurešťoblačno23
Frankfurtoblačno20
Helsinkijasno18
Istanbuljasno22
Kodaňprehánky21
Kyjev prehánky16
Lisabonjasno26
Londýndážď16
Madridjasno28
Milánodážď22
Moskvajasno19
Oslozamračené19
Paríždážď19
Prahadážď17
Rímjasno32
Sofiapolooblačno23
Štokholmjasno20
Varšavaprehánky20
Viedeňdážď19
Záhrebpolooblačno20
Ženevaprehánky19

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.