|
|||||||||||||||||
Pondelok 7.Augusta 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boj o miliardy z prístavuVláda čelí obvineniu z kšeftovania s lukratívnym majetkom Poslanec R. Fico uplynulý týždeň obvinil vládu z kšeftovania s lukratívnym majetkom - pozemkami v bratislavskom starom prístave. (O miliardovej kauze sme v našom denníku informovali už 31. 7.) Pozemky a napokon aj sám tzv. starý prístav je z hľadiska podnikania skutočne lukratívna záležitosť. Je preto prirodzené, že mesto má záujem o tieto zatiaľ štátne pozemky s rozlohou 123-tisíc štvorcových metov. R. Fico v tejto súvislosti obvinil vládu, že nadraďuje súkromné záujmy nad štátne a pripravuje si priestor na kšeftovanie s lukratívnymi pozemkami. Otázky vyvoláva skutočnosť, že hoci vláda rozhodla o prevode majetku prístavu mestu, vôbec o tom neinformovala verejnosť. Ficove tvrdé vyjadrenia bratislavský primátor J. Moravčík odmieta. Argumentuje tým, že prevodom pozemkov sa má vyrovnať morálno-politický dlh štátu voči hlavnému mestu. V roku 1991 boli podľa neho na Bratislavu presunuté niektoré právomoci, najmä správa ciest I. a II. triedy a správa domovov dôchodcov bez toho, aby bolo zabezpečené ich financovanie a mestu tak vznikol dlh 1,6 mld. Sk. Keďže nebolo možné získať tieto peniaze zo štátneho rozpočtu , J. Moravčík požiadal o prevod spomínaných pozemkov v priestoroch prístavu, kde by malo vzniknúť obchodno-administratívne centrum. Peniaze získané z predaja pozemkov by vraj mesto použilo na rozvoj mesta najmä v oblasti zanedbanej dopravnej infraštruktúry. Nezávislí odborníci z a. s. Slovenská plavba a prístavy, ktorí už roky sledujú vývoj ešte bývalej ČSPD, tvrdia, že úsilie o likvidáciu prístavu by si už mali konečne všimnúť aj kompetentné orgány štátnej správy. Snaha bratislavského primariátu o budovanie dopravných stavieb nápadne korešponduje aj so snahou ovládnuť prístavné pozemky, aby pod nimi a pod Dunajom mohlo ísť toľkokrát pred voľbami sľubované metro. Veľa sa vraví aj o záujmoch zahraničnej (západnej) loby, ktorá financuje výstavbu prístavu v maďarskom meste Györ. Možno aj preto je záujem na likvidácii bratislavského prístavu. Je paradoxom, že odbornú pomoc a konzultácie poskytuje mestu v týchto otázkach súčasný generálny riaditeľ Československej plavby labskej z Děčína a bývalý generálny riaditeľ podniku Slovenská plavba dunajská, hoci ich podľa našich informácií nikto zo slovenských dopravcov na to miesto nedelegoval. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR J. Macejko na okraj prevodu prístavných pozemkov tvrdí, že nejde o pozemky, ktoré sú pod Zimným prístavom a zdôrazňuje, že pozemky, ktoré sú súčasťou prístavu, by mali byť majetkom a. s. Slovenská plavby a prístavy. Bratislavský prístav by mal plniť úlohu verejného prístavu a mal by byť vo väčšinovom vlastníctve štátu a mesta. Plavba, či už osobná alebo nákladná, by sa mohla privatizovať, avšak pozemky by mali byť natrvalo majetkom štátu a mesta. Je však zrejmé, že určitej podnikateľskej skupine, ktorá je vraj prepojená na najvyššie politické a ekonomické kruhy, ide v prípade lukratívnych pozemkov bratislavského prístavu o niečo úplne iné. Nepochybne o krátky čas pochopíme celú hru, ktorou nenávratne prídeme my všetci o miliardové hodnoty. Jozef Kunik |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |